Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

292664 Meer Kinderen Nodig

• Auteur

Het was al in het nieuws…..

Rouvoet wil meer kinderen
    Uitgegeven: 19 februari 2008 08:41

AMSTERDAM – Nederlanders mogen wel wat meer baby's maken. Dat vindt minister voor Jeugd en Gezin André Rouvoet. Meer kinderen kunnen volgens hem helpen om de kosten van de vergrijzing op te vangen.

Dat zegt hij in De Pers. Het gemiddelde geboortecijfer van 1,7 kinderen kan wat Rouvoet betreft omhoog naar 2,1.

Rouvoet zegt zich daarom te willen verdiepen in de kinderopvang in Scandinavische landen, die beter geregeld is dan in Nederland. Hoewel vrouwen in die landen meer werken dan hier, krijgen ze ook meer kinderen.

Terughoudend

Zowel de coalitiepartijen als de oppositie reageren terughoudend op het pleidooi van Rouvoet, die vader is van vijf kinderen.

"We moeten het geboortecijfer niet koppelen aan de vergrijzing", zegt CDA-Kamerlid Coskun Çörüz. "De keuze voor kinderen moet komen uit liefde en alleen daaruit. Kinderen als een oudedagvoorziening of iets wat daar op lijkt, dat moeten we absoluut niet willen."    

Ook Rouvoet ontkent tegenover De Pers dat mensen zijn voorbeeld per se zouden moeten volgen. "Dat zou heel raar zijn. Als er nou iets een persoonlijke beslissing is, dan is dat het wel."

Waarom heb jij gekozen voor een bepaald aantal kinderen? Denk jij het financieel aan te kunnen om meer kids te hebben?

#3137564 Quote

hallo,

ik vind het een beetje raar. nederland is vol! horen we al erg lang..
    de kinderopvang zit VOL dat weet bijna elke moeder..
    als je een uitkering hebt maakt het niet uit hoe veel kinderen je hebt je geld blijft het zelfde. ik krijg over een paar maand mn 2e kindje maar mijn geld gaat met geen euro om hoog hoor!

zelf heb ik nog niet echt besloten hoeveel kindjes ik graag zou willen.
    ik ben al gelukkig als mijn 2e kindje straks net zo gezond op de wereld komt als mijn eerste. daarna kan ik altijd nog verder kijken..
    ben ook wel benieuwd wat de moeders van de vraag om meer kinderen vinden!
    🙂

groetjes gentell

#3137567 Quote

hoi

Ik ben zwanger van de vierde maar zou graag nog een vijfde willen maar vanwege
    ruimte gebrek kan dat niet Zelf ben ik een thuisblijf moeder en dus moet mijn man het allemaal alleen verdienen dus financieel zit het er denk ik ook niet in maar goed heel misschien toch een vijfde Mag blijven dromen toch

groetjes corina (22w3d)

#3137599 Quote

Hoi,

Ikzelf ben nu zwanger van de tweede. We hebben wel even nagedacht of we voor 1 of 2 kinderen "gingen".   Financieel willen we bepaalde dingen blijven doen en kinderen kosten nu eenmaal geld. Ik kan niet stoppen met werken, want met de vaste lasten zijn we al een salaris van mijn man kwijt.
    Ik weet dat je natuurlijk zelf keuzes maakt en kiest voor een bepaalde levensstijl. Daarmee bedoel ik, kies ik voor 3 of meer kinderen, dan moet ik bijvoorbeeld de auto de deur uit doen. Zonder auto zal ik met mijn werk weer moeilijker zitten. Ik kan bijvoorbeeld  goedkoper boodschappen doen etc etc.
    Als de minister meer kinderen wil, zal hij toch (vind ik) betere voorwaarden moeten geven. (Kijk maar  naar Duitsland)  Alleen al het zwangerschapsverlof vind ik te kort. Ik gaf 7 mnd borstvoeding en op je werk is dat toch een heel "gedoe". Dan het schoolgeld, doe dat maar eens veel minder. Bevallingsverlof voor papa is ook wel fijn! Financieel gezien is twee voor ons genoeg.
    Ik vraag me trouwens af hoeveel kinderen hij zelf heeft????

Groetjes

#3137607 Quote

Dat stukje is hier uit 't artikel geknipt, maar in 't oorspronkelijke artikel staat dat hij 5 kinderen heeft meen ik.
    Hij doet dus goed z'n best om 't gemiddelde op te krikken.
    Ik zou er wel 4 willen, maar het is de vraag of dat op te brengen is. Voorlopig eerst nummertje 2 maar eens in en weer uit de luiers krijgen en dan zien we wel weer verder…

#3137661 Quote

Ook wij (manlief en ik)  vinden 2 kinderen meer dan genoeg, ook ik moet blijven werken om een beetje  normaal te kunnen blijven leven. Kinderen kosten idd veel geld  dus als deze minister dat wil moeten er ook betere (financiële) voorzieningen komen voor de ouders. Mijn  man en ik verdienen  samen echt niet verkeerd maar alles is zo extreem duur geworden de afgelopen jaren dat het allemaal wel steeds moeilijker wordt om  uberhaupt nog een gezin te kunnen  stichten!  Dat gezeur over de vergrijzing hangt me wel een beetje de keel  uit hoor, alle babyboomers van na de 2e wereldoorlog zullen straks ook in grote getale komen  te overlijden dus is er toch weer "ruimte" om de vergrijzing betaalbaar te houden, of denk ik nu weer te simpel ?

Groetjes,

Puk      

Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3137671 Quote

Je kunt wel heel veel kinderen willen, maar het moet ook nog maar lukken.
    Na 9 jaar "proberen" ben ik eindelijk na een lang traject via IVF zwanger van een tweeling. Morgen 27 weken.
    We zijn dolgelukkig, maar hebben gelijk gezegd dat we nooit weer dat traject in zullen gaan om nog eens zwanger te kunnen raken.

Maar dan nog, ze kunnen wel zeggen dat er meer kinderen moeten komen, dan moeten de voorzieningen ook goed zijn.
    Als het aan de regering ligt moet je tegenwoordig én kinderen én blijven werken als vrouw zijnde. Het liefst fulltime, want parttime is niet goed genoeg.
    Ik weet niet hoe het bij jullie in de buurt zit met kinderopvang, maar hier zijn lange wachtlijsten. Een baby moet je bijna al aanmelden als je 4 maand zwanger bent anders heb je een probleem als je na je verlof weer wilt gaan werken.
    Ook de kosten zijn hoog.

Ik ben zelfstandig ondernemer en werk vanuit huis, dus wij hebben gelukkig straks geen problemen met kinderopvang.
    Als mijn man in huis is kan hij voor de kinderen zorgen en als hij moet werken doe ik dat.

Ik denk dat het voor ieder persoonlijk is, maar ik kan mij goed voorstellen dat het financieel niet meer haalbaar is om een groot gezin te hebben.

Groetjes Patricia

#3137728 Quote

met meer kinderen wordt je vanzelf creatiever met je financien.  Wij verwachten onze 5e en ons salaris is echt niet zo veel. Een dagje dierentuin is echt niet te doen, dat kost gewoon teveel. Toch gaan wij 3x per jaar op vakantie. Er zijn hele leuke campings(je moet wel goed zoeken) en die gaan per kampeerplaats en niet p.p   Dan staan wij voor 25 euro per nacht.   Wij  zijn   ook een lang weekend naar Duinrell geweest. Op de camping( met gratis intree) is dan veel goedkoper dan voor ierdereen apart intree betalen.

Goedkoop leven en daar consecuent in zijn. dat is het belangrijkste.

#3137904 Quote

Hoi,

Ik ben nu zwanger van de 2e, 37 weken en 5 dagen, en ik weet nog niet of dit de laatste zal zijn. Ik vind het best een moeilijk idee dat dit dan mijn laatste zwangerschap zal zijn, de laatste keer de wieg klaarmaken, die kleine kleertjes wassen enz.
    Maar misschien vind ik het wel druk genoeg zo als de baby geboren is en voelt mijn gezin wel af.
    En ik vind de toekomst ook erg belangrijk. Studeren kost veel geld en ik vind het belangrijk dat het wel mogelijk is voor mijn kinderen, zonder dat ze een flinke studieschuld over houden.  Toch denk ik niet dat een hogere kinderbijslag of toeslag mij over zou halen om meer kinderen te willen krijgen. Het gaat om zoveel meer dan financieën.
    Dan over het full-time werken en hebben van kinderen.  Men (de leiders van ons land)wil graag dat we meer kinderen krijgen (en dan het liefst als we jong zijn)  en ze willen dat we meer werken, het liefst full-time.  Nou ik wil  niet full-time werken. Ik werk  3 dagen  en mijn man ook. Zo voeden we echt samen onze dochter op. Een dag in de week is ze bij opa. Ik heb niets tegen een paar dagen  kinderdagverblijf, maar 5 dagen per week vind ik wel te veel.
    Ons gezin is heerlijk rustig, geen stress om op tijd klaar te zijn, geen ontbijt erin proppen. Wij genieten hier allemaal van. Dus ook al zou de kinderopvang steengoed zijn en gratis. Dan zouden ik en mijn man nog die 2 dagen dat we alleen thuis zijn met onze dochter niet opgeven.

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct