Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

waarschuwing gebruik maxicosi

• Auteur

Ik lees regelmatig bij verschillende onderwerpen over maxicosi's, maar er viel me een ding op: dat veel vaders en moeders de maxicosi als een wipstoeltje, reiswieg  of kinderwagen gebruiken (met quinny onderstel).

Voor deze dames en heren: onderzoek heeft uitgewezen dat baby's die langere tijd in een maxicosi zitten een grote kans hebben op een slechte lichaamshouding (vergroeiiingen van de rug omdat ze zo in elkaar zitten).

Veel erger: er is een redelijke kans dat je baby STIKT! Ook omdat de baby  in elkaar zit. De maxicosi is een autostoeltje en bedoeld om de baby tijdelijk in te laten zitten. Er zijn hierdoor  wereldwijd al behoorlijk wat blauwe kindjes in het ziekenhuis beland. Bij langere autoritten (meer dan 30 minuten) wordt geadviseerd om je kindje extra goed in de gaten te houden en het liefst tussendoor te pauseren en uit de maxicosi te halen.

Voor de goede orde, maxicosi's zijn perfect als autostoeltje en functioneren wat dat betreft bijzonder goed. Maar het zijn geen wipstoeltjes, reiswiegjes  of kinderwagens! Gebruik 'em dus alleen waar íe voor bedoeld is!

#3106547 Quote

hi

het is toch zo dat een kindje maximaal 2 en een half uur in de maxi cosi mag zitten zonder problemen? Uiteraard moet hij daarna even de beentjes strekken.

Tipje voor mensen die op vakantie gaan met de auto: bij babyrent verhuren ze reiswiegen die je op de achterbank kan bevestigen en waar het kindje in kan slapen tijdens de autorit. Dan kan je langer doorrijden en het is beter voor het kindje.

succes
    cami

#3106559 Quote

Hoi Cami,

Ik heb geen idee hoe lang je je baby achter elkaar in de maxi cosi mag laten zitten. Maar het is sowieso natuurlijk handig om heel vaak naar je babytje te kijken om te zien of íe nog wel goed zit en genoeg lucht krijgt. Maar dat doe je volgens mij wel automatisch.

#3106582 Quote

hoi,

ik heb ook gehoord dat je een baby maximaal 1 1/2 tot 2 uur in een maxi cosi mag laten. op de site van maxi cosi staat dat zelfs beschreven en volgens mij maakt het dan niet uit waarvoor je hem dan gebruikt. (auto of kinderwagen) Zolang het maar niet te lang is. En zolang je hem gebruikt waarvoor hij bedoeld is, ook voor op de kinderwagen dus.

Je moet natuurlijk doen wat jij het prettigste vindt.

Zelf ga ik de maxicosi gebruiken in de auto en als ik weg ga met de auto en dan nog iets ga doen bv boodschappen, zodat ik dan alleen het onderstel hoef mee te nemen zonder reiswieg. Maar ga ik naar buiten en niet met de auto weg, dan gebruik ik liever de reiswieg. Dit doe ik ook als we een dagje weg gaan. bv dagje winkelen.

#3106585 Quote

Waar heb je dat trouwens gehoord dat je baby kan stikken? (gewoon nieuwsgierig)

Groetjes Lovely Rose (36w+6d)

#3106589 Quote

Het heeft rond 8 december in meerdere kranten gestaan en is ook o.a. op het RTL nieuws geweest. Hieronder de tekst:

'Autostoeltje gevaarlijk voor slapende baby'

Nieuw-Zeelandse onderzoekers warenschuwen dat baby's die in autostoeltjes liggen te slapen, kans lopen om te stikken.

Dat blijkt uit een onderzoek dat gepubliceerd is in het Britse wetenschapsblad Medical Journal. Volgens de onderzoekers zou het hoofdje van liggende baby's sneller naar voren rollen. De kaak van de baby zakt dan in de borst, waardoor het ademen bemoeilijkt wordt.

Opname
    De onderzoekers bekeken negen gevallen waarbij een baby in een ziekenhuis werd opgenomen met verschijnselen van verstikking. Zij bleken allemaal in een kinderstoeltje geslapen te hebben. Deze baby's hebben het overigens allemaal overleefd.

Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3106677 Quote

Ik zou het sowieso op 1,5 uur houden (hoe lang de baby maximaal in de maxicosi ligt), daarmee kom je binnen Nederland toch al een heel eind?

Helaas komen wij er niet met 1,5 uur… mijn schoonfamilie woont op  ongeveer 2,5 uur rijden van ons vandaan en mijn eigen familie nog  wat verder… En veel vrienden ook.
    Ik hoop dat ze er begrip voor hebben en dat ze maar wat vaker onze kant uit komen. Wij zijn meestal degenen die heen en weer karren…

#3106687 Quote

Ik vroeg me ook af of die reiswiegen dan wel veilig zijn.
    En over 2,5 uur rijden: wij hebben ook vrienden op die afstand wonen. We gaan er inderdaad minder vaak naar toe. In het begin hebben we ons zoontje ook tussentijds even eruit gehaald: beetje drinken, beetje spelen op schoot en in de zomer op een kleed buiten in de schaduw van een boom of in de reiswieg van de kinderwagen. En dat ging heel erg goed. Het is ook best lekker voor jezelf om even te pauzeren. Alleen wordt de reis dan wel nog langer in tijd en gevoelsmatig wordt het meer een onderneming.

Dat vind ik trouwens so wie so met reizen met een kleintje: dat gaat best goed, als je je voorbereid, maar het wordt een hele onderneming. Kijk alleen maar eens naar wat je zoal in de achterbak van je auto pleurt: de wandelwagen, de reiswieg ervan, later ook een campingbedje met beddegoed erbij, speelgoed als je naar mensen zonder kids gaat, een tas met verzorgingsspullen. en dan op de achterbank je kleintje zelf, natuurlijk.

Wij hebben nu voor de komst van nummer 2 een "nieuwe" auto gekocht: een ford mondeo stationwagon. Ideaal! En super groot.

groejts
    greet

#3106688 Quote

Geldt dit artikel niet meer voor de gewone autostoeltjes daar het kind als het in slaap valt gemakkelijk met het hoofd voorover gaat hangen.
    Normaal heb je de maxi cosi nooit rechtop in de auto staan en liggen ze er altijd in en dat hoofdje dan naar voren valt is maar heel klein.
    Overigens hadden wij bij de 1e de maxi cosi altijd voorin de bijrijdersstoel staan en konden we haar altijd in de gaten houden.
    Ook gebruikte we de maxi cosi als we even boodschappen gingen doen dan hoef je niets alles mee te nemen en het gaat prima.
    Naar mijn weten is het niet goed om ze er langer als 2 uurtjes in te laten zitten.

Groetjes bg

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct