Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

289153 Even Een Vraagje Over Verlof

• Auteur

Hoi Hoi,

Nou is mijn verlof jammer genoeg nog een eind weg ( ben  bijna 9  wkn) maar ben er toch wel veel mee bezig.

Ik ben 11 Oktober uitgerekend en ik ga  6 wkn van te voren met verlof. Ik wil dan 3 wkn vakantie en 3 wkn verlof opnemen en dan heb ik nog 13 wkn over voor na de bevalling.

Nou vraag ik me al een poosje af; als ik bijv 2 wkn eerder beval begint dan meteen je verlof (dus schuift hij op) of begint hij pas op je uitgerekende datum en heb je 2 extra wkn vrij.
    Of als ik 2 wkn later beval, heb ik dan  2 wkn minder verlof omdat ik er al 2 op heb zitten terwijl ik nog niet eens bevallen ben.

Snappen jullie hem nog?

Kruimel

#3112326 Quote

Hoi meiden,

Geeft niet hoor R! Volgens mij zeggen we precies hetzelfde. Uiteindelijk blijven het ten alle tijde 16 weken. Ik kijk voor mijn werk (P&O'er) vaak op de volgende site:

http://www.verlofregelingen.szw.nl

Daar kun je alles vinden. Het is een algemeen wettelijke regeling namelijk. Dus niet verder zoeken in de cao maar ff op deze site kijken.

lfs ing

#3112265 Quote

Hoi Hoi,

Nou is mijn verlof jammer genoeg nog een eind weg ( ben  bijna 9  wkn) maar ben er toch wel veel mee bezig.

Ik ben 11 Oktober uitgerekend en ik ga  6 wkn van te voren met verlof. Ik wil dan 3 wkn vakantie en 3 wkn verlof opnemen en dan heb ik nog 13 wkn over voor na de bevalling.

Nou vraag ik me al een poosje af; als ik bijv 2 wkn eerder beval begint dan meteen je verlof (dus schuift hij op) of begint hij pas op je uitgerekende datum en heb je 2 extra wkn vrij.
    Of als ik 2 wkn later beval, heb ik dan  2 wkn minder verlof omdat ik er al 2 op heb zitten terwijl ik nog niet eens bevallen ben.

Snappen jullie hem nog?

Kruimel

Hoi Kruimel,

Hier ff een oude bekende van het 'langer' forum. Je moet verplicht tussen de 4 en 6 weken van tevoren met verlof. Je kan dus geen 3 weken vakantie opnemen als je 6 weken van tevoren wil maar wel 2 weken. 4 weken verlof en 2 weken vakantie dus.
    Officieel ga je dan dus 4 weken van tevoren met verlof wat betekent dat je 12 weken na de bevalling overhoudt. Als je eerder bevalt hou je die 12 weken erna en wordt het niet meer. Je hebt dus geen 2 weken extra vrij. Het blijft in totaal altijd miniaal 16 weken. Die 4 dus + die 12 daarna. Het wordt niet 18 omdat je eerder bevalt.

lfs ing

#3112269 Quote

zoals de andere ook al schreven 4 tot 6 weken voor je datum is je eerste deel van je verlof.
    Bij 4 weken heb je dus 12 weken erna bij 6 weken heb je 10 weken erna.
    Wat wel kan gebeuren is als je 6 weken vooraf neemt en je loopt 2 weken overtijd dan heb je alsnog wel recht op 10 weken na geboorte datum. Je komt dan dus wel op 18 weken.
    Ik zou de vakantie eerder aan de achterkant eraan plakken. Op het moment dat je vooraf namelijk in de ziektewet beland door je zwangerschap dan heb je alleen maar te maken met ziektewet en zwangerschapsverlof. Anders moet je nog weer moeilijk gaan rekenen met je vakantie dagen.

snap je hem

gr
    Mirinda

41.1

#3112308 Quote

hoi hoi,

Ja… zo ga ik nog in discussie met mijn baas, zit nl in het onderwijs en wij beginnen het volgend schooljaar 3 september, terwijl ik officieel pas per 11 september recht heb op verlof. Ik zou dan (mits de kleine geboren wordt uitgaand van de uitgerekende datum) tot 1 januari verlof hebben, terwijl die laatste week voor mij toch al kerstvakantie is. Ik ben echt niet van plan om na 7 weken zomervakantie nog een weekje "gekunseld" te komen werken. Ik zeg "gekunseld" want geen roostermaker zo gek om mij een week in te roosteren om vervolgens het rooster op de schop te gooien om er een vervanger in te plaatsen. Ben heel benieuwd wat voor discussies dit op gaat leveren.

Wat ik me verder afvraag is als ik nu fulltime werk en vanaf januari 2008 minder wil gaan werken, is dan mijn verlof wel gebasseerd op het laatst betaalde salaris (full-time dus)? Weet iemand dit?

groetjes !

#3112313 Quote

hoi hope

Ja je krijgt gewoon je fulltime salaris uitbetaald in je verlof dus dat is wel lekker he,daarna gewoon het aantal uren dat je werkt.goeie zwangerschap verder groetjes wendy

read more image Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3112316 Quote

Hoi,
    Inderdaad moet je uiterlijk 4 weken van te voren met verlof..
    Maar het is wel zo dat als je dan dus 12 weken erna hebt, en je bevalt pas met 42 weken, je wel gewoon twee weken extra hebt hoor..maar dan dus van te voren.
    Die 12 weken erna blijven gewoon staan..
    Dus volgens mij is dit anders dan Inge hieronder schrijft..
    Je hebt dan wel degelijk 18 weken hoor.[  6 ervoor en 12 erna word het dan als je tot 4 weken van te voren  doorwerkt.. en pas na 6 weken bevalt..]  Ik heb het zelf ook gehad nl..
    Als je 4 weken van te voren stopt, en je bevalt al meteen na 2 weken, blijft je verlof gewoon staan vanaf je uitgetelde datum..
    Dus dan word het niet korter.
    Dit is hoe het bij ons gaat, weet niet ofdat dit per cao verschilt?
    Sorry Inge, wil je niet afvallen, maar ik heb het zo al eens meegemaakt..
    Ga nu 6 weken van te voren stoppen, en neem ervoor nog 2 weken vakantie..
    Dus heb 8 weken van te voren vrij, en neem erna tot 1 okt vrij..
    Dus heerlijk..Moet veel tillen op het werk, en het kan er erg warm zijn..dus vind het wel goed zo..
    Genieten allemaal dus straks al het zover is..
    Groet R

#3112319 Quote

Hoi Kruimel,

Volgens mij heeft RW helemaal gelijk. Zo staat het ook in mijn cao (onderwijs). Ik heb de mazzel dat ik 9 weken voor mijn uitgerekende datum al zomervakantie krijg en aansluiten mijn verlof. Heerlijk!
    Als het goed is weet je werkgever precies wat de regels zijn en staat dit ook beschreven in je cao.

grts, daantje

#3112322 Quote

Hoi meiden,

Bedankt hoor.

Ik werk in de zorg en ik kan er helemaal niets over terug vinden in mijn CAO.
    Ik zou nu sinds jaren eens een keer vrij zijn met kerst en oud/nieuw. Ik moet altijd 1 van de 2 werken en nu kom ik er dus dit jaar fijn eens onderuit, heerlijk.

Ik was al bang dat als ik een paar wkn eerder zou bevallen ik toch zou moeten komen werken. Ik heb me er nu al zo ontzettend op verheugd om samen met ons kleintje allebei de feestdgn door te brengen. Lijkt me zo speciaal, de 1ste kerst en jaarwisseling, eindelijk zijn we dan met z'n 3en. Dat wordt genieten met misschien wel een .
    Nu hoef ik mijn benen niet zo stijf dicht te houden tegen die tijd   hahahaha.

Kruimel

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct