Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

287710 Kraamhulp En Vernieuwd Takenpakket 2006

• Auteur

Hoi allemaal,

In de nieuwste Kinderen las ik bij het stuk over "Je Tweede" dat de taken vd kraamverzorgende vanaf 2006 veranderd zijn: tot haar taken hoort alleen de verzorging van de moeder en de baby. Geen huishoudelijk werk meer en geen zorg voor je oudste kind.

Dat kan toch niet? In dat geval heb ik er vrij weinig aan! Ik weet dat ik a.s. maandag een geplande keizersnede ga krijgen en dat ik daarna 6 weken lang niet mag tillen. Ik heb echter nog een zoontje van 1,5 jaar, die (dus) nog niet uit de luiers is en maar liefst 13 kilo weegt. Hij wordt boven verschoond, maar ik mag hem de trap niet optillen. Verder heeft hij nog hulp nodig met eten, anders houdt hij het na een paar happen al voor gezien. En hoe moet dat met het huishouden? Moet ik zelf de weggerolde muisjes wegzuigen terwijl mijn litteken pijn doet als ik buk en opsta? En wordt voor vrouwen met flinke hechtingen (na b.v. het inscheuren) het sanitair niet meer schoongemaakt?

Wie heeft er in 2006 al ervaring met kraamhulp en deze nieuwe regels? Hield men zich daar echt heel strikt aan, of werden er toch uitzonderingen gemaakt?

Groetjes en bedankt voor jullie reacties!

#3102629 Quote

Het is inderdaad zo dat de kraamzorg veranderd is per 1 januari. In principe zorgen ze alleen voor de kraamvrouw en de baby. Er wordt vanuit gegaan dat je zelf zogenaamde mantelzorg hebt voor je andere kinderen en voor je huishouden, dus bijv een partner of familielid.

Ik heb van de week het intakegesprek gehad en bij mij zijn ze niet zo strikt geloof ik. Als er tijd was willen ze best een keer een stofzuiger door de kamer halen of een maaltijd bereiden voor 's avonds, maar door alle aanpassingen ontbreekt hiervoor vaak gewoon de tijd.

Het sanitair moeten ze nog wel dagelijks schoonmaken en het kraambed en babybedje moeten ze ook schoonhouden.

Krijg je geen gesprek van te voren met je kraamhulp? Zij zal je het beste kunnen vertellen hoe zij ermee omgaan.

groetjes Danique
    34w3d

#3102631 Quote

Hai Ingrid,

Ik kan je geruststellen. Ik ben 1juni bevallen en mijn kraamhulp deed alles. Van wassen tot strijken tot elke dag het bed verschonen tot stofzuigen en dweilen tot warm eten bereiden. Voor drinken en beschuiten zorgen. En ga zo maar door. Ik mag dus niet klagen.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn schoonzus niet zo'n goede ervaring heeft met haar kraamhulp. Zij is eind januari bevallen en haar kraamhulp deed alleen de zorg voor moeder en pasgeboren kind. Zo deed ze wel de was en strijk van moeder en kind maar niet van vader en het oudere kind.

Ik denk dat elke kraamverzorgende de regels anders opvat en er anders mee omgaat.
    Als je niet tevreden bent kan je altijd naar je kraamcentrum bellen en om iemand anders vragen (in de hoop dat die wel extra taken doet). Ze zijn je verplicht een ander te geven.

groetjes Larissa en Succes met de keizersnee maandag!!

#3102635 Quote

Ik heb mijn intakegesprek al gehad, maar hier werd ik ook niet veel wijzer van. Er kon mij niets gegarandeerd worden, de ene kraamverzorgster neemt de nieuwe regels heel nauw, de ander doet het gewoon zoals voorheen.
    Bij mijn eerste had ik gekozen voor maar 3 uur per dag, dan krijg je echt alleen maar moeder en kind zorg. Nu heb ik het standaardpakket van 5 1/2 uur per dag: wat doen ze dan die overige 2 1/2 uur?!

#3102661 Quote

Hoi Ingrid,
    Ik ben van de meimoeders 2006 en heb een dochter die op 27 mei is geboren. Ik had echt een super kraamhulp, zij deed echt alles zelfs nog dweilen en boodschappen. Zij vond het echt onzin die nieuwe regels maar ze was dan ook een freelance kraamzorg en moest het van mondopmondreclame hebben dat scheelt ook. Maar op het forum heb ik ook weinig klachten gehoord volgens mij… Ik heb zelf bekkeninstabiliteit en kreeg 10 uur extra kraamhulp dus jij zal na een ks ook wel extra hulp krijgen, ik zou er in ieder geval om vragen…
    Nou heel veel succes en sterkte maandag en ik wens je een gezonde baby en een super kraamtijd toe!!!
    Liefs,
    Mar mv Jasmijn

#3102741 Quote

Tijdens mijn intake gesprek met de kraamhulp kwam van haar kant de vraag; heb je hulp nodig met de huishoudelijke taken? Ze zou dan de wc schoonmaken, badkamer schoonmaken, helpen met de kraamvisite.. Maar omdat mijn moeder 2 weken verlof op neemt om dat te doen, heb ik dit afgeslagen en heb ik gewoon 3 uur enkelt moeder en kind verzorging. Dus bij mijn kraamhulp was er niets te merken van de nieuwe regeling dat er geen hulp is in huis. Ik zou gewoon naar de kraamverzorgster informeren en vragen wat zij wel en niet doen?

Groetjes Claudia
    35 wkn

read more image Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3102796 Quote

hoi,

voor zover ik weet kan je thuiszorg aanvragen na een keizersnee. Heb tot een half jaar geleden bij de thuiszorg gewerkt en heel in het begin ( enkele jaren geleden) toen ik nog bij de huishoudelijke dienst werkte kwam ik veel in gezinnen waar moeder een keizersnee had gehad. Daar bleef ik dan meestal 6 tot  8 weken en deed alles, huishouden, zorg voor kinderen, kinderen van en naar school brengen ens. Misschien kun je even informeren bij je huisarts? succes!

#3102803 Quote

ik ben in maart bevallen en kreeg kraamzorg met huishoudelijke taken, maar niet veel. Sanitair werd elke dag schoongemaakt, bedden werden elke dag verschoond en het huis werd gezogen en de was werd gedaan (zonder strijken, wel opvouwen). Af en toe eens een klein boodschapje (zalfje bijvoorbeeld). Beschuit met muisjes maken natuurlijk en mijn ontbijt, lunch en kopjes thee tussendoor. Meer was voor mij ook niet nodig overigens, ik vond het perfect zo. Het zal toch heel erg van de kraamhulp afhangen neem ik aan, de een doet wat meer dan de ander.

groetjes, Ellen

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct