Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Thuis of ziekenhuis bevallen na totaal ruptur?

• Auteur

Hallo!

In nov. 2006 ben ik bevallen van een topmeisje, Fiene. Op zich was de bevalling allemaal prima verlopen, alleen de bevalling is supersnel gegaan, zo'n 2,5 uur en is geeindigd in een totaal ruptur.
    Ik heb daar in principe niets van overgehouden, ik zat alweer na 3 weken op de fiets, maar nu ik zwanger ben van de tweede vraag ik mij toch af, waar ga ik nu bevallen?
    Het komt kennelijk bij ons in de familie voor, aangezien mijn andere zussen (3) en nog 2 nichtjes het ook hebben opgelopen, terwijl het bij de 2 op de 1000 vrouwen voorkomt.
    De verloskundige zegt dat ik zowiezo een knip krijg, maar daarmee heb ik geen garantie dat het voorkomen kan worden dat ik het weer krijg..

Wie heeft ook bij een bevalling een totaal/sub totaal ruptuur opgelopen en hoe gaan jullie nu bevallen of ben je daarna bevallen?

Ik ben erg benieuwd.. Het is namelijk geen medische indicatie om in het ziekenhuis hiervoor te kunnen bevallen.

Ik wacht de reacties af..

Gr. Mamajo

#3136785 Quote

Hoi,

Ik ben in juli 2006 bevallen van een zoon en heb toen een subtotaal ruptuur opgelopen, net geen totaal ruptuur. Niet vanwege een snelle bevalling maar doordat hij er 'verkeerd' voor lag. Ik ben nu 37 weken zwanger en wil toch graag thuis bevallen.
    Je schreef dat je na 3 weken weer op de fiets zat, ik had pas na 5 maanden echt het gevoel dat het helemaal genezen was. Nu heb ik nergens meer last van.
    Ik heb ook lang getwijfeld over de plek van bevallen. De verloskundige vindt het zonde om niet thuis te bevallen vanwege de angst voor nog een ruptuur. De kans is echt niet heel groot, ze let natuurlijk extra goed op. En bij verhoogde kans, zal ze inderdaad inknippen. Ze wil dit bij mij niet op voorhand al doen, omdat het misschien helemaal niet nodig is.
    Ik heb het van me af kunnen zetten door me maar te bedenken dat die ruptuur pas op het allerlaatste moment optreedt…. waarom zou ik dan een hele bevalling in het ziekenhuis laten plaatsvinden. Ik weet nog van mijn eerste bevalling dat ik er niks van gevoeld heb, ik hoorde het  na de bevalling. Feit is natuurlijk wel dat je dan vanaf thuis wel naar het ziekenhuis moet, als het je weer overkomt.
    Bij mij heeft de ruptuur te maken gehad met een verkeerde ligging van de baby, op zich niet iets wat nu weer zou gebeuren. Maar inderdaad, de garantie heb je niet.
    Verder heb ik bij mijn verloskundige wel aangegeven dat als ik op het moment twijfel we toch gewoon naar het ziekenhuis gaan. Je moet je wel goed voelen bij de plaats van je bevalling. Een beetje een warrig verhaal, ik hoop dat je er toch wat aan hebt hahaha.
    Groetjes, Noor

#3136797 Quote

Hallo,

Ook ik ben in juni 2006 bevallen en heb daarbij een sub-totaal ruptuur opgelopen.
    Dit kwam omdat de baby niet goed zat met het armpje.
    Heb hier toen zelf helemaal niks van gevoeld, maar ben dus wel na de bevalling nog naar het ziekenhuis moeten gaan, om te hechten.
    Ik ben nu 39 weken zwanger en ga (als alles normaal blijft) toch gewoon weer thuis bevallen. Vond dit namelijk erg prettig en achteraf gezien heb ik het toen ook helemaal niet vervelend gevonden, dat ik nog naar het ziekenhuis moest.
    De verloskundige heeft wel gezegd dat ze in principe wel een knip gaan doen daardoor, maar ook daar zie ik niet tegenop.
    Het herstel is toen bij mij ook heel snel gegaan, en ik heb echt geen dag last gehad van de hechtingen.
    Hoop dat het deze keer misschien niet gebeurd, maar je weet natuurlijk nooit. Volgens mij hebben we dan weer gewoon net zoveel kans als ieder ander. Het is gewoon pech hebben.
    Nou jullie in ieders geval veel succes!!

Groetjes

#3136801 Quote

Hallo,

Ik ben nu zwanger van de tweede, 2 maart 2006 ben ik bevallen van mijn zoon, Tristàn. Bij mij is de bevalling ook geeindigd in een totaal ruptuur, als ik het zo lees dan kom ik er nog het beste van af, na 3 dagen kon ik gewoon weer een spijkerbroek aan en na een week had ik nergens meer last van.
    Bij mijn verloskundige heb ik de vraag over de bevalling al neergelegd en ik mag gewoon thuis bevallen, er is geen enkele reden waarom dat na een totaal ruptuur niet zou mogen. Het is wel zo dat ze als er veel spanning op komt eerder een knip zetten maar ja, als dat alles is…..

Ik hoop dat je het zo een beetje duidelijk hebt.

Groetjes Brechtje

#3136807 Quote

Hoi,

ik kan me wel voorstellen dat je je afvraagt wat de beste plek is voor jou om te bevallen. Is het echter niet zo dat de kans op een (totaal)ruptuur bij een tweede een stuk kleiner is omdat de boel al een keer is opgerekt?
    Wat je zou kunnen doen om de natuur een beetje te helpen is een aantal weken voor de uitgerekende datum beginnen om je perineum masseren met massage olie. Er bestaat b.v. speciale perineumolie van Weleda. (Perineum is het stuk tussen je vagina en anus.)  Het (litteken)weefsel wordt dan wat soepeler.

Zelf heb ik bij de eerste een subtotaalruptuur gehad en moest na de bevalling inderdaad ook naar het ziekenhuis om gehecht te worden. M'n zoontje lag er goed voor, maar er bleef heel lang nog een randje 'staan'. Ik vraag me weleens af of ik überhaupt de 10 cm ontsluiting heb gehaald, mede omdat ik ook geen persweeën had. Na de bevalling heb ik er nog wel een  half jaartje  last van gehad (fietsen, sex)  , maar ik ga toch weer thuis bevallen van de tweede.
    Moet eerlijk bekennen dat ik ook wel opzie tegen eventueel opnieuw uitscheuren, niet om het scheuren zelf, want dat voel je toch amper, maar wel om het gedoe daarna. Ook al zou ik in het ziekenhuis bevallen, het scheuren zelf kan ik er niet mee   voorkomen. Enige voordeel is dat je niet vlak na de bevalling naar het ziekenhuis moet om gehecht te worden. Dat heb ik de vorige keer echter niet als vervelend ervaren en bevallen doe ik toch liever thuis!
    Veel succes met je keuze.

Groetjes,
    Margrethe

#3136859 Quote

Hallo

Ik ben juni 2006 bevallen van een meisje.
    IK had ook een totaalruptuur en de darm 5 cm gescheurd.
    Dus ik ga in het ziekenhuis bevallen met een keizersnee op aanraden van verloskundige en gaenecoloog

groetjes servie mv dana
    20 weken zwanger

Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3136934 Quote

Hallo zwangere dames.

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb er ook de vorige keer niets van gemerkt, het is meer de verhalen die ik hoor dat als het nog een keer gaat gebeuren.. Dan schijn je echt een probleem te hebben (Het kan niet meer herstellen, dus is het verlamt en heb je waarschijnlijk een stoma nodig). En als je een knip krijg en daarna even goed nog uitscheur… dan is het zeer moeilijk te hechten, dus ook al geen leuk vooruitzicht.
    Maar goed, vermoedelijk ga ik toch thuis bevallen, gezien mijn snelle bevalling van de vorige keer en hopen we maar op een goede afloop.

Iedereen heel veel succes met de bevalling en straks genieten van  een mooi  kindje!

Groetjes Mamajo.

#3137071 Quote

Hoi,

Ik snap je angst, maar toch heb je bij een tweede en volgende bevalling wat minder kans dat het weer zover komt. Het is immers al een keer opgerekt geweest.

Zelf heb ik bij mijn bevalling in 2004 een sub-totaal ruptuur opgelopen, het moest in het ziekenhuis gehecht worden, omdat ze twijfelden of het  misschien toch een totaal-ruptuur was,  (heb ik overigens helemaal geen last van gehad met hechtingen e.d.) en heb ik bij mijn bevalling in 2006 een klein scheurtje opgelopen, ik heb toen twee hechtingen gehad (daar heb ik trouwens wel last van gehad).

Het kan alle kanten op, maar volgens mij heb je nu dus minder kans dat je weer een totaalruptuur oploopt.

Groetjes Paula

#3137065 Quote

hoi hoi misschien een hele domme vraag hoor maar ik weet niet wat een ruptur is wil iemand mij dat vertellen?

groetjes samantha..

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct