Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

289048 Gezag

• Auteur

Wij zijn (nog) niet getrouwd en zijn nu bezig met wat dingen uit te zoeken. Wie van jullie gaat ook gezag aanvragen (vd vader) en wat zijn de kosten daar van? Wij hebben ook geen samenleveingscontract…maar volgens mij heeft dit geen gevolgen voor het kind? En als wij kiezen voor geregistreerd partnerschap is het dan zo, dat bij overlijden van een van de ouders de nalatenschap naar het kind gaat ipv naar de partner?   Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, ook omdat we over een paar jaar toch willen gaan trouwen! Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft? Bedankt!

#3111656 Quote

Hallo Blabla,

Ten eerst moet je, voordat je kleintje geboren is, samen met je partner naar het gemeentehuis om de erkenning te regelen. Het is het handigst als je dit voor de geboorte doet. Zou je dat niet doen, dan moet jij mee voor de aangifte van jullie kleintje. En dat is niet handig als je net bevallen bent.
    Om het gezamelijk gezag aan te vragen moet je even naar postbus 51, daar klik je op familie en gezin en daarna op gezag en voogdij, daar staat alle info die je nodig hebt.

http://www.postbus51.nl/

Veel succes,

Annemiek, 41 weken en 4 dagen

#3111663 Quote

Hoi,
    Je moet inderdaad eerst erkenning regelen, wij kregen daarbij gelijk de info en formulieren voor het aanvragen van gezag bij het gemeentehuis…
    En een samenlevingscontract doe je inderdaad in eerste instantie niet voor je kind, maar voor jezelf is het ook belangrijk hoor…kan een hoop gedoe schelen! Bovendien kan je er wel al dingen in zetten die met je kind te maken hebben…
    Het is voor je kind belangrijker om een testament te hebben, daarin kan je dingen als voogdij regelen als er iets met jullie gebeurd..

Bij bijvoorbeeld de bibliotheek liggen heel veel folders en anders inderdaad op internet kijken!

Succes ermee Yvonne (mama van Ilse en 38+1)

#3111671 Quote

Hoi,

Mijn vriend heeft onze baby al erkend, maar het gezag is nog niet geregeld. Soms las ik dat je dat al voor de geboorte kan regelen, later las ik weer dat dat pas na de geboorte kan. Erg verwarrend allemaal. Uiteindelijk heb ik maar even naar het kantongerecht gebeld (waar je het gezag moet aanvragen als vader), daar hebben ze me verteld dat het inderdaad pas kan als de baby eenmaal geboren is. je hebt dus nog even de tijd…

Groetjes Judith

#3111674 Quote

Hoi,

Ik weet weinig over erkennen e.d. maar als je een geregistreerd partnerschap aangaat heb je alle voordelen van trouwen al. Het staat er namelijk gelijk aan. Dat betekent dat   jouw vriend automatisch het ouderlijk gezag krijgt over dit ongeboren kind, mits geboren in het  geregistreerd partnerschap,  en dat het erfrechttechnisch geregeld is.

Dat wil zeggen er komt een langstlevendenconstructie. Jullie vermogen wordt door het partnerschap, tenzij je anders regelt,  samengevoegd (schulden en tegoeden). Je bent beiden hoofdelijk aansprakelijk voor alle  schulden en gerechtigd tot alle  tegoeden, dus niet alleen tot de helft.  Als een van beiden komt te overlijden dan is de erfenis de helft van het gezamelijke vermogen en schulden (de ene helft is van jou, de ander van hem). In geval van je partner's overlijden krijg jij de helft van de erfenis, jouw kind de anderen helft (of bij meer kinderen wordt het erfdeel  door het aantal kinderen + jij gedeeld).

Echter, de kinderen kunnen er pas na jouw overlijden (en wat andere uitzonderingen) aankomen. Tot die tijd heb jij het beschikkingsrecht over hun erfenis (dus ook na hun 18e jaar). Dat erfdeel van jouw kind(eren) wordt als schuld naar je kinderen  aangemerkt voor jou. Daar betaal je ook jaarlijks rente over aan hen  maar dit kan bij de schuld worden opgeteld. Dit hoef je dus niet te betalen als je niet wilt of kunt, totdat jezelf overlijdt.  

Het trouwen zal niets aan deze situatie wijzigen. Eigenlijk ben je al gewoon getrouwd met een geregistreerd partnerschap. Maar de meesten vinden het trouwen een mooiere bijklank hebben! Is ook wel zo, tenminste voor mij,  het bestaat alleen naast elkaar omdat vanuit discriminatieoogpunt het geregistreerd partnerschap (voor homo's origineel) en het huwelijk (voor hetero's originieel) is gelijkgetrokken.

Nou ja, dit was een heel verhaal, ik hoop dat je hier wat aan hebt. Vraag eens wat informatie op bij een notaris, die kan je er alles over vertellen. Het partnerschap of trouwen is in ieder geval de goedkoopste constructie omdat er via de wet al veel geregeld is. Anders moet je zelf allerlei aktes laten opmaken, en dat kost geld.

Groetjes,
    Ingeborg

#3111683 Quote

Idd eerst de erkenning regelen bij het gemeentehuis. Dat moet je ook samen doen want je moet beide tekenen. Ook moet je dan de achternaam kiezen. Die blijft dan ook zo voor alle eventuele volgende kinderen.
    Gezag vraag je aan bij het kantongerecht. Je belt gewoon op en ze sturen je een formulier toe. Dit vul je na de geboorte in, je moet het geboortebewijs (krijg je van de gemeente als je je kind gaat aangeven), kopieen van beide paspoorten en van beiden een uittreksel uit het bevolkingsregister bij de gemeente meesturen. Dan wordt het verder geregeld.
    Of je een samenlevingscontract hebt, staat hier los van. Wel zou ik daar eens goed naar kijken. Wij hadden het wel, maar hebben evengoed nog een testament op laten maken, want als een van ons beiden zou overlijden dan zou ons kind alles van diegene erven en de partner dus niks. Verder kun je in het testament meteen aangeven wie de voogd wordt als jullie beiden zouden komen te overlijden. Het koste ons 400 Euro voor 2 testamenten.
    Groetjes Veerle
    Mama van Quinn 22-01

read more image Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3111695 Quote

Als ik jou was zou ik nu al trouwen, het scheelt een hoop papierwerk en kosten.
    Geef je gewoon nog een keer een feest als je 5 jaar getrouwd ben of zo?

groetjes Mariska

#3111700 Quote

hoi hoi,

ik zelf ben getrouwd dus heb er weinig mee te maken maar mij zus is niet getrouwd en
    heeft ook pas een kindje gekregen .
    ze zijn toen gaan informeren voor geregistreerd partnerschap
    maar dat had ook geen zin omdat ze dan toch nog een testament en ouderlijk gezag aan moesten vragen .

dit het ik gevonden op internet bij de info van mijin gemeente:

Er is nog maar één belangrijk verschil tussen geregistreerd partnerschap en huwelijk: als binnen een huwelijk een kind geboren wordt, is de echtgenoot volgens de wet de vader. Voor een kind dat geboren wordt binnen een geregistreerd partnerschap moet eventueel een akte van erkenning worden opgemaakt.

idd lijkt nu trouwen voordeliger dan nu alles regelen via een notaris en dadelijk trouwen

succes

groetjes moekje

#3111758 Quote

Hoi,

Ik heb al een zoontje van 2,5 jaar en ben nu 18 weken zwanger van de tweede. Ik woon samen en ben dus ook niet getrouwd. Wij hebben ook geen samenlevingscontract. Wel is alles voor ons zoontje prima geregeld. Zoals hier al stond, moet je eerst bij het gemeentehuis de erkenning regelen. Weinig moeite hoor. Gewoon allebei met je identiteitsbewijs ernaar toe gaan en zij regelen de rest. Ik kan me niet herinneren dat ik er iets voor betaald heb, maar als dit wel zo was dan was het niet veel. Hooguit een paar euro. De erkenning moet je bij het kantongerecht aanvragen. De formulieren kun je bij het gemeentehuis al meekrijgen. Ik dacht dat dit heel veel werk was en erg duur, maar valt reuze mee. De erkenning op zich bij het kantongerecht kostte ons helemaal niets. (Zwolle). Ik weet alleen nog dat we allebei een uittreksel van het bevolkingsregister nodig hadden en nog wat andere papieren die je allemaal gewoon bij het gemeentehuis/stadskantoor kunt halen. Daar moet je afhankelijk van de gemeente waar je in woont voor betalen. Ons heeft dit alles niet meer dan € 25,00 gekost. Een samenlevingscontract zou ons rond de € 700,00 kosten. Dus voor ons was de keuze op dit moment makkelijk gemaakt.

Gr. Mariëlle

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct