Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

verzekering en kraamhulp

• Auteur

Hoi

Hier even iets over de verzekering en kraamhulp als je in het ziekenhuis moet bevallen onder medisch verplicht. Ik heb een medische indicatie dus moet ik in het ziekenhuis bevallen en vermoedelijk ook 1 of 2 nachten blijven en nu bestaat er bij het vgz uitgestelde kraamzorg. Dit houdt in dat ze de dagen niet mee tellen die je in het ziekenhuis verblijft en zo langer recht hebt op kraamhulp. Is natuurlijk ook handig als je een ks moet. Dit moet je wel even aangeven bij het intake gesprek van het kraambureau.
    Ik dacht ik meld het hier even

Groetjes Lucretia 31wk4

#3106667 Quote

hoi,

dat is zeker nuttige info zeg.

maar weet je ook hoe het dan zit als je op het moment zelf in het ziekenhuis na de bevalling pas te horen krijgt dat je 1 a 2 dagen moet blijven ???
    geld het dan ook???

bedankt voor de tip

ik bel anders tegen die tijd vgz wel even

groetjes moekje

#3106709 Quote

Hallo

Ik ben zelf kraamverzorgende.
    Uitgestelde kraamzorg dat houd in dat als jij of alleen je kindje na de 10e dag thuiskomt. Dan heb je nog recht op 4 dagen van 3 uur. Deze uren worden dan gebruikt om je te begeleiden in de thuissituatie, instuctie en voor je vragen. Wanneer je na een paar dagen thuiskomt heb je gewoon kraamzorg tot dag 8. Er is wel de mogelijkheid om tot de 10e dag zorg te krijgen, maar dit is alleen wanneer het bijvoorbeeld medisch nodig is, wanneer er voedingsproblemen zijn of je hebt nog veel zorg nodig na de keizersnede etc.
    De kraamverzorgster zal bij deze met de verloskundige overleggen hoeveel zorg iemand nodig heeft.

Iedereen heeft tegenwoordig recht op 44 uur. Wanneer je bijvoorbeeld kunstvoeding gaat geven krijg je 38 uur.Zo zij er nog meer punten dat je meer of minder uren krijgt.Deze uren worden gebruikt voor de zorg van moeder en kind. Zelf zul je voor mantelzorg moeten zorgen. De baby- en kraamkamer word verzorgt en het sanitair word dagelijks gedaan ivm een goede hygiene. Ikzelf probeer elke dag wat extra erbij te doen zoals de wasverzorging  of stofzuigen.

Er zijn 3 indicatiemomenten: Tijdens de zwangerschap, na je bevalling, na 4 dagen. Op deze momenten kijken we hoeveel uren zorg je nodig hebt.
    Dus wanneer het nodig is kun je altijd meer uren krijgen op een dag. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld de eerste dagen meer uren nodig en de laatste dagen wat minder.
    Alle kraamzorgbureau's werken nu met dit indicatieprotocol (samen met de verzekeringen)

Misschien heb ik het zo een beetje uitgelegd.

Groetjes

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct