Ik heb gekozen voor de flessen van B-free. Dat zijn (voor zover ik weet) de enige flessen waar geen Bisfenol A in verwerkt zijn.
Onderaan mijn mailtje wat info over Bisfenol A.
Groetjes, Marisa
Bisfenol A is een stof die wordt gebruikt om polycarbonaat te maken, een hard, transparant plastic materiaal. Van polycarbonaat worden bijvoorbeeld flessen voor babyvoeding, zuivel of frisdrank gemaakt. Bisfenol A wordt verder gebruikt voor het vervaardigen van deklagen ofwel coatings, die bijvoorbeeld in blikverpakkingen voor levensmiddelen worden aangebracht. Tot slot is bisfenol A een oplosmiddel voor drukinkten in papier en karton.
Bisfenol A wordt normaal gesproken tijdens de productie van polycarbonaat of tijdens het harden van de coating omgezet in een onschadelijke chemische stof. Er is dan in het eindproduct nagenoeg geen bisfenol A meer aanwezig. Het is echter mogelijk dat bisfenol A onder invloed van bepaalde omstandigheden, zoals tijd, zuurgraad of ultraviolet licht, vrijkomt en in het verpakte levensmiddel terechtkomt. Dit proces heet ‘migratie’.
Is Bisfenol A schadelijk?
Chemische stoffen vormen alleen een risico als de blootstelling de gezondheidskundige grenswaarde of wettelijke norm overschrijdt. Bisfenol A is een stof die er van verdacht wordt in grotere hoeveelheden de hormoonhuishouding te kunnen verstoren.
In oktober 2003 heeft de VWA literatuuronderzoek gedaan naar bisfenol A in babyflesjes. De VWA is vooralsnog van oordeel dat de aangetroffen hoeveelheden bisfenol A in babyflesjes zo klein zijn, dat ze geen risico vormen voor de gezondheid. In 2005 heeft de VWA laboratoriumonderzoek gedaan naar de afgifte van bisfenol A uit zowel nieuwe als gebruikte polycarbonaatflesjes.
Mocht u echter niet gerust zijn, dan kunt u de nieuwe flesjes wassen, zodat er nòg minder bisfenol A in het levensmiddel terechtkomt. Maak dan nieuwe kinderflesjes voor gebruik goed schoon met warm water en afwasmiddel. Spoel ze na met schoon water.