Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

289073 Wie Weet Hier Wat Over

• Auteur

Hallo,

Ik ben nu 29 weken zwanger en ik en mijn vriend hebben van een buurman een kat gekregen. Deze is bijna 5 jaar en erg lief. Maar nu belde mijn moeder overstuur op dat ik dan een grote kans heb dat het babytje dood geboren wordt. Dit valt toch wel een beetje mee?

Ik weet dat ik niet de kattenbak mag verschonen maar, ik heb met mijn vriend overlegt dat hij dat gewoon doet!!
    Aaien van de kat en oppakken kan toch gewoon??

Dank je wel allemaal

#3111750 Quote

Hoi,

Je kan de kat gewoon aaien hoor, je moet alleen uitkijken voor de uitwerpselen.
    Dat is alles, dus tuinieren ook handschoenen aan voor kattepoep!
    Voor de rest no problem.

Liefs Lilian

#3111751 Quote

Haha, dat is moeders eigen denk ik, dat ze wat overdreven reageren. Nee hoor, geen probleem die kat, alleen inderdaad geen kattebakken verschonen en sowieso uitkijken met uitwerpselen van katten (dieren), dus idd handschoenen aan met tuinieren en dat soort dingen, maar verder kun je je kat gewoon knuffelen en aaien hoor…
    Groetjes Anne-Marie

#3111752 Quote

Hoi,

Voor zover ik weet mag je alleen de kattenbak niet doen!
    Ik heb zelf twee katten en als het echt zo gevaarlijk is dan zou je dat echt wel ergens lezen. En al die miljoenen andere vrouwen die een kind hebben gebaard en een kat hebben die hun kindje is er toch ook nog. En trouwens….. nu zit ik me te bedenken dat mijn paps en mams ook katten hadden toen ik werd geboren….. fabeltjes als je het mij verteld! Ik zou me er niet te druk om maken!

Liefs,

Frieda

#3111769 Quote

Je hoeft je nergens zorgen over te maken hoor! Alleen jonge katten tot 6 maanden kunnen een risico vormen ivm toxoplasmose, maar aangezien jullie kat 5 jaar is is het geen probleem. En de kattebak niet verschonen, maar dat wist je al. Ik heb zelf ook een kat, maar zie niet in dat dat een probleem is voor de baby. Bij ons vroeger thuis hebben ook altijd katten rondgelopen, ook toen mijn broertjes werden geboren en die zijn helemaal gezond. Ik kan me niet herinneren dat dat ooit een probleem heeft opgeleverd.
    Veel plezier met je kat en je baby!

#3111784 Quote

Vind het eerlijk gezegd een beetje een onzin verhaal van je moeder (sorry) Ik heb bij mijn 1e zwangerschap ook katten gehad, en zelfs wel eens de kattenbak verschoond in die periode maar we hebben een hele gezonde dochter gekregen.Ze is nu 19 maanden dus je moet je geen zorgen maken. Stressen is niet goed voor een mens en zeker niet voor een zwanger mens.

read more image Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3111798 Quote

Ik sluit me aan bij de bovenstaande twee reacties, in het bijzonder die van Judith. In het begin van mijn zwangerschap ben ik met mijn kat voor controle geweest bij mijn dierenartsenpraktijk. Daar werken bijna uitsluitend jonge vrouwelijke dierenartsen en assistenten. Ze moesten daar wel een beetje lachen over aan die hysterie. In de afgelopen vijf jaar is bijna iedereen daar zwanger geweest en ze hebben daar allemaal tot hun verlof gewerkt tussen alle dieren en hun uitwerpselen.

Inderdaad, kittens kunnen een probleem zijn en je mag de kattenbak niet verschonen, maar als je je daar aan houdt, is er niets aan de hand. Aaien en knuffelen kan absoluut geen kwaad en je hoeft ook niet bang te zijn als ze je per ongeluk een keer krabbelen.

Ik hoop dat je wat meer gerustgesteld bent.
    Groetjes, Marisa

#3111801 Quote

Je kunt de kattebak ook  gewoon verschonen hoor, als je dus maar goede handschoenen aan hebt. Ik heb speciaal van die goede gevoerde schoonmaakhandschoenen gekocht waar nooit scheurtjes in komen. Elke keer als ik iets moet doen in de buurt van de kattebakken, ook alleen snel iets er uit scheppen, doe ik eerst die handschoenen aan. Gewoon een gewoonte van gemaakt meteen. Ook doe ik de handschoenen aan voordat ik met een vaatdoekje aan de slag ga of in de tuin iets ga doen of de afvalcontainers moet verplaatsen. Er is dan echt geen enkel probleem.

#3111869 Quote

Hallo,
    Katten kunnen toxoplasmose veroorzaken, maar ook het eten van rauw vlees kan dit veroorzaken. Toxoplasmose kan verspreidt worden via uitwerpselen van katten, vandaar dat er aangeraden wordt om de kattenbak niet te verschonen. Wanneer je het zekere voor het onzekere wilt nemen, kan je je bloed laten testen om te kijken of je antistoffen hebt tegen toxoplasmose. (veel mensen hebben die op een natuurlijke manier gekregen, maar daar merk je niets van)
    Toxoplasmose kan wel schadelijk zijn voor je ongeboren kindje. Je verloskundige of gyn kan je ook vast meer info geven.
    Wanneer je let op bovenstaande is er niets aan de hand.
    Groetjes, Yoeke

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct