Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

sparen wie kan me helpen?

• Auteur

hee dames

ik heb even een vraag,wij willen gaan sparen voor de kleine meid dalijk maar waar kan je dit het beste doen?wie heeft tips voor ons om dit uit te zoeken

alvast bedankt

groetjes patricia

36wkn 3dgn

#3136739 Quote

hi

wij zitten met onze eigen rekeningen bij de rabobank dus was voor ons de keus snel gemaakt en we kregen het groeifotoboek van ikke erbij met een knuffel en een spaarpot. maar ik zou gewoon kijken welke spaarregelingen de banken hebben ( ja het zijn er meer dan 1 bij een bank) en welke dan het beste bij jullie past met wat jullie voor oog hebben wat jullie kindje er mee mag/kan doen

veel succes

groetjes angela

#3136740 Quote

ps. ben van het zomermama forum 2007 maar kom af en toe hier een kijkje nemen

groetjes angela mv djaimy 010707

#3136770 Quote

Wij hebben een spaarrekening op onze eigen naam geopend. Hier sparen we elke maand een klein bedrag op met het idee voor een eventuele studie of iets dergelijks voor later want dat zijn dure posten.
    We hebben bewust voor een rekening op onze eigen naam gekozen zodat wij altijd gemachtigd blijven over dit geld.

#3136790 Quote

Hoi patricia,
    wij gaan ook een regenboog rekening bij de Rabo openen voor onze kleintjes. mijn moeder wou er een openen bij de ABN, maar die doen ze om de een of andere reden niet meer daar.

bij deze rekening is ook een opa-oma versie waarbij zij de rekening beheren tot de kids 18 zijn dacht ik. je kan alle info ook online vinden.

Liefs.
    Sara

#3136794 Quote

Handig om te weten! Ook wij zijn aan het nadenken hoe we het willen doen.
    Bedankt voor de tips.

Groetjes

Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3136804 Quote

Ik heb een financiele achtergrond en wil hier graag even op reageren.

Als je gaat sparen voor je kind moet je je een aantal dingen afvragen.

Waarvoor wil je het geld gebruiken? Voor de bekostiging van de studie of is het potje voor je kind als hij/zij het huis uitgaat? Als je spaart op naam van je kind (hij/zij is rekeninghouder) dan ben je na de 18e verjaardag de zeggenschap over het geld kwijt. Jouw kind mag er dan mee doen en laten wat het wil. Als het geld is voor een studie dan is dat misschien niet zo slim. Jij wilt dan waarschijnlijk wel zeggenschap houden over het geld en het niet op zien gaan aan rijlessen of een autootje. Dan kan je beter een rekening openen op jullie eigen naam. Of het in ieder geval het geld naar je eigen naam omzetten voor de 18e verjaardag.

Verder zijn er allerlei constructies met vaste inleg e.d. Kijk goed naar dit soort dingen. Het lijkt vaak erg voordelig maar is het vaak ook niet. Vaak zitten er aandelenconstructies onder, let hier goed op en kijk of je dit wilt en deze risico's kunt dragen.  Ik zeg  niet dat het slecht is maar weet waarin je belegt en welke risico's  je neemt.  Denk goed na over of je het  voor een vaste looptijd elke maand kunt opbrengen een bepaald bedrag te storten. Vaak zitten er boeteclausules aan vast als dit niet meer lukt. En wat als je  onverhoopt in financiele problemen zou raken  en het geld zelf  nodig hebt? Kan je het dan vrijelijk opnemen?  Afkopen van dit soort produkten is vaak  helemaal onvoordelig. Je houdt er in de regel  minder dan je inleg aan over.

Allemaal dingen waarvan ik vind dat je er goed over moet nadenken. Er is niet een produkt dat per definitie goed is voor iedereen. Dat hangt af van je eigen situatie. En kijk ook eens verder dan de traditionele kinderrekeningen bij de bank. Het is leuk om een beer te krijgen maar levert het net zoveel op als een gewone "volwassen" internet rekening? Shop eens rond.

Persoonlijk sparen wij voor onze kinderen mee in de grote pot. Geen vaste rekening of iets dergelijks. Gewoon op onze naam, in onze beleggingsportefeuille. Enerzijds vraag dat discipline, het geld is niet gelabeld voor de kinderen dus je kan in de verleiding komen eraan te komen. Anderzijds heeft het voordeel omdat het om een groter totaal bedrag gaat en je daarmee grotere risico's (met daarbij grotere kans op hoger rendement) kunt lopen.

Succes met de beslissing!

#3136805 Quote

Om bovenstaande reden hebben wij er heel bewust voor gekozen om een rekening op onze naam te houden.

#3136814 Quote

Mamavaneline en ladybianca,

Ben het helemaal met jullie eens. Wij hebben voor onszelf een mooi spaartpotje (gedeelte spaarrekening waar we vrij bij kunnen, fgedeelte groenobligaties en gedeelte aandelenportefueille voor de langere termijn). Wij kiezen er bewust voor  om straks ons kind (en hopelijk wordt het over niet al te lange tijd nog es onze kinderen)  de studie en rijlessen te betalen, zodat ze het leven niet hoeft in te stappen met een studieschuld oid. Ze kan dan gewapend met een diploma en rijbewijs op eigen benen staan. Wil ze tijdens de studie zelf een baantje nemen, dan kan ze dat geld gebruiken om leuke dingetjes voor zichzelf mee te kopen of om het te sparen.

Knuffels, beren en spaarpotjes zien er mss schattig uit, maar een bank is geen speelgoedwinkel. En vaak brengen de spaarrekeningen voor kinderen niet eens op wat je jaarlijks aan waardevermindering op je geld kwijt bent, dus eigenlijk hou je aan besteedbaar geld over 18 jaar minder over dan wat je er nu in stopt.

Groetjes,
    Saskia

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct