Hoi,
Ik weet weinig over erkennen e.d. maar als je een geregistreerd partnerschap aangaat heb je alle voordelen van trouwen al. Het staat er namelijk gelijk aan. Dat betekent dat jouw vriend automatisch het ouderlijk gezag krijgt over dit ongeboren kind, mits geboren in het geregistreerd partnerschap, en dat het erfrechttechnisch geregeld is.
Dat wil zeggen er komt een langstlevendenconstructie. Jullie vermogen wordt door het partnerschap, tenzij je anders regelt, samengevoegd (schulden en tegoeden). Je bent beiden hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden en gerechtigd tot alle tegoeden, dus niet alleen tot de helft. Als een van beiden komt te overlijden dan is de erfenis de helft van het gezamelijke vermogen en schulden (de ene helft is van jou, de ander van hem). In geval van je partner's overlijden krijg jij de helft van de erfenis, jouw kind de anderen helft (of bij meer kinderen wordt het erfdeel door het aantal kinderen + jij gedeeld).
Echter, de kinderen kunnen er pas na jouw overlijden (en wat andere uitzonderingen) aankomen. Tot die tijd heb jij het beschikkingsrecht over hun erfenis (dus ook na hun 18e jaar). Dat erfdeel van jouw kind(eren) wordt als schuld naar je kinderen aangemerkt voor jou. Daar betaal je ook jaarlijks rente over aan hen maar dit kan bij de schuld worden opgeteld. Dit hoef je dus niet te betalen als je niet wilt of kunt, totdat jezelf overlijdt.
Het trouwen zal niets aan deze situatie wijzigen. Eigenlijk ben je al gewoon getrouwd met een geregistreerd partnerschap. Maar de meesten vinden het trouwen een mooiere bijklank hebben! Is ook wel zo, tenminste voor mij, het bestaat alleen naast elkaar omdat vanuit discriminatieoogpunt het geregistreerd partnerschap (voor homo's origineel) en het huwelijk (voor hetero's originieel) is gelijkgetrokken.
Nou ja, dit was een heel verhaal, ik hoop dat je hier wat aan hebt. Vraag eens wat informatie op bij een notaris, die kan je er alles over vertellen. Het partnerschap of trouwen is in ieder geval de goedkoopste constructie omdat er via de wet al veel geregeld is. Anders moet je zelf allerlei aktes laten opmaken, en dat kost geld.
Groetjes,
Ingeborg