Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Raar gevoel na bezoek aan de dokter

• Auteur

Hoi,

Als ik hier zo op het forum lees heeft iedereen het over de verloskundige. Ik ben van de week naar de dokter geweest om er zeker van te zijn dat ik zwanger ben en het was gelukkig zo. Ik moet nu bloed gaan prikken en als ik 3 maanden ben moet ik een nieuwe afspraak maken voor een controle. Ik heb het idee dat mijn huisarts zoiets heeft kom eerst hier nog maar eens een paar keer langs voor je verder gaat of kan een huisarts ook je verloskundige zijn.
    Heb nu het idee dat ik niet echt goed voorbereid naar de dokter ben gegaan maar hoe kun je je voorbereiden als je zwanger bent van je eerste kind ik heb geen idee hoe dit in zijn werk gaat. Zijn er nog meer vrouwen die gewoon bij hun huisarts op controle gaan en zo vroeg (ben pas 6 wk zwanger) nog niet met een verloskundige te maken hebben?

#3106776 Quote

Hai,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Het is voor zover ik weet niet echt gebruikelijk dat je huisarts ook als vk werkt.. Ik ben voor m'n eerste afspraak (5 of 6 weken) ook naar m'n huisarts gegaan, en hij heeft me doorverwezen naar de vk. Daar ben ik pas in week 9 geweest voor m'n eerste afspraak/echo. Weet niet of anderen wel naar hun huisarts gaan?

Groetjes,

Mamamski
    18 wk, 2 dg

#3106778 Quote

Hoi Jacqui,

allereerst gefeliciteerd!!!

Ik woon in Belgie en hier is het normaal dat je eerst naar je ha gaat, daarna naar de gyne ( ook zonder medische noodzaak) en dan weer naar de ha,, enzovoort…het enige wat de vk doet is bloeddruk meten buik voelen, hartje luisteren…dat kan een ha in principe ook.

Ik moet wel zeggen bij de eerste ben ik wel gewoon in Nederland bij de vk geweest na 1 keer bij de ha te zijn geweest…

Als het niet goed voelt zou ik zeggen,kijk of je een andere ha kan krijgen, of maak zelf een afspraak met een vk in de buurt…

SUcces met zwanger zijn en geniet ervan!!!

Groetjes Valerie
    38wk1d

#3106782 Quote

Hoi,

Je kunt ook gewoon direct een afspraak met een verloskundige maken als je dat liever wilt, hoor! Vaak doen ze tussen de 8 en 12 weken al een intakegesprek. Je hebt ook geen verwijzing van de huisarts nodig om naar de verloskundige te gaan – dat mag je gewoon rechtsstreeks doen.

En verder: als je je onvoorbereid voelt, moet je maar 'ns een paar uurtjes gaan surfen op babysites enzo, of een paar boeken uit de bieb halen. Ik heb zelf een heel recent boek geleend uit de bieb, en dat vond ik zo goed dat ik het zelf gekocht heb – kan heel handig zijn!

Succes ermee!
    ~Hilde

#3106784 Quote

Hoi,

Alhoewel het niet heel veel voorkomt zijn er zeker huisartsen die ook verloskundige zorg verlenen.
    Mijn huisarts doet ook de begeleiding en bevalling.
    Wil je dat niet, dan kun je je aanmelden bij de vk een plaats verderop.
    Aangezien hij heel veel zwangere vrouwen begeleid is hij hierin ook erg ervaren.

Gr. Aslan

#3106790 Quote

Hoi,

Ik woon zelf in Amsterdam, dus VK's te over maar in dunbevolkte gebieden is het heel normaal dat huisartsen nog gewoon zwangerschapscontroles en bevalllingen doen. Ik weet niet waar jij woont? Ik geloof dat je er minimaal 20 per jaar moet doen om het te mogen blijven volhouden. Waarom neem je niet even contact op met de assistente en vraag je of jouw huisarts dat ook doet?

Ingeborg

Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3106823 Quote

hallo,

bij mijn eerste kindje werden alle contoles ook gewoon door de huisarts gedaan. (behalve de echo,s en het bloedprikken natuurlijk) dat gebeurde in het zieken huis.
    de huisarts zou ook m,n bevalling doen als ik thuis zou bevallen maar dat kon op het laatste moment helaas niet.

huisartsen doen ook gewoon controles en thuisbevallingen.

alleen nu bij de 2de ben ik bij de verloskundige omdat onze huisarts geen zwangerschappen meer doen vanaf jan 2007 dus daarom nu zo anders had hij deze zwangerschap ook gedaan.

hopelijk heb je hier wat aan 🙂

groetjes

#3106979 Quote

Hoi,
    Ik ben in verwachting van de 3e en alle controles van de vorige zwangerschappen zijn gedaan door de huisarts. Ik mocht zelf kiezen of ik bij hen bleef of naar de verloskundige ging. Mij leek het makkelijkste om gewoon bij huisarts te blijven enz. Ik ben daar ook heel erg blij mee, want mijn 2e zwangerschap verliep anders dan anders. ons dochtertje is geboren met een heel ernstige hartafwijking en kon niet geopereerd worden. omdat wij dit met 22 weken wisten (en dus huisarts ook) hebben we alle medische dingen met hem kunnen bespreken gewoon tijdens de controles. Want soms kan een verloskundige je dan alleen maar meer doorsturen naar een gyn. terwijl HA dan medisch iets beter onderlegd is.
    VErder qua controle enz. kon ik het met mijn schoonzusje goed vergelijken en de VK hier die praat alleen met je en controleert of het kindje goed groeit. Ze meet maar om de andere keer bloeddruk, terwijl de HA bij mij iedere controle bloeddruk meet en ook urine test. en iedere 3e keer wordt ook even een testje gedaan of ik geen bloedarmoede heb. Maar, ik heb inmiddels ook begrepen dat er veel verschil is tussen de verschillende VK praktijken. Je moet doen waar je zelf het lekkerst bij voelt!

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct