Lieve dames,
Van de week poste ik hier al een berichtje over mijn bloed. Na een "foutje" van het lab bleek ik toch antistoffen van het type anti-K(Kell) te hebben. Deze kunnen schadelijk zijn voor de baby. Van belang was of mijn man de factor Kell in zijn bloed heeft. Het komt niet zo vaak voor, had de verloskundige me verzekerd, maar wat denken jullie: mijn lieve echtgenoot heeft 'm wel. De baby heeft 'm nu voor 50 tot 100% ook en daardoor kunnen mijn antistoffen via de navelstreng bij het kindje komen en voor bloedafbraak/bloedarmoede gaan zorgen. Alles bij elkaar dus even een beetje zorgelijk verhaal. Het is nu van belang om de waardes van mijn antistoffen in de gaten te houden gedurende de rest van de zwangerschap. Als de waardes laag blijven, is er weinig aan de hand, maar worden ze hoger dan kunnen er complicaties ontstaan. Dat betekent voor nu dus heel regelmatig bloedprikken. Ik ben erg geschrokken van het hele verhaal en zit dinsdagmiddag al in het LUMC. Moest bij de verloskundige erg aandringen op deze verwijzing, maar gelukkig heb ik 'm gekregen. Wat is vooral jammer vindt, is dat deze zwangerschap niet meer onbezorgd zal worden.
Zijn er meiden die ook last hebben van anti-K?
Een ding wil ik nog kwijt. Ik heb de antistoffen waarschijnlijk gekregen door een bloedtransfusie na mijn eerste bevalling. Het komt erop neer dat er verkeerd bloed (met de Kell-factor) in mijn lichaam is "gegoten", waartegen ik antistoffen ben gaan aanmaken. In alle bloedtransfusie-richtlijnen staat, dat bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd bij bloedtransfusies erop gelet moet worden dat er GEEN bloed met Kell-factor wordt gegeven. Bij mij is dat naar alle waarschijnlijkheid dus misgegaan en daar heb ik nu last van. Mocht je een bloedtransfusie nodig hebben (ik hoop natuurlijk van niet), wees dan alert!
Groet,
Hester