Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.

289526 Wie Weet Wat Een Kraamverzorgster Allemaal De Eerste Dag Doet

• Auteur

Wie weet wat een kraamverzorgster de eerste dag doet,en is het waar dat ze als de baby er is ook meteen komt?en wat doet ze dan?

Groetjes Bernice(20w+1d zwanger.augustus forum)

#3114570 Quote

Ze temperatuurt jou, doet de controles bij jou (baarmoeder enzo), ook de baby verzorgt ze, en doet ze controles bij. Ze maakt je onbijt, lunch, doet huishoudelijk werk (badkamer, sanitair, stofzuigen, was van je gezin, eventueel koken of voorbereidingen)
    Helpt je met de BV, als je dat geeft. Legt je van alles uit over de verzorging van je kind!
    Eigenlijk doen ze dit elke dag. Ze zorgt eventueel voor je andere kinderen.
    Maar, niet bij alle kraaminstanties doen ze nog het huishoudelijk werk, of zorgen voor andere kinderen….informeer goed!   Ik heb een kraambureau die nog de ouderwetse kraamverzorging aanbied! (ZINkraamzorg heten ze ).

#3114576 Quote

Hoi,
    Als je thuisbevalt zal daar een kraamhulp bij aanwezig zijn om de vk te assisteren.
    Meestal is dit wel een andere dan die je de rest van de tijd krijgt. Zij zal je na de
    bevalling ook verzorgen en de baby natuurlijk ook. Komt dan de kraamhulp die bij
    je zal blijven dan zal zij met jou en je partner doornemen wie wat doet. Met huishouden
    ed. Ook zal ze je vertellen wat haar werkwijze is.
    Verder inderdaad wat hierboven al besproken is.
    Het wijst zich allemaal vanzelf. En als ze komen voor de intake kun je er ook nog
    eens naar vragen.
    Liefs Melanie 32.4 wk zwanger van nr 2

#3114580 Quote

Hoi!
    De kraamhulp wordt gebeld als de VK denkt dat de baby snel geboren gaat worden. Ik ben thuis bevallen van mijn eerste en toen ik 8 cm ontsluiting had werd de kraamhulp gebeld. Die assisteert als de baby er eenmaal is, zorgt dat de baby aangekleed word en dat ie gewogen word en dat soort dingen. Ik geloof dat ze ernaar streven dat je diezelfde kraamhulp de rest van de dagen ook krijgt maar dat was bij mij het geval niet…
    De rest van de kraamtijd helpt ze je met alles te leren over de baby, je bed te verschonen, en wat licht huishoudelijk werk te doen…
    Laat je straks maar heerlijk vertroetelen als het zover is.
    Gr. Anne-Marie
    (24 +1 weken zwanger van nr. 2)

#3114614 Quote

Hallo Meiden,

Bedankt voor jullie verhalen over wat de kraamverzorgster allemaal doet,ik zal er straks van gaan genieten als het zover is.

Groetjes en een fijne zwangerschap allemaal.

Groetjes Bernice(20w+2d zwanger,augustus)

#3114618 Quote

Hi Bernice,

Wat ik zo hoor, doet bij iedere instantie de kraamverzorgster weer wat anders. Wij hebben afgelopen week de intake gehad (ik ben 36 weken) en wat ze bij ons doet is:
    – assisteren bij de bevalling
    – zorg voor moeder en kind komt op de 1e plaats
    – ze doet wat huishoudelijke taken (strijken, wassen, stofzuigen), maar alleen als er deugdelijke apparatuur voor in huis is (dus een strijkijzer met een goed snoer etc.).
    – ze doet niet de huishoudelijke taken die je zelf al drie weken hebt laten liggen en geen zware taken, zoals ramen lappen en zo.
    – Bij ons zijn ze in principe niet verantwoordelijk voor de zorg voor evt. andere kinderen en/of huisdieren, ze laten evt. wel de hond uit.

De dagindeling is dan:
    Ze komt 's morgens, maakt ontbijt, controleert jou en helpt je de douche in. Dan gaat ze je slaapkamer opruimen (bed opmaken en zo) en dan samen met jou en partner je kindje verzorgen en is het tijd voor voeden. Ze doet daarna wellicht een huishoudelijke taak, zodat jij kan rusten en 's middags zorgt ze voor de lunch en weer hetzelfde ritueel van moeder en kind verzorgen. Als je je middagdutje doet, dan zet ze evt. het avondeten vast klaar en tegen een uur of drie gaat ze naar huis (hier komen ze gemiddeld 5,5 uur per dag).

Maar bij iedereen is dat anders. Wacht gewoon je intake af en maak je tot die tijd niet al te veel zorgen over de kraamzorg.

Gr. Tamara.

read more image Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3114623 Quote

Ik ben vorig jaar april bevallen en sta op het moment weer op knappen.

Wat betreft de zorg voor andere kinderen. Tuurlijk zorgt ze er voor dat er tussen de middag een boterhammetje is als de kids uit school komen, ook kinderen onder de vier jaar verzorgt ze wel, dara krijg je ook extra uren kraamhulp voor.

Mijn zoontje is dus net 1 jaar, en het zou wat zijn zeg als ik iemand moet regelen die gedurende de hele dag aanwezig is om hem zijn luier te verschonen en in bedje te stoppen.

Vorig jaar werd gevraagd   door de kraamverzorgster wat haar rol moest zijn richting de twee oudsten. Veel dingen gaan gewoon in overleg. Of je moet pech hebben en een kraamverzorgster treffen die echt alleen maar de kraamvrouw verzorgt en de baby. Maar als dat zo zou zijn, dan kan ze net zo goed wegblijven.
    En dan zal ik haar ook wegsturen, want het is geen doen en een kraamverzorgster in huis en iemand die speciaal voor de rest van de kids komt (gehele dag). Dat is voor zo'n kraamverzorgster ook niet prettig.

Er gaan heel wat spookverhalen rond, maar de verhalen die ik gehoord heb, en mijn eigen ervaring is dat het allemaal best meevalt.

Miep

#3114631 Quote

Bij mij ging het iets anders, wij kwamen nl op zaterdag thuis na 4 dagen ziekenhuis.
    De kraamhulp kwam een uurtje om de kolf ed uit te koken wat info bij mij naar binnen stampen en daar zaten we dan met een huis vol visite zonder hulp.
    Echt niet prettig hoor.
    Op zondag stond er wel iemand om 8 uur op de stoep maar het allereerste moment alleen thuis en dan zo aan je lot over gelaten worden is niet fijn.
    Groetjes Sharon

#3114658 Quote

De eerste dag komen we vaak alleen voor de opvang. Dat houd in voor de controles bij moeder en kind. We helpen bij de voeding en helpen bij de opstart thuis.De belangrijkste info voor de eerste nacht. Wanneer het kan blijven we 5,5 uur en dan komen de andere taken er ook bij, maar de eerste dag is vaak korter. Wanneer je laat uit het ziekenhuis komt en we komen s'avonds is het vaak maar 1,5 uur.(niet alle kraambureau's geven sávonds zorg) We proberen altijd wel zo snel mogelijk te komen zodra je thuis bent. Wanneer we op wacht staan lukt dit makkelijk, maar we hebben meer gezinnen op een dag, dus als we in een gezin zitten moeten we die natuurlijk eerst afmaken en word het vaak 14;00 uur, dan blijven we vaak 3 uur.

Wanneer je thuis bevalt doen we natuurlijk de partusassistentie en de nazorg word door ons gedaan.( de verloskundige is vaak gelijk weg)

Rest van de week krijgt iedereen 5,5 uur per dag. Dit houd in moeder en kind zorg, baby- en kraamkamer oa bed verschonen, stofzuigen. Begeleiding bij de voeding en alle info.Wasverzorging.sanitair.
    Wanneer nodig indiceren we in overleg met de vk voor meer tijd.Maar wanneer je flesvoeding geeft krijg je bijv. 4 uur minder.Dit kost gewoon minder tijd.

De meeste kraamverzorgsters doen nog wel wat extra dingen zoals rest van het huis stofzuigen of oudere kind verzorgen.
    ik werk altijd vanuit belangrijk naar minder belangrijk. Wanneer de borstvoeding goed loopt heb je al gauw tijd over voor andere dingen.
    Mijn ervaring is dat 5,5 uur voor de meeste gezinnen meer dan genoeg is.

groetjes martina

Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen