Beste mammie lin,
Ik wil je even een hart onder de riem steken. Zelf heb ik vroeger ook gerookt. Ook ik ben in één keer gestopt. Dat had niets met zwangerschap te maken destijds, maar gewoon omdat ik af wilde van die verschrikkelijke gewoonte. Inmiddels ben ik zwanger en erg blij dat ik niet rook. Roken is verschrikkelijk slecht voor jou zoals je weet (80% van de rokers gaan dood door de gevolgen ervan, dus voor 8 op de 10 rokers geldt: "van roken ga je dood", maar het is ook heel erg slecht voor je kindje. Lager geboortegewicht, grotere kans op afwijkingen, grotere kans (48%) op wiegendood en zo kan ik heel lang doorgaan. Maar dat zal ik niet doen. Hierover is genoeg te vinden op het internet. Er is veel wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd op dit gebied en de resultaten zijn allemaal zo duidelijk als wat.
Laat je niet gek maken over die verhalen die je veel hoort ter verdediging: "ik ken iemand die niet rookte en daarbij ging het mis….", of de populaire variant daarop: "mijn buurvrouw rookte gedurende de hele zwangerschap en heeft een prima gezond kind!" En meer van dit gedoe. Ja, het hoeft niet fout te gaan, maar je vergroot de kans ermee en in sommige gevallen aanzienlijk! Je moet gewoon niet roken als je zwanger bent. Daarmee klaar. En dan die verhalen als: "ik rook maar gewoon door, want stress is slechter voor het kind", de meningen daarover, ook bij deskundigen zijn verdeeld. Maar dit is iets waar je zelf veel aan kunt doen. Een sterke persoonlijkheid, een sterke geest kan stoppen met roken en de stress in de hand houden. Let daar op, want stress is niet je beste vriend hier! Laat je niet gek maken, wind je niet op, zoek voor jezelf uit hoe je prettig kunt stoppen met roken en je daar ook prettig bij blijft voelen. Een aantal mensen op dit forum spreken over 'trots'. Het wil niet zeggen dat het voor jou werkt, maar voor mij werkte het prima. Ik voelde me zo trots, sterk en zelfverzekerd nadat ik de sigaretten had weggegooid dat dit gevoel me door het stoppen heeft heen gekregen. Ik voelde me zo goed en was zo trots dat stress nauwelijks een rol gespeeld heeft. Ik hoop dat jouw gevoel van trots jou kan helpen, of iets anders.
Praat er ook over met je vriend. Zorg dat hij begrijpt dat het voor zijn kindje en jou echt heel belangrijk is dat je succesvol stopt met roken. Misschien wil hij er op letten sigaretten uit je buurt te houden en niet in je buurt te roken. Hij kan je helpen door je te stimuleren en aan te moedigen.
Beste mammie lin, heel veel sterkte met stoppen. Maar je kan het wel. Iedereen kan het. En het moet ook voor je kindje.