Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Wie heeft ervaring met een vlokkentest of vruchtwaterpunctie?

• Auteur

Hai,

Wie heeft er ervaring met een vruchtwaterpunctie of vlokkentest?
    Ik zie er ontzettend tegenop en ben ook angstig.
    Valt het mee of is het toch erg pijnlijk?

Wie wil zijn ervaring delen?

Groetjes Luimpje.

#3137170 Quote

Hai,

Ik zou ook graag antwoord willen hebben op jouw vraag, omdat ik ook een vlokkentest moet ondergaan. Ik heb wel een afspraak gemaakt in het ziekenhuis, dan ben ik net 9 weken zwanger. Je krijgt dan een intake-gesprek en ik dacht dat ze dan ook een echo maken om dan al te kijken hoever je echt bent. Rond 11 weken doen ze dan die test.

Ik vind het ook spannend, vooral omdat ik dus weet dat ik en mijn vriend drager zijn van dezelfde erfelijke ziekte CF. Ik ben blij dat het onderzocht kan worden, maar ik kan mij wel druk maken om de test, de evt pijn, de uitslag… maarja..

Heb jij ook al een afspraak staan in het ziekenhuis?

#3137181 Quote

Beste dames,

Ik heb nu 2 keer een vruchtwaterpunctie gehad (met 37 zwanger van de eerste en nu 40 zwanger van de tweede). Ik ben zelf heel bang voor naalden, dus ik zag er heel erg tegenop. Toch kan ik eerlijk zeggen dat een vruchtwaterpunctie erg meevalt. Het is meer het idee. Je voelt hooguit de naald je buik ingaan, net zoals bij bloed prikken, maar daarna voelde ik geen pijn, maar een beetje drukkend duwend gevoel in je buik. De punctie is echt binnen een paar minuten voorbij. En ze houden de hele tijd een echo apparaat tegen je buik om te kijken of de baby nog goed ligt. Je moet daarna wel een dag of 2 rust houden (op bed of op de bank) en een week of 2 niet tillen.  De vruchtwaterpunctie wordt pas  rond 16 weken gedaan en dan moet je nog een week of 3 op de uitslag wachten.

Het risico op een miskraam bij een vruchtwaterpunctie is ongeveer 1 op 300, zeiden ze tegen mij, terwijl het risico op een kind met Down syndroom op mijn leeftijd 1 op 85 is.

Veel succes met jullie zwangerschappen!

Groeten, Daisy

#3137185 Quote

Hoi,

Ik heb toen ik 12 weken zwanger was een vlokkentest via de buikwand gehad.
    En ondanks dat mijn placenta tegen de achterwand ligt en er dus vrij diep geprikt moest worden vond ik het erg meevallen. Het op en neer bewegen van de naald is wat vervelend maar niet echt pijnlijk. Ik heb gewoon naar het scherm gekeken en niet naar wat er bij mijn buik gebeurde.

Ik vond het wachten op de uitslag erger. En die kreeg ik al na 8 dagen, dus dat viel ook reuze mee.

Ik zou het in ieder geval zo weer doen. Voor de pijn hoef je het echt niet te laten.

Ik wilde geen vruchtwaterpunctie omdat die zo laat wordt gedaan. Dan ben je al zo ver in de zwangerschap en het enige dat ze daar meer op kunnen zien is een open ruggetje maar dat kunnen ze ook met de 20-weken echo zien.

Succes ermee!

Groetjes.

#3137200 Quote

Hoi,

ik heb een punctie laten doen toen ik 34 weken zwanger was. Nu moet ik zeggen dat ik het wel vervelend vond hoor, maar het viel tegelijkertijd ook mee.Het lijkt idd sterk op het prikken van bloed zolang je maar niet naar de naald kijkt, want die is wel heel erg lang. Bij mij prikten ze de eerste keer tegen de baby aan, dus moest het opnieuw, maar nu aan de andere kant van mijn buik. Het werd allemaal toch wat gevoeliger daardoor en niet meer prettig, begon echt een beetje pijn te doen. Maar nogmaals, dat kwam omdat ze bij mij 2x moesten prikken.

Succes, groetjes Sharon. 39+2

#3137216 Quote

Bedankt voor jullie reacties.
    Het heeft me in ieder geval iets gerust gesteld wat betreft de pijn.
    Ik geef niets om bevallen maar zo'n lange spuit daar word ik pas angstig van ha ha.

Ik weet nog niet of ik het laat doen, ik ben nu 37 tegen de tijd van geboorte 38.
    Bij de vruchtwaterpunctie denk ik ook, dan kunnen ze ook zien tijdens de 20 weken echo.
    In ieder geval gaan we voor de nekplooimeting en vandaar uit beslissen we wel verder.
    Hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Elvira

Lees ook: Zwanger, en nu?

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct