Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.

289589 Foliumzuur

• Auteur

hallo
    Ik zie overal berichten over het slikken van gravitamon. Eerlijk gezegd nooit van gehoord.
    Ik kwam via de ha erachter dat ik zwanger was en ik was al 9 weken zwanger. Heeft mij toen gezegd dat ik foliumzuur moest halen maar dan de laagste dosering en dat voor nog een paar weken. Dit is toch niet slecht he???? Of is het beter om over te stappen op gravitamon? of de foliumzuur afmaken en dan overstappen daarover??

Groetjes evelien
    11w 2d

#3114933 Quote

hoi Evelien,
    normaal gesproken adivseren ze dat je begint met het slikken van foliumzuur vanaf het moment dat je zwanger wilt worden totdat je rond de 10 a 12 weken zwanger bent.
    Gravitamon is een multivitamine voor zwangere vrouwen, waar ook foliumzuur in zit. Mocht je veel spugen of niet zo gevarieerd eten, dan is gravitamon een goede aanvulling. En dan hoef je dus niet daarnaast nog extra foliumzuur te slikken.
    gr,
    yvette

#3114985 Quote

Hoi
    Maak je geen zorgen. Vroeger slikten de vrouwen ook geen foliumzuur. Natuurlijk zullen er nu minder spinabifida-kindjes (klinkt een beetje raar…) geboren worden. Maar meestal gaat het ook wel goed zónder foliumzuur. Er zijn ook vrouwen die er alles aan gedaan hebben met foliumzuur slikken, en tóch een kindje krijgen met spinabifida.
    Ikzelf ging bij de eerste ook pas toen ik 4 weken zwanger was foliumzuur slikken, wist ik veel. Nu bij de tweede, ben ik wel begonnen voor ik zwanger was, maar ook pas na twee maanden 'klussen', en om eerlijk te zijn: ik was er ook wel wat slordig in….Niet tijdens de zwangerschap.

#3115041 Quote

Hallo

Ik ben zo'n mama van een "spina bifida kindje"
    wel te verstaan een meisje die de ergste vorm van Spina Bifida had en eraan is overleden.

Ik ben pas foliumzuur gaan slikken toen ik wist dat ik zwanger was (bijna 6 weken)

Spina Bifida onstaat in de 3e week van de zwangerschap, jij weet dan nog niet dat je zwanger bent, hierdoor zijn veel mensen te laat met slikken.
    0,4 of 0,5 mgr.foliumzuur vermindert de kans met 75% op een kindje met spina bifida, toch houd je dus 25%

Toch slik ik nu nog steeds foliumzuur (ben in november bevallen) en sinds 8 januari zelfs 5mg omdat ik een verhoogde kans heb op nog een kindje met Spina Bifida.

Kortom: SLIK ALTIJD FOLIUMZUUR, baat het je op dat moment niet, dan schaad het je helemaal niet, want een teveel aan foliumzuur plas je gewoon uit.

Liefs Randy
    mama van Ninthe* en 5 weken en 3 dgn zwanger

Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen