Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

289185 Stuitligging Iemand Ervaring Mee

• Auteur

Afgelopen dinsdag werden we vanuit de vk doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een echo. De vk kon nl. niet goed voelen hoe de baby lag, en aangezien ie nog niet ingedaald was, kon het wel goed zijn dat ie toch nog wat gedraaid was…
    In het zh bleek dus inderdaad dat ie nu in (volledige) stuitliggen ligt, gisteren in het zh een poging nog gedaan om de kleine te draaien maar het lukte allemaal niet meer omdat ik al 39.4 weken was op die dag. Hierna allerlei gesprekken met gyni en arts ass en natuurlijk eigen vk om te bekijken hoe verder.
    Al met al zijn er allerlei voor en nadelen van zowel een keizersnee als een "gewone" stuitbevalling. Wij hebben uit eindelijk gekozen om toch via stuitligging te gaan bevallen. Dit geheel zal onder begeleiding van een gyni in het zh zijn en ik moet ook aan de monitoren om het kindje goed in de gaten te houden, zijn er nu dingen tijdens de bevalling die niet geheel lopen zoals gepland dan krijg ik alsnog een keizersnee, gelukkig wel met ruggenprik zodat ik het nog allemaal mee kan maken.
    Zijn er dames die hier ervaring in hebben?

#3112516 Quote

hoi hoi,

IK heb ook een keizersnee gahad met mijn zoontje,werd ook doorgestuurd(in week38)naar de gyn.
    Omdat ook zo'n kleine buik had adviseerde de gyn om het niet te gaan draaien.
    En om toch zo te gaan bevallen zag ik echt niet zitten omdat het dan in de meeste gevallen toch uitdraaide op een keizersnee terwijl je misschien al ik weet niet hoe lang bezig bent om het kindje er uit te krijgen.
    Maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen keuze het kan natuurlijk ook zo zijn dat je kindje binnen een half uur geboren word!

In ieder geval veel succes met de bevalling hoe je het ook gaat doen!!
    groetjes hannie

#3112520 Quote

Ons kleintje lag bij de vorige controle ook in stuit. Hopelijk is hij/zij bij de volgende controle (dan ben ik ruim 36 weken) gedraaid! Zo niet, dan moet ik direct door naar het ziekenhuis voor een echo en een evt. draaipoging… Gelukkig is mijn buik vrij groot en "soepel" (volgens de vk) dus zij denkt dat het nog wel gaat lukken om het kindje te draaien, mocht dat nodig zijn…. Duimen maar dat hij/zij al goed ligt komende week!

Een goede vriendin van mij is ook "normaal" bevallen toen haar zoontje in stuit lag – het hoofdje was het lastigste, maar het is toch gewoon gelukt. Als jij dat wil, zou ik het zeker proberen – een keizersnede is toch een heftige operatie, en je bent dan vaak nog erg lang aan het herstellen. Bovendien mis je vaak het eerste half uur van je baby (de vader gaat dan mee met de baby) omdat je nog gehecht moet worden.

Ik duim voor je dat de bevalling voorspoedig gaat!!
    ~Hilde

#3112604 Quote

hoi,
      ik ben 9 weken geleden bevallen met een ks omdat onze zoon in incomplete stuitligging en soms zelfs dwarsligging lag. Ik had dus geen keuze, maar zou in geval van keuze ook voor ks gegaan zijn. Zoals je schrijft moet je onder monitoring bevallen, omdat er allerlei risico's voor kindje zijn bij natuurlijke stuitbevalling. Bij ks zijn er meer risico's voor moeder, maar liever ik een complicatie dan mijn nog weerloze kindje was onze gedachte. En veel natuurlijke stuitbevallingen eindigen alsnog in (spoed)ks. Als het spoed is, gebeurt dat nogal eens onder algehele narcose en dan mag je partner er /NIET bij zijn…
    Ik vond het herstel na ks erg meevallen. De eerste 2 dagen had ik behoorlijk pijn, maar met pijnpomp was dit goed te houden. Ik kon elke dag stapje meer en was na 4 weken heel eind hersteld. Heb voor  eigen  belang wel de 6 weken volgemaakt qua leefregels (je mag geen huishoudelijk werk doen, alleen je kindje tillen etc), maar laatste 2 weken viel die afhankelijkheid me wel zwaar.
    Heel veel succes met bevallen, hopelijk lukt het natuurlijk en gaat bevalling vlot!!
    Groetjes mira, sinds 02-01 trotse mama van jaap

#3112613 Quote

Hoi,
    Mijn dochtertje (nu 2) lag  in stuitligging en dat werd ook pas in week 38 ontdenkt. Ze was al ingedaald. We hebben nog een draaipoging gehad, maar dat lukte niet meer.
    Ik heb  een geprobeerd om vaginaal te bevallen. Op zich had ik er wel vertrouwen in, het zou in het ziekenhuis zijn, en ze hadden wel aangegeven dat een keizersnee tot de mogelijkheden behoorde als het ook maar enigszins niet gaat. Het ging best goed, ontsluiting vorderde vlot genoeg, maar na een uur persen schoot het allemaal nog niets op en toen is moest ze toch  met een keizernee gehaald worden.
    Het herstel viel mij ook niet tegen. Ik heb geen last van naweeën gehad, maar ik heb ook wel eens begrepen dat dat komt doordat ik wel gewoon weeën heb gehad voor de  keizersnee. OK, de eerste dagen zijn beroerd, je hebt gewoon een flinke buikwond. Maar als ik sommige verhalen hoor over inscheuren bij vaginaal bevallen, dan ben je na  een paar  dagen ook nog niet op de been….
    Ondanks dat ik geen spijt heb van eerst zelf proberen vaginaal te bevallen, zou ik bij een stuitligging een volgende keer toch voor de keizersnee gaan. Vooral omdat ik liever zelf risico loop, dan dat de baby risico loopt.
    Momenteel ben ik ruim 34 weken zwanger en ik ben benieuwd naar de liggingsecho die over ruim een week gemaakt wordt, hopelijk ligt dit kindje gewoon netjes met de billen omhoog en het  hoofdje naar beneden.
    groetjes,
    Willemien  

#3112635 Quote

Hoi,
    Hier even een positief verhaal over een stuitbevalling.
    Bij mij wisten ze niet dat ze in stuit lag en ik zou thuis gaan bevallen. Alles stond al klaar, ik had volledige ontsluiting (binnen een uur) en kreeg persdrang. Toen pas braken mijn vliezen en voelde de vk dat ze in stuit lag. Ik moest toen halsoverkop naar het zh. Dat stukje was erg vervelend. Maar de bevalling zelf..daar teken ik voor! Toen ik mee mocht persen, was ze er binnen twee minuten uit! De eerste is in hoofdligging geboren, daar heb ik een uur moeten persen, was flink ingescheurd met als gevolg 5 hechtingen.
    De tweede dus in stuitligging, binnen twee minuten en niet ingescheurd of geknipt, helemaal niks!
    Als ik moest kiezen, zou ik echt voor de tweede bevalling gaan. Dus het kan ook positief uitpakken.
    Maar de beslissing is helemaal aan jou. Maar ze weten echt wel wat ze doen in het zh en houden alles prima in de gaten.
    Heel veel succes en sterkte en ik ben erg benieuwd hoe het afloopt.
    Groetjes Sil

read more image Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3112655 Quote

Ik weet het niet uit ervaring, maar zowel mijn moeder als mijn zus hebben bij hun eerste kindje een stuitligging gehad. (Dit is mijn eerste en ik hoop dat deze kleine de traditie niet in stand wil houden) Ze zijn allebei via de natuurlijke manier geboren, zonder complicaties. Mijn zus heeft een knip gehad, maar allebei de bevallingen verliepen verder soepel en zonder complicaties.

Groetjes, Marisa

#3112751 Quote

Hallo dames,

Bedankt voor jullie reacties!

Mamamira: het klopt inderdaad dat je kindje tijdens de bevalling aan ctg moet maar dat doen ze alleen maar uit voorzorg, en bij mij in het ziekenhuis (heb ik nagevraagd) doen ze als er een spoedkeizersnee gemaakt moet worden evengoed nog een ruggenprik, dus dat kan wel gewoon nog, het hoeft niet perse te zijn dat ze je helemaal wegspuiten…
    Nogmaals ik snap heel goed dat sommige vrouwen voor een ks willen gaan!
    Als het serieuse risico's voor mijn kindje had (stuitbevalling) was ik er ook echt niet over na gaan denken om dat te doen, maar juist omdat je zo goed in de gaten gehouden wordt geeft me dit een goed gevoel.

Succes allemaal met jullie zwangerschap/laatste loodjes/kindjes!

Nymue
    vandaag 40weken precies…

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct