Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.

289509 Eerste Bezoek Vk

• Auteur

Hoi..

Ik heb een vraagje, wat gebeurt er tijdens je eerste bezoek aan de verloskundige??

Toen een vriendin van mij zwanger was vertelde ze, dat mocht ik ooit zwanger raken, ik de verloskundige eens moest bellen.. Deze vriendin weet niet dat ik nu zwanger ben, dus vraag het maar ff hier.. Ik moet naar de gyn, maar ik begreep dat je veel meer info kreeg bij de verloskundige.. En wat leuke boekjes enzo..?

Weet iemand hier wat meer van? Ik vind het aan de ene kant wel prettig naar de gyn, maar je krijgt er maar weinig info verder.. helaas..

Groetjes Anne!

#3114453 Quote

Hoi Anne,
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Ik weet niet of het bij de gyn hetzelfde is maar mijn eerste bezoek aan de vk was met ongeveer 7 weken. Ze heeft allerlei info over mijn medische geschiedenis gevraagd en info gegeven over wat je allemaal moet/kunt doen (verzekering inlichten, kraamzorg, bloedtest). Verder heeft ze toen niets onderzocht.
    Met ruim 9wk heb ik bij de gyn een echo laten maken (termijn bepalen). Hier kreeg ik ook gelegenheid om vragen te stellen. (Maar de echo was zo mooi dat ik niks meer wist). Daarna met 12 wk naar de vk en dan gaan ze pas je bloeddruk meten enzo. En met een beetje geluk laten ze het hartje horen.
    Hopelijk ben je zo iets wijzer, maar misschien gaat het bij jou wel heel anders omdat je naar de gyn moet…
    Succes!!
    grts, daantje

#3114457 Quote

Hoi!

Ja het ging inderdaad anders.. Heb geen info gehad over verzekering, kraamzorg, bloedtest enzo.. En daar ben ik juist benieuwd naar, ik kreeg alleen even een echo en dat was het.. Ik begreep toen ook van mn vriendin dat ze folders kreeg enzo.. met allerlei info, ik denk dat ik toch maar gewoon ff de vk ga bellen.. Zo gek is dat niet toch?

Jij ook gefeliciteerd met je zwangerschap! Hoe voel je je?
    Heb jij ook het idee gehad dat de kwaaltjes iets minder werden..?? Ik heb de 18e april een echo om te kijken hoe ver ik precies ben en of het hartje klopt, als het goed is ben ik dan 8 weken zwanger… Vind het wel spannend allemaal hoor, zo'n eerste kindje.. Vooral ook omdat je niet goed weet wat je moet voelen enzo.. Maar volgens de gyn, doet het pijn omdat er hard gewerkt wordt, dat zal dan wel.. 😉

Fijne zwangerschap gewenst!
    Liefs Anne!

#3114458 Quote

Oh euh, heb ik het wel goed gelezen..? Ben je zwanger of ging dit over  je vorige zwangerschap?? Sorry…!

#3114462 Quote

Hoi!

Gistermiddag mocht ik voor het eerst naar de vk. Had gisterochtend gebeld en kon direct terecht (omdat het anders veel te lang zou duren: ze zitten helemaal vol). Het was bij ons een puur informatief gesprek. Best gek, omdat vk de eerste was die ons feliciteerde.
    We hebben veel voorlichting gehad, met name over de mogelijkheid om te testen op erfelijke ziektes. Maar ook kwam er een stappenplan aan bod (wat te doen nu je zwanger bent), voeding, veel folders over o.a. kinderopvang, werk, borstvoeding, cursussen. Ook kregen we enkele tijdschriften mee. Het was een fijne vrouw en voor het eerst voelde ik me zwanger! Na afloop kregen we zelfs een knuffeltje mee.
    Over 6 weken mag ik bij haar terugkomen en gaat ze naar het hartje luisteren. In de tussentijd moet ik ergens anders een echo laten maken (over een week of 3) en bloed laten prikken. Ik moet dus nog even geduld hebben voordat iemand eindelijk zegt dat er écht iets in mijn buik zit en leeft… zucht.

Zo ging het dus bij ons. Vk bracht ons veel wijsheid. Ik zou een gesprek daar zeker aanraden!
    Groeten, Dee
    (7 wk en 4 dg)

#3114468 Quote

Hi Anne,

Mijn eerste bezoek aan de vk stelde niet zo veel voor. Ik was heel onzeker, vroeg me af of er echt wel iets in mijn buik zat etc. Ik was 8 weken toen ik ging. Ze stelde me heel veel vragen (ook over een medisch verleden), ze heeft mijn urine gecontroleerd en mijn bloeddruk. Naar mijn buik keek ze niet eens! Over 4 weken moest ik terug voor een termijnecho, ik kreeg een stapel boekjes die moest ik doorlezen en na ik kreeg het potje met urine weer voor me en ik mocht gaan… Wat een teleurstelling! Geen uitleg over testen, geen uitleg over hoe nu verder. Maar bij ons in de praktijk behandelen ze iedere keer een klein stukje. Bij het tweede bezoek heb ik namelijk wel dingen gevraagd en toen zeiden ze dat ze er, wanneer de tijd zover was, er op terug zouden komen. Ben nu 36 weken ver en dat klopte ook. Alles op zijn tijd.

Stel je dus niet te veel voor van een bezoek aan de vk. En als je vragen hebt, stel die gewoon aan je gyn. Hij of zij weet ook alles en kan je vast veel uitleggen, maar misschien hebben zij ook wel de regel dat pas te doen op het moment dat het nodig is.

Gr. Tamara.

read more image Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3114484 Quote

Hoi Anne,

Nou, ik kan je de verschillen misschien wel een beetje vertellen want ik heb beide meegemaakt.

Ik kwam er september vorig jaar achter dat ik zwanger was. Ik heb toen de verloskundige gebeld en mocht daar voor de eerste keer op bezoek toen ik zo'n 8 weken zwanger was. Ze heeft toen een aantal formulieren ingevuld over onze medische historie. Of er ziektes in de familie voorkwamen, syndroom van Down etc. Daarnaast heeft ze mijn bloeddruk gemeten en ik moest op de weegschaal gaan staan (iets minder leuk). Ik kreeg ook een doorverwijzing mee voor een echo voor een nekplooimeting. Later hoorde ik pas dat dat niet verplicht was en dat je daar zelf een keuze in kunt maken.  Het was allemaal best zakelijk (maar dat kan ook gewoon aan de verloskundige liggen hoor, ik vond haar niet zo aardig). Ik kreeg ook een heel leuke tas mee  met foldertjes, tijdschriften en een paar presentjes, erg leuk. Maar wat ik haar wel heel erg kwalijk heb genomen is dat ze mijn zorgen niet serieus nam. Ik gaf namelijk aan dat ik heel erg twijfelde of het wel goed zat. Ik voelde me namelijk helemaal niet zwanger. Zij wuifde dat weg, dat kwam allemaal wel. Omdat ik het zelf niet vertrouwde, heb ik een echo geregeld bij een echobureau. Wat bleek, ik had een leeg vruchtzakje, miskraam dus. Ik ben toen gecurreteerd.

Na mijn curretage werd ik weer meteen zwanger. Nog voordat ik een afspraak kon maken bij de verloskundige, kreeg ik bloedingen waardoor ik in het ziekenhuis belandde. Ik werd daar ontzettend goed opgevangen en ze begrepen mijn zorgen. Ik ben er een aantal keren halsoverkop naartoe gereden vanwege mijn bloedingen. Elke keer was ik welkom. Na 11 weken stopten de bloedingen en van de gynaecoloog mocht ik terug naar de verloskundige. Wij hebben toen uitgelegd dat het met haar niet zo klikte en dat we ons prettiger voelde in het ziekenhuis. Dat was geen probleem, we mochten daar onder controle blijven. Zij hebben toen dezelfde vragen over de ziektes etc. gesteld en ik moest bloed laten prikken. Nu gaan mijn controles dus via het ziekenhuis. De ene keer moet ik bij de verloskundige van het ziekenhuis langs en de keer daarna bij de gynaecoloog. Ik vind het in het ziekenhuis veel fijner omdat ze veel meer rekening houden met mijn zorgen. Zo mag ik om de 3 weken komen omdat voor mij 4 weken te lang duren. Dan loop ik me weer veel te veel zorgen te maken. Maar goed, misschien bof ik ook wel heel erg met het ziekenhuis.
    In het ziekenhuis heb ik dan wel geen leuke foldertjes gekregen maar wel een betere opvang!

Maar het blijft een persoonlijke keuze. Als jij een dijk van een verloskundige hebt, wil je misschien wel helemaal niet naar het ziekenhuis. Vraag is alleen, waarom je rechtstreeks naar de gynaecoloog bent doorgestuurd. Als dat een medische reden heeft, zal je daar toch terecht komen want dan kan de verloskundige jou niet helpen.

Succes met je keuze.

Groetjes,
    Maike

#3114573 Quote
    quote: euhm reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('03-04-2007 22:17:38'));

Hoi!

Ja het ging inderdaad anders.. Heb geen info gehad over verzekering, kraamzorg, bloedtest enzo.. En daar ben ik juist benieuwd naar, ik kreeg alleen even een echo en dat was het.. Ik begreep toen ook van mn vriendin dat ze folders kreeg enzo.. met allerlei info, ik denk dat ik toch maar gewoon ff de vk ga bellen.. Zo gek is dat niet toch?

Jij ook gefeliciteerd met je zwangerschap! Hoe voel je je?
    Heb jij ook het idee gehad dat de kwaaltjes iets minder werden..?? Ik heb de 18e april een echo om te kijken hoe ver ik precies ben en of het hartje klopt, als het goed is ben ik dan 8 weken zwanger… Vind het wel spannend allemaal hoor, zo'n eerste kindje.. Vooral ook omdat je niet goed weet wat je moet voelen enzo.. Maar volgens de gyn, doet het pijn omdat er hard gewerkt wordt, dat zal dan wel.. 😉

Fijne zwangerschap gewenst!
    Liefs Anne!

Hoi Anne,
    Je had het goed gelezen hoor. Ik ben inmiddels 16 wk zwanger en vandaag voor de 3e keer naar de vk geweest.
    Als ik jou was zou ik die ook maar bellen ja. Het is toch fijn om informatie, folders en tijdschriften te krijgen. Daar kun je echt alles vragen wat je wilt.
    Moest jij door medische geschiedenis naar de gyn?

Het is inderdaad spannend ja, een eerste kindje. Ik vond vooral de eerste drie maanden heel onzeker. Nu zie ik mijn buik groeien en wordt het allemaal wat echter.
    Heb je veel kwaaltjes? Ik was een van de gelukkigen die bijna nergens last van had, maar daardoor was ik juist wel extra onzeker.

Geniet er maar van!

grts, daantje

#3114643 Quote

Hoi Anne,

allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik ben tot nu toe nog niemand tegengekomen die, net als ik, tijdens de zwangerschap schildkliermedicijnen gebruikt. Ik ben, net als jou, onder behandeling van de gynaecoloog. Dat vind ik niet erg, want ik heb de eerste drie maanden steeds een echo gehad. Met 20 weken heb ik de uitgebreide echo gehad. Afgelopen maandag ben ik weer op controle geweest (ik was toen 31 weken en 4 dagen) en kreeg ik tot mijn verbazing weer een echo. Ik ben trouwens wel lek geprikt. Maar het is voor een goed doel

Ik wens je een hele goede zwangerschap toe.

Groetjes van Marloes

Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen