Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

20 weken screeningsecho

• Auteur

ik vraag me af of ik een 20 weken screeningsecho moet doen. ik ben bang dat als er iets te zien is dat ik dan niet meer kan gaan genieten van de zwangerschap. maar ik wil ook graag een pretecho laten maken en volgens mij kan je dan ook toch de dingen zien als er iets mis is?

wie van jullie doet wel deze screening en waarom? en wie van jullie kiest er voor om dit niet te doen?

liefs arianne

#3106289 Quote

Hoi hoi,

daar zijn we weer……

Het is helemaal aan jezelf of je een "20 weken" echo wil laten doen! Op het april forum is er een tijdje geleden ook een topic over geweest. De ene is ervoor de andere ertegen. Heel uiteenlopende verhalen. En het is waar… iedereen heeft wat te zeggen wat gewoon zo is. Je moet het dus met je vriend helemaal zelf beslissen!

Zelf heb ik wel een echo gekregen, maar dit omdat ik nogal een geschiedenis vooraf heb gehad. Uiteraard had ik het ook kunnen weigeren maar het deed mij zeer goed om te horen dat het allemaal goed was! Maar er zijn ook genoeg verhalen van meiden waarbij de uitslag niet zo goed was en die een zeer moeilijke beslissing moesten nemen! Het weegt nogal wat zo'n echo.

Een pret echo kan (de naam zegt t al    kan prettiger zijn!), dit omdat het niet op medische grond wordt gedaan maar gewoon voor de "leuk"!!! Het is wel zo dat de mensen die dit uitvoeren het vaak wel melden wanneer ze iets zien wat toch niet helemaal klopt!

Veel succes met je beslissingen.
    Groetjes   Sandra
    (24 wkn 6 dgn)

#3106296 Quote

Hoi Arianne,

Ik weet niet hoe ver jij met je zwangerschap bent maar ik ben vandaag 6 weken zwanger en het ligt nog ver weg zo 20 ste week echo maar als alles goed gaat doe ik het wel.Het is wel een stukje zekerheid dat je weet dat alles goed is met je kindje.
    En oja je schreef dat je geen zin hebt in seks,dat heb ik nu al nietmeer en ik ben nog niet eens 2 maanden zwanger dus ik denk dat het er allemaal bij hoort.
    Hoe lang zwanger ben je en waarneer ben jij uitgerekend?

Liefs Bernicee(6w zwanger,eerste kindje)xxxx

#3106309 Quote

ik ben vandaag 14 weken en 4 dagen zwanger! gaat zo snel.. en 24 juni ben ik uitgerekend en dit is ook ons 1e kindje.. maar totaal geen zin in sex dus, gelukkig ben ik dus niet de enige  dat lucht in iedergeval een beetje op…

xxx arianne

#3106312 Quote

Hallo!

Moeilijke keuze hè?
    Wij hebben er  voor gekozen om  ´m niet te laten doen. Ik heb het bij m ´n 1e zwangerschap ook niet laten doen en vond het nu ook niet nodig. Ik wil genieten, en wat komt dat komt.  Ik heb me afgevraagd wat ik (wij)  met een bepaalde uitslag zou doen.  De kans dat er iets heel ernstigs is, is vrij klein, de meeste kinderen worden immers gezond  geboren. Mocht er wel 'iets' zijn, dan komen we dat wel te weten  bij de geboorte. Ik  heb er persoonlijk geen behoefte aan om me te kunnen voorbereiden mocht  er iets mis zijn. De schok zal voor ons hoe dan ook groot zijn, of we het nu te horen krijgen, of bij de geboorte.  Maar dat is dus iets heel persoonlijks. Ook wordt er gezegd dat een goede uitslag niet altijd betekent dat er helemaal niets is. En andersom komt ook voor, er valt iets te zien, maar uiteindelijk blijkt het niets. Het zal wel niet heel vaak voorkomen, maar voor mij al met al genoeg redenen om de echo niet te laten doen. Wel goed trouwens dat je er zo over nadenkt, ik hoor namelijk regelmatig verhalen van zwangeren die er mee omgaan alsof het een gratis pretecho is.
    Je kunt er natuurlijk ook altijd met je vk/huisarts/gyn. over van gedachten wisselen.
    In ieder geval, heel veel sucecs met het maken van je keuze!!

Liefs, Mimi

#3106313 Quote

Wij hebben de screeningsecho wel laten doen, maar ik vond het ook erg spannend.
    Gelukkig  was alles goed. Nouja, ze kunnen toch niet alles zien hoor, maar alles wat ze konden beoordelen leek goed.  Je hoort weleens dat mensen hun halve familie meenemen naar zo'n screeningsecho, maar dat zou ik nooit doen. Stel je voor dat je op dat moment wordt geconfronteerd met een ernstige afwijking.  De screeningsecho is  zeker geen pretecho. Maar ik ben wel blij dat ik het heb laten doen.

De meeste kindjes zijn gewoon gezond, dus daar kun je het beste maar van uit gaan!

Wij hebben er daarna nog voor gekozen  een pretecho laten maken. Dat was supersuperleuk!

Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3106319 Quote

Je moet jezelf afvragen wat je met een eventuele "foute" uitslag wil. Als je die vraag beantwoord weet dan weet je ook of je het wel of niet moet laten doen.

Overigens gaf mijn gynaecoloog (nadat wij er voor gekozen hadden het niet te doen) aan dat relatief vaak voorkomt dat men iets "ziet", maar dat toch alles goed is.

Het is een heel persoonlijke keuze.

Miep

#3106373 Quote

Dat is zo, Miep. Niet om ongerustheid te zaaien, maar het kan ook andersom. Dat er op de echo niets te zien is en dat er toch iets met je kindje is. Stel bijvoorbeeld dat je kindje doof of blind is, dan zie je dat nooit op een echo. Ze kunnen natuurlijk alleen maar naar de duidelijke, uiterlijke afwijkingen kijken. Het blijft al met al een gok. Ook als ze het geslacht bepalen. Vorige week nog in het ziekenhuis een moeder die niet zo blij was met haar zoontje. Voornamelijk doordat ze een mooie  rose babykamer thuis had ingericht, omdat ze hadden gezegd dat het een meisje zou worden. 😀

Mijn echo wordt trouwens 8 januari gemaakt. Ik heb er dus wel voor gekozen.Op de 12 weken echo was er niets ernstigs te zien en ik vind het fijn om die kleine nog even te kunnen zien. Bovendien wil ik  het liever van te voren weten  als mijn kindje toch een afwijking  heeft.

#3106385 Quote

Ik heb ooit een documentaire op TV gezien waar men rond de   weken erachter kwam dat het kindje een open ruggetje had. Doordat ze dat vroeg wisten, konden ze besluiten in het ziekenhuis te bevallen met een keizersnee, waardoor de schade aan de open plek beperkter bleef dan wanneer het kindje via de natuurlijk weg geboren was.

Dat is voor ons de reden geweest om de   weken echo wel te laten doen.

En bij vrienden van ons kwamen ze erachter dat het kindje maar een half hart had en bijzonder weinig overlevingskansen had. Als het gewoon rond 40 weken in hun eigen ziekenhuis geboren was, dan was het hoe dan ook overleden. Nu konden ze naar Leiden, waar het direct geopereerd kon worden, zodat het nog een kansje had. Uiteindelijk waren de vooruitzichten voor dit kindje zo slecht, dat ze het met 23 weken geboren hebben laten worden. Daarmee kun je eerder afscheid nemen van een leven dat niet kan. Niet dat je afcheid wilt nemen, maar als het dan toch moet, dan kun je het beter eerder dan later doen. Niet pas als het een voldragen kindje is, of als het zelfs al een peutertje is en je er alleen nog maar meer aan gehaht raakt. Dit kindje zou nl hoe dan ook overlijden, alleen wanneer was de vraag.

En in de meeste gevallen is de uitslag goed en kun je heerlijk genieten van de tweede helft van de zwangerschap.

succes met je keuze.
    greet

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct