Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

289199 Bv Tweede Poging

• Auteur

Hoi Dames,

Ik ben op dit moment zwanger van mijn tweede (16 weken). En natuurlijk wil ik zo graag BV geven na de geboorte. Echter, is het bij de eerste niet zo goed gelukt. Ik had zeer pijnlijk tepelkloven gekregen an vandaar dus na 1 week opgegeven. Waarschijnlijk door het slecht aanleggen denk ik.

Mijn zoontje is nu drie en heeft bijna twee jaar lang moeten kampen met allergieen en amandelontstekeingen etc etc. en heeft al toen hij 2 was de amandelen eruit gehaald. Misschien ligt dit allemaal niet eens aan het feit dat dat ik geen BV had gegeven, maar misschien ook wel.
    Nu ben ik bang dat het mij de tweede keer ook niet gaat lukken (en ik wil het zo graag).
    Mijn vraag is: zijn er dames waarbij ook de eerste keer is mislukt an bij de tweede of volgenden wel is gelukt. Wat is jullie ervaring???

Mamadixie

#3112575 Quote

Hoi mamadixie,

ik heb zelf tijdens de borstvoeding van mijn tweede kindje enorm last gehad van tepelkloven. Wat deed dat zeer zeg. Elke keer met aanleggen stonden de tranen in mijn ogen. Op advies van de kraamhulp heb ik alle papieren zoogcompressen weggegooid en heb ik navelbandjes doormidden geknipt en als zoogcompres gebruikt. De papieren bevatten een plastic laag wat alles afsluit. Verder is het raadzaam om je zoogcompressen en beha's te wassen en in het wasverzachterbakje keukenazijn te doen. Dat haalt alle parfum uit het waswater. Verder kan je het beste, voor je bevalling al je beha's binnen laten drogen. Daardoor worden ze wat ruwer, wat er weer voor zorgt dat je huid wat sterker wordt op je tepels. Misschien is het ook een idee om een cursus over borstvoeding te volgen. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips en ik wens je een goede zwangerschap en bevalling toe.

Groetjes van Marloes

#3112623 Quote

Als ik jou was, zou ik onmiddelijk een lactatiekundige inschakelen  – als het goed is, kun je die vinden via je verloskundige of je kraamhulp. Even navragen dus! En anders via internet: bijvoorbeeld LLL (La Leche League), BVN (stichting Borstvoeding Natuurlijk). Even googlen.

Succes ermee!
    ~Hilde

#3112647 Quote

hoi,

Ken het! Bij mijn eerste is de bv ook aardig 'mislukt'. Ik had (oa vanwege aanwezige allergien in de familie) minimaal een halfjaar willen geven….het werden 8 problematische weken van nooit volledige bv maar al vanaf het begin met kv ernaast.
    Hij was in het zhuis geboren en daar is het al mis gegaan en helaas is het in de weken erna niet veel beter meer geworden.

Toen ik zwanger was van de 2e (vorig jaar januari geboren) ben ik bijeenkomsten van een contactpersoon van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk gaan bijwonen. Dit was 3x en heb er veel geleerd. Kon daarna ook vrij duidelijk aangeven waar het bij de oudste mis was gegaan (had ik dat maar geweten toen hij net geboren was) en deze keer ging de bv super!!!!

Hij lag binnen 5 minuten aan de borst, had een super kraamhulp die me geholpen heeft de eerste week en toen hadden we het allebei al redelijk onder de knie. Eigenlijk heb ik enorme mazzel gehad en zonder noemenswaardige problemen het jaar(!) gehaald. Weleens een gigadip toen ik weer ongesteld moest worden, maar geen dingen als tepelkloven, spruw of wat dan ook.

Kloven zijn vrijwel altijd het resultaat van verkeerd aanleggen/ happen…is iets wat je echt even moet leren en met een goede kraamhulp gaat dat zeker lukken (geef bij de intake aan dat je iemand met veel ervaring op dat gebied wilt, misschien valt het met de planning te regelen). Mocht je nu al in je eerste week alweer pijn hebben en kloven: direct hulp inschakelen!
    De meeste CB's kennen een lactatiekundige die je via hun kan inschakelen en anders zelf doen…steeds meer verzekeraars vergoeden deze consults (even de voorwaarden nakijken!).

Het kan dus zeker hoor je 2e bv geven terwijl het bij de 1e niet gelukt is.
    Bereid je voor en zoek vast op waar je terecht kan voor als het niet lukt!

groetjes,
    Marije

#3112668 Quote

Hoi,
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Net als Marije adviseer ik je om naar een bijeenkomst van bijv. LLL of BVN te gaan. Dit geeft heel veel praktische en theoretische informatie. Toevallig zit bij mij een straatje verderop een BV-winkeltje. Hier worden voorlichtingen gegeven en allerlei artikelen, die te maken hebben met bv-geven, verkocht. Hier heb ik veel aan gehad. Deze voorlichting heb ik wel na de bevalling gevolgd. Het ging met name over kolven en niet zozeer over bv in het algemeen. Toen ik de eerste keer in het ziekenhuis aanlegde hapte mijn zoontje erg goed, alleen wel mis. Hij zat op de tepelhof (had ik in de roes van de bevalling) helemaal niet door. Het gevolg: een lekkere zuigplek op mijn tiet .
    Ook in de eerste week had ik last van tepelkloven. De bepanthen deed trouwens wonderen. Ook mijn kraamverzorgende had goed verstand van bv en heeft me prettig op weg geholpen.
    Verder kan ik je nog het volgende boek adviseren: Borstvoeding geven van Adrienne de Reede-Dunselman. Het is een uitgebreid boek wat veel informatie bevat.
    Oh ja, als je bv gaat geven en het loopt goed, vergeet niet om rond de 5e a 6e week een flesje bv te introduceren (freq. minimaal 2x per week). Vooral als je (weer) gaat werken of weg bent en iemand anders gaat voeding geven, dan moet je kindje de drinktechniek van de fles wel onder de knie hebben.
    Veel succes!

#3112767 Quote

Hoi,

Wat jammer dat je eerste borstvoedingservaring niet is geworden, wat je ervan had gehoopt . Uit je bericht blijkt dat je vermoedt, dat niet goed aanleggen de oorzaak is geweest van de problemen. Ik denk dat je daarmee echt in de goede richting zit en ik vind het heel goed dat je dit zo helder hebt; het zal je waarschijnlijk alerter maken tijdens je volgende borstvoedingsperiode. Borstvoeding geven hoort geen pijn te doen en het mag zeker geen kloven opleveren. Pijn is een teken dat er iets niet goed gaat en dan is het van belang om het borstvoedingsbeleid goed onder de loep te nemen deze waar nodig aan te passen. Met correcte en volledige informatie en een goede begeleiding zijn de meeste borstvoedingsproblemen vaak goed op te lossen en meestal zelfs te voorkomen.

Je hebt al meerdere fijne reacties gehad, waar je waarschijnlijk mee uit de voeten kunt. Meerdere moeders noemden al de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. De VBN een vrijwilligersorganisatie, die in 1978 is opgericht. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven op verschillende manieren  wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Zo zijn we zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Op de site van de VBN, http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl  , is veel borstvoedingsinhoudelijke informatie te vinden een ook op http://www.borstvoedingsforum.nl , het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties, zijn we regelmatig actief.

Daarnaast worden er door de VBN in heel Nederland informatiebijeenkomsten georganiseerd die je tijdens je zwangerschap kunt bijwonen. Je zou kunnen overwegen om je hiervoor op te geven? Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl .

Nog een fijne zwangerschap toegewenst!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

read more image Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3112775 Quote

Hoi

Ik heb bij mijn eerste zoon nu bijna 2 jaar 2 maanden borstvoeding gegeven en ben toen accut gestopt toen ik borstontsteking kreeg. Moest eigenlijk toen afbouwen, maar ik zag gewoon tegen het voeden op en vond het dit niet waard. Nu ben ik over 4 weken uitgeteld van de 2e en heb al direct de keus gemaakt om flesvoeding te gaan geven.
    A) Omdat er al 1 rond loopt die ook aandacht vraagt.
    B) Ik wil voorkomen dat ik weer die borstontsteking krijg, ben hier toen echt flink ziek van geweest.

Iedereen moet zijn eigen keuze hier in maken en ik denk dat in de flesvoeding van vandaag toch ook voldoende in zit.
    Mijn zus heeft borstvoeding gegeven en haar zoon heeft een allergie. Ik ben met de fles groot gebracht en heb geen allergie.

Maak zelf de keuze waar je achter staat je doet bij geen van beide het kindje tekort.

Succes met het maken van je keuze.

Groeten Nicole

#3112804 Quote

Hallo!
    Wat jammer dat het de eerste keer niet gelukt is. Ik denk dat veel mensen toch last hebben in het begin van tepelkloven hoor. Ik heb zelf ook de eerste dagen met kromme tenen en tranen  in mijn ogen BV gegeven. Mijn dochter liet steeds los en bleef dus happen, vastzuigen, en loslaten.
    Mijn vriendin had mij de tip gegeven tepelhoedjes te gebruiken. Ik had die dus in huis. Mijn kraamphulp ecanhter stond daar negatief tegenover, en ik bleef dus doorgaan terwijl mijn tepels steeds 'rauwer' werden.
    Mijn 2e deel van de kraamtijd kreeg ik een andere hulp, en die begon erover te proberen met een speen over de tepels. Toen ik zei dat ik de tepelhoedjes had was ze heel enthousiast. Ze zei dat het beter was dat te proberen dan ermee te stoppen, Tsja, bij de eerste ben je toch heel beinvloedbaar. Ik heb dus voor 4,5 maand de hoedjes gebruikt, en was heel erg tevreden hiermee. Het is wel vervelend om ze steeds overal mee naar toe te nemen, maar ik vond het super dat het zo wel ging. Na een tijd kun je proberen weer zonder aan de borst te leggen, bij mij werkte het niet, dus ik ben de hoedjes blijven gebruiken. Volgens mij zijn ze van het merk Mendela, en te krijgen bij de apotheek.
    Let wel, iedereen is er negatief over, maar als je je daar niets van aantrekt en het lukt zo, dan is dat toch het mooiste wat er is??
    Succes in ieder geval,

#3112898 Quote

Ik heb 2 keer  een periode BV gegeven (14 en 18 maanden), wat mij zeer goed bevallen is. Van te voren heb ik een cursus gevolgd bij Borstvoeding Natuurlijk (volgens mij zelfs  bij bovenstaande persoon). Ondanks dat heb ik ook wel wat last van tepelkloven gehad, maar dat lag echt aan verkeerd aanleggen.  
    Een lactatiedeskundige kan inderdaad wat uitkomst geven. Als je in het ziekenhuis bevalt, hoop ik voor je dat het een  afdeling is die het WHO-certificaat  heeft, want dan houden ze zich aan de regels van de borstvoeding.
    Succes straks. Groetjes, Yoeke

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct