Hoi Sanne,
Als ik het goed lees, krijg je per september een contract voor onbepaalde tijd en heb jij nu een tijdelijk contract. Ongeveer 2 maanden voor het verlopen van je tijdelijke contract wordt je vaste contract toch besproken en dan is het overduidelijk dat je zwanger bent, verzwijgen kan dan niet meer. Als alles goed gaat dan kan je toch gewoon zeggen dat je zwanger bent na 12 weken dat is dan half april en in september zal je pas een contract voor onbepaalde tijd krijgen. Probeer wel dat je verlof hebt tijdens een fulltime contract en de parttime periode pas ingaat op het moment dat je weer zal beginnen met werken.
Ik raakte van de eerste zwanger in mijn proefijd en heb toen wel verteld dan ik zwanger was. Ik heb toen een contract gekregen tot mijn zwangerschapsverlof, ik mocht wel terugkomen voor 32 of 40 uur per week maar niet voor 24 uur. Ik had na mijn verlof ook geen recht op een uitkering omdat mijn werkgever mijn zelfde baan had aangeboden maar omdat ik dat zelf niet wilde, kon ik geen aanspraak maken op een uitkering. Na de geboorte van mijn zoon geprobeerd om een leuke uitdagende baan (die opweegt tegen de crechekosten) te zoeken en dat lukte gewoon niet. Leuke parttime banen zijn schaars. Ik werd daarna snel zwanger van nummer twee en ben nooit meer aan het werk gegaan. 3 dagen creche voor 2 kinderen woog niet op tegen een parttime salaris en daarnaast vond ik het steeds moeilijker worden om weer te gaan werken. Ik ben dus nooit meer gaan werken, geen spijt van gehad, maar was het qua werk anders gelopen had ik nooit zo die keus gemaakt.
Groetjes,
Lidewij