Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

292716 Stuitligging

• Auteur

Hallo meiden,

Ik ben nu bijna 35 weken zwanger van de tweede en deze baby ligt in stuit. Volgende week krijg ik een draaipoging. Als het zover mocht komen wil ik een stuitbevalling proberen (de eerste kon er tenslotte ook door).
    Maar wat ik me afvraag: hoelang laten ze je doorlopen bij stuitligging? Ik weet dat ze liever niet inleiden maar ze wachten toch liever ook niet tot 42 weken met het risico op een groot kind lijkt me. Iemand die ook een stuitbevalling wilde hier ervaring mee?

groetjes, da77

#3138023 Quote

Hoi,

Ik heb er geen ervaring mee, maar wilde even reageren. Iemand van cursus zou met 38 of 39 weken ingeleid worden als de kleine nog in stuit lag.
    Nou werkt een vriendin van me op de couveuze afdeling en die vertelde me dat als je een muziekdoosje afspeelt bij ju buik, ter hoogte van je schaambeen (dus echt heel laag) dat de kleine dan weleens wilt draaien omdat ie afgaat op t geluid.
    Dat meisje van de cursus heeft dat dus een week lang iedere dag een paar keer gedaan en de kleine is inderdaad uit zichzelf gedraaid!
    Misschien nog proberen waard?
    In ieder geval succes en sterkte ermee.

Liefs Reneke

36 + 4

#3138028 Quote

Hi Da,

Ik ben met 41 weken bevallen van onze dochter. Tijdens de bevalling zag men pas dat ze in stuit lag. Het is voor mij toen alsnog een keizersnede geworden. Mijn dochter heeft niets overgehouden aan het in stuit liggen.
    Weet dus niet hoe lang ze je laten doorlopen als de stuit vooraf al bekend is. Maar een keizersnede wordt meestal een dag of 10 tot 14 voor de uitgerekende datum gepland.

Succes ermee.
    Dee

#3138030 Quote

hi
    ik heb geen ervaring met stuitbevallen. wel met de draaiing. met 37,5 week is onze kleine met succes gedraaid. mocht je in stuit bevallen zorg erdan voor dat de heupjes goed worden nagekeken. ook als je kindje de hele tijd in stuit heeft gelegen s dat aan te raden.

kijk ook eens op http://www.stuitlig.nl
    ik heb zelf de moxa therapie gevolgd.

#3138034 Quote

Hoi!

Mijn dochter lag ook in stuitligging en bij haar is de draaipoging (met 37 wkn) gelukkig gelukt. Ik had een stuitbevalling niet aangedurfd, dus als ze niet was gedraaid, was het een keizersnee geworden. Dit zou dan met 39 wkn gepland worden, maar uiteindelijk ben ik met 38+5 bevallen.

Succes!

#3138052 Quote

Hoi,

Toen mijn vliezen braken, bleek onze dochter in stuit te liggen. Dat was met 39 weken en 5 dagen. Ze was niet groot, 3000gram en 49 cm. Nog belangrijker was dat haar hoofdomtrek niet groot groot was. Het was voor ons wel een hele verrassing. Helaas geen thuisbevalling, maar in het ziekenhuis. Ze is geboren met een vaginale bevalling. Dat ging heel goed en heel snel. Ik heb het erg positief ervaren, maar ik vond het wel spannend. Als het weer zo zou zijn dat onze 2e dochter in stuit ligt, waar de vk nu niet vanuit gaat, zou ik het weer vaginaal proberen.
    Ik heb eerlijk gezegd geen idee of een gyn. zou inleiden voor een bepaalde tijd. Ik dacht dat vanaf 40 weken de kindjes niet echt veel meer groeien in de baarmoeder. Met 39 weken is het volgens mij al een groot kind of niet.
    Ik wens je een voorspoedige bevalling en veel succes!!!
    En de heupjes moeten volgens mij zowiezo gecontroleerd worden bij een stuitligging, keizersnee of niet, het gaat er volgens mij om dat ze een hele tijd in die houding hebben gelegen in de baarmoeder. Ze doen dat met een echo als het kindje 3 maanden is, het is helemaal niet vervelend voor het kindje.

Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3138062 Quote

je zou inderdaad moxa-therapie kunnen proberen, dat werkt het beste rond 34-35 wkn is mij verteld. Ik ben jaar terug met geplande ks bevallen, nadat draaipoging mislukt is en ook andere alternatieven niet geholpen hebben. Maar wij kwamen er pas met 35 wkn achter dat kindje dwarslag (hoofdje rechts onder ribben, kontje op linker heup).
    Je kan, als je googled op stuitligging veel informatie vinden over draaipoging, voors en tegens van natuurlijke bevalling of keizersnee. Ik had geen keuze, want natuurlijk bevallen lukt niet bij dwarsligging, maar had anders ook voor ks gekozen ivm risico's voor kindje. Dat is echt heel persoonlijk hoe je de dingen afweegt.
    Wat betreft muziekdoosje bij je "doos": je eigen stem maakt toch veel vaker en langer geluid dan af en toe zo'n muziekdoosje?? Maar… wij dachten baat t niet dan schaadt t niet en hebben meerdere avonden reuzelol gehad samen om dat schaap tussen mijn benen. En dat is ook veel waard, lol hebben samen he!
    Succes met alles (vond de draaipoging geen pretje, voelde als flink "prikkeldraad" op je buik en heb 2 dagen met enorm beurse buik rond gelopen. Verder ook erg emotioneel ervan, omdat ik ook ging beseffen dat ik niet thuis zou kunnen bevallen)
    Hopelijk draait jullie kleintje spontaan!!
    Mira, sinds 02-01-08 mama van jaap

ps ben met 39+5 bevallen, via geplande ks. Ging niet eerder ivm feestdagen. Heb ervoor geen enkel voorteken van naderende bevalling gehad. En t is wel heel raar, dat je 2 weken van tevoren de geboortedatum van je kindje al weet..

#3138064 Quote

hoi!
    mijn zus is afgelopen maand bevallen van haar eerste. De kleine lag in een stuit en bij haar op de verloskundigepraktijk werd reiki aangeraden. Een sessie en het meisje was gedraaid! als je er niet in geloofd: wat heb je te verliezen?? 😉

#3138085 Quote

Mijn tweede is ook geboren in stuitligging, in onvolkomen stuit, om precies te zijn. ( billen eerst) Met 39+6 weken.
    Ze kwamen er pas achter met 10 cm ontsluiting en hevige persdrang. Dus hals over kop naar het zh en daar is mijn dochter in 1 perswee geboren.
    Ik heb het ook als heel positief ervaren en zou het bij een volgende weer doen.

Mijn dochter is na de geboorte gelijk door een kinderarts onderzocht en toen is er al een heupafwijking geconstateerd, waardoor zij met 7 weken al een spreidbroek had. De heupafwijking komt idd door het stuitliggen en niet door de bevalling alleen.
    Sil

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct