Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

287707 Petitie Aposeen Sabbatical Bij Iedere Babyapos

• Auteur

Hallo allemaal,

Op dit moment is er een landelijke actie gaande voor langer zwangerschapsverlof. Je kunt deze actie ondersteunen door de petitie 'Een sabbatical bij iedere baby' te tekenen, welke zal worden aangeboden aan de minister van Sociale Zaken. Meer informatie hierover is te vinden op Babysabbatical-petitie. Onderteken je ook?

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia

#3102591 Quote

Dat heb ik natuurlijk wel ondertekend.. Ook ik vind het belangrijk om zeker in het eerste levensjaar van een kind als moederzijnde aanwezig te zijn. Er gebeuren dan teveel belangrijke dingen in het leventje van zo'n kind en een ouder hoort daar aanwezig bij te zijn en niet de oppas van de creche..

Groetjes Claudia
    34 wkn & 4 dgn

#3102594 Quote

Ook ik heb getekend!
    Maar tegen de tijd dat dit er misschien door zal komen, zijn wij waarschijnlijk al uit de luiers….. maar goed voor de toekomstige zwangeren!
    Groetjes!

#3102596 Quote

Sorry dames, maar ik teken deze petitie niet. Ben het er namelijk niet mee eens dat je als moeder er een jaar tussenuit zou moeten.

Mijn kleine knul is een half jaar en ik geniet volop van hem, maar een jaar lang thuis zitten. Heb ik na geen enkele bevalling de behoefte aan gehad.

Het kan dan ook al snel gebeuren dat als moeders hun kids vlot achter elkaar krijgen ze jaren uit de roulatie zijn.

Van mij mag iedereen, maar dan wel onbetaald. Want hoe dan ook uiteindelijk moet deze dure optie wel betaald worden en zullen de belasting de pan uit rijzen.

Ik ben wel voor een iets langer verlof, zeker voor vrouwen die moeizaam opknappen ( na een zware zwangerschap dan wel bevalling), ook ben ik voor een wat langer verlof voor mannen (2 dagen is echt te weinig).

Miep

#3102600 Quote

Een jaar lang verlof? Ik zou gek worden. Ik ben er voor dat mannen meer verlof krijgen na de bevalling maar ik vind die 3 maanden echt zat voor ons vrouwen. Ik was mijn hele zwangerschap en na de bevalling in prima gezondheid, en wilde graag weer aan het werk.
    Als je een zware zwangerschap en moeilijke tijd na de bevalling hebt, vind ik het meer dan logisch dat je extra verlof krijgt.  
    Het is na een jaar trouwens ook veel moeilijker om weer goed aan het werk te gaan omdat je er zo lang bent uit geweest. Werkgevers miepen al zo over zwangere vrouwen en als je na en jaar minder goed functioneert, omdat er lang bent uit geweest, hebben ze een zeer goede reden om je er snel weer uit te bonjouren. Nou nee niet echt een goede regeling lijkt mij zo. Eerder een stap terug dan vooruit.
    Een petitie voor meer verlof voor mannen zou ik zo ondertekenen, maar net als Miep zal ik deze ook niet ondertekenen.

#3102603 Quote

ik heb hem wel getekend. Er staat nl niet dat het verlof perse 1 jaar moet duren. Bij de eerste heb ik ook gemerkt dat het verlof voor mij te kort was. Ik wilde tot 4 weken van te voren doorwerken, maar heb dat niet gehaald. Door bekkenklachten heb ik mijn werk maar half kunnen doen.

Na de bevalling knapte ik op zich vlot op. Mijn bekken bleef klachten geven, maar verbeterde wel. Na 3 maanden ben ik weer aan het werk gegaan. Ik had er ook wel weer zin in. De opvang was goed geregeld en ik snakte naar de gezelligheid van mijn collega's en mijn tanden weer ergens in zetten.

Maar eenmaal weer aan de slag, ging het helemaal niet zo goed.

Ik kon me slecht concentreren, door de vermoeidheid en door de borstvoeding. OP het werk kolfde ik 2 keer per dag. Op zich ging dat goed, maar het onderbrak mijn werk wel. Ik kon geen vergaderingen van 2 uur plannen, want dan kwam ik in de knoei met kolven. Pas toen mijn zoontje een maand of 7 was, (en ik stopte met de BV) ging het weer goed.

Ik ben dan ook erg voor een flexibelere regeling, met behoud van inkomen, al dan niet 70%. Ook meer tijd voor de vaders vind ik erg belangrijk. En binnen die flexibiliteit zou ik ook voor het verlof meer mogelijkheden willen om bijv maar 6 uur op een dag te werken, ipv 8. Daarmee kun je het langer uithouden om te blijven werken. Nu koste het me allemaal vakantiedagen, die ik ook na de bevalling graag had gebruikt.

greet

read more image Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3102609 Quote

voor zo'n flexibele regeling hebben ze het ouderschapsverlof in het leven geroepen, dat kun je in 1 keer opnemen maar ook door bijvoorbeeld een dag minder per week of een uur minder per dag te gaan werken.
    Persoonlijk vind ik een zwangerschapsverlof van 16 weken lang genoeg, heb je meer nodig zul je dit zelf moeten opnemen als onbetaald (ouderschaps)verlof. Heb je om een medische reden meer nodig dan krijg je dat via de ziektewet. Ik vind het dus allemaal prima geregeld.
    Ik ben zelf 4,5 week van te voren gestopt en heb er na het verlof nog 2,5 week vakantie aan vast geplakt omdat ik anders nooit door mijn vakantiedagen zou komen, maar gad prima weer aan de slag gekund na die 16 weken.

groetjes, Ellen

#3102638 Quote

Ik sluit me aan bij Miep en Wiepwiep.
    Mijn werkgever biedt mij wel de mogelijkheid om (deels doorbetaald) met ouderschapsverlof te gaan, maar toch heb ik die keus niet: het is voor mij lichamelijk te zwaar om thuis voor mijn kind(eren) te zorgen, de combinatie met werk is voor mij ideaal (en ik heb geen last van stress en ga gewoon minimaal een half jaar borstvoeding geven).
    Zou mijn vriend de mogelijkheid krijgen om ouderschapsverlof op te nemen, dan zouden we dat graag aannemen. Maar helaas: hij werkt nog maar net bij zijn huidige werkgever en daarnaast hebben we al een negatieve ervaring met ouderschapsverlof bij zijn vorige werkgever (ja, hij mocht 1 dag minder werken, maar werd overgeplaatst zodat hij de overige 4 dagen belachelijk vroeg weg moest en laat thuis kwam…).

#3102673 Quote

Tja, de één is nou eenmaal sneller weer opgeknapt na de bevalling dan een ander.Dus moeilijk te beoordelen of die 16 weken wel of niet te kort zijn.Mij leek het wel wat als ze iets zouden verzinnen op de eerste drie maanden van een zwangerschap,je lichaam staat op de kop.en dan moet je juist gewoon door net of er niks in je lijf gebeurt.Er zou iets van een zwangerschapsverlof voor de eerste maanden bijmoeten komen…….Maar ja ook hier weer, niet iedereen heeft last van die eerste maanden.

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct