Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

292741 Wie Heeft Ervaring Met Een Keizersnee

• Auteur

hoi ik ben nu 18 weekjes en weet al dat ik een keizersnee krijg
    wat kan ik verwachten?
    is mijn angst terecht?
    duurt het echt 6 weken voordat je weer normaal alles kan doen?
    groetjes sandra

#3138148 Quote

hoi sandra,

ik moet je heel eerlijk zeggen een ks is geen pretje je wordt geopereerd, de wond na de operatie is pijnlijk maar met een kussen tussen je benen slapen verlicht al iets de pijn.
    de ruggeprik die je krijgt valt daar en tegen best mee het doet geen pijn om die te krijgen, je zal na de ks ook drie dagen in het zh moeten blijven en ja het herstel duurt inderdaad langer. je zal inderdaad 6 weken niet mogen tillen en het huishouden wordt ook moeilijker, maar je kan het ook van de positieve kant bekijken: een ander je huishouden laten doen terwijl jij lekker met je kind zit te tutten.

ik ging zelf wel mee met de boodschappen doen maar ik hoefde niks te tillen, het huishouden werd voor mij gedaan.
    ik weet dat dit niet echt opbeurend is maar liegen heeft ook geen nut.
    je hoeft alleen geen angst te hebben voor de keizersnee, wat ik veel enger vind is het idee dat je tijdens een gewone bevalling kan uitscheuren of dat je ingeknipt wordt daar heb ik zelf meer angst voor.

groetjes tineke 13+6

#3138156 Quote

Ik heb vorig jaar een overwachte keizersnee gehad. Was bezig met een stuitbevalling maar mijn zoontje was niet ingedaald en lag klem, dus na volledige ontsluiting alsnog een keizersnee. Ik was van tevoren echt als de dood voor een keizersnee, heb niet voor niets gekozen voor een stuitbevalling. Achteraf is het me erg meegevallen. Ik heb 4 dagen in het ziekenhuis moeten liggen, daar moet je zeker wel van uitgaan. De 2 weken daarna waren op zich wel zwaar maar ik ging zienderogen vooruit, elke paar dagen kon ik alweer een stukje verder lopen. Het herstel duurt inderdaad langer dan bij een gewone bevalling, je hebt immers een buikoperatie gehad en dat is niet niks. Na een week of 4 ging ik er voor het eerst alleen op uit met de auto. Het dragen van de maxi-cosi was wel zwaar, had ik achteraf misschien ook niet moeten doen maar ik heb er niets aan over gehouden. Na 5 weken merkte ik dat ik mijn kracht voor het grootste gedeelte weer terug had en met 6 weken mag je weer tillen etc. Het was mijn eerste kindje dus ik weet niet beter en heb er achteraf niets aan over gehouden. Ik zou er ook niet voor gekozen hebben maar als je af en toe dramatische verhalen hoort over gewone bevallingen….. Kortom iets van ongemak hoort er kennelijk bij. Ik ben nu 19 weken zwanger van de tweede en hoop dat het deze keer wel een gewone bevalling mag worden want anders kan ik mijn oudste (dan 1.5) 6 weken niet verzorgen en dat lijkt me moeilijk en praktisch ook een probleem natuurlijk, maar voor een eerste is het echt niet zo erg, vond ik. Succes en maak je er vooral niet al te druk om. Ik heb zoveel energie verspeeld door me daar druk om te maken, echt doodzonde.

#3138184 Quote

Hoi,

ik heb twee weken geleden een keizersnee gehad. De operatie zelf vond ik een superervaring: iedereen was vriendelijk en er zijn supermooie foto's gemaakt door de verpleging zodat mijn vriend alles heel bewust kon meemaken.
    Toen ik hoorde dat het een keizersnee zou worden, was ik ook niet bepaald rouwig want ik was al een flinke poos bezig. Dus ik riep alleen maar: ja, graag!
    De ruggeprik voel je eigenlijk niet. Goed stilliggen is het belangrijkste, dan komt alles goed. En daarna, dat heerlijke verdoofde gevoel was echt fantastisch na al die weeen, haha!

Maar dan. Ik heb me nooit gerealiseerd wat een ontzettend zware operatie het is. Vergis je hier niet in. Al je organen liggen op de operatietafel en worden weer terug gepuzzeld. En dat voel je!
    Het ziekenhuis waar ik lag, hanteerde 5 opnamedagen voor een keizersnee. Door een vervelende infectie zijn het er bij mij helaas 8 geworden. Maar nu ben ik thuis met mijn lekkere meissie en gaat het elke dag ietsje beter.

Dat van die zes weken klopt denk ik wel. Gelukkig kun je hiermee van tevoren rekening houden en dingen regelen. Zorg dat je de eerste tijd niet alleen thuis bent, want dat kun je niet. Althans, ik vind het nog lastig omdat ik zo min mogelijk de trap op en neer wil. En ik woon op een bovenhuis, dus dat is lastig.

Nog een positief puntje: bij mij heeft het de borstvoeding niet in de weg gestaan. Door de infectie kon ik de eerste dagen haar niet aanleggen (ik mocht niet eens bij d'r), maar alles is dus goed gekomen. Dus als je BV wil geven: laat je door die KS niet tegenhouden!

Heel veel succes! Geniet van de rest van je zwangerschap. Zeker als je het straks gaat voelen (of voel je al beweging?), dat is zo bijzonder!
    Liefs, Jose

#3138189 Quote

Hoi Sandra,

Vanwege stuitligging bij beide kinderen heb ik twee keer een keizersnede gehad. Ik moet je zeggen dat ik twee zeer goede ervaringen hiermee heb. De dag na de geboorte is wat minder. Ik had wat last van de wond, maar in het ziekenhuis waar ik lag, kreeg ik goede pijnstilling dus pijn hoef je absoluut niet te hebben. Ik moet je zeggen dat ik het erg gezellig vond in het ziekenhuis. Je deelt ervaringen met je kamergenoot en dat heeft toch een bepaalde sfeer. Twee weken na de geboorten zat ik alweer op de fiets!! Ging niet zo snel natuurlijk en je moet erg voorzichtig doen, maar een klein boodschapje kon geen kwaad. Je lichaam geeft vanzelf aan als het teveel wordt. Ik ben nu zwanger van de derde en de kans is groot dat het weer een KS wordt. Je moet weten dat ik het zelfs hoop, als ik al die bevallingsverhalen hoor denk ik soms dat dat ook niet alles is…

#3138190 Quote

Hoi Sandra,

Ik heb in 2006 een onverwachte  kz gehad  i.v.m. een niet vorderende ontsluiting en kruinligging. De kz  vond ik op dat moment een enorme opluchting, ook na de operatie heb ik het geen seconde vervelend gevonden. Natuurlijk heb je pijn dat zal ik zeker niet ontkennen en de eerste dag vond ik lastig om rechtop te lopen vanwege de wond, de 2e nacht sliep ik gewoon weer op mijn zij wat de verpleging wonderbaarlijk vond maar ik baalde van op mijn rug liggen dus kostte wat het kost lekker eigenwijs op mijn zij gaan liggen. Twee weken na de kz fietste ik weer gewoon en haalde ik lichte boodschapjes en ik heb stiekem toch mijn huis gezogen terwijl dit eigenlijk niet mocht. Zes weken na de kz ben ik weer buikspieroefeningen gaan doen, het voelde nog wel een beetje beurs maar dat was eigenlijk alles. Het enige nadeel vond ik dat mijn herstel vrij langzaam verliep ik was vooral lange tijd erg moe en een jaar na de bevalling voelde ik me weer eens wat fitter maar of dat echt puur door de kz kwam daar durf ik geen antwoord op te geven. Ik wens je in ieder geval veel sterkte en maak je vooral niet te druk de ingreep zelf  vond ik reuze meevallen!

Groetjes,

Puk

Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3138221 Quote

Nou, ik wil je niet helemaal desillusioneren, maar ik ben nu twee weken verder en fietsen kan ik ECHT nog niet. Ik kan niet eens naar mijn fiets toe… En ik kan sinds twee nachten een uurtje op mijn zij liggen, maar dan moet ik gauw weer op mijn rug. Het duurde al een ruime week voordat ik uberhaupt plat op mijn rug durfde te liggen. Al die tijd in het ziekenhuisbed min of meer zittend geslapen… En ik loop net een rondje om het huis heen en dan heb je het wel weer gehad. De winkels zijn nog veel te ver weg (en in woon in het centrum van Utrecht).

Misschien komt het omdat ik er nu middenin zit; achteraf vergeet je de vervelende dingen natuurlijk ook weer snel (en dat is maar goed ook). Maar niet iedereen herstelt even snel. Helaas duurt het bij mij lang. Ik ben wel een beetje teleurgesteld in mezelf want ik ben een echte doordouwer en normaal gesproken zo gezond als een vis, mankeer nooit wat. Maar dit heeft me echt gebroken.

Fijn dat je man in elk geval 3 weken vrij kan krijgen. Dan ben je een heel end, hoor. Succes!

#3138222 Quote

Maareh, om op je vraag terug te komen: je voelt ECHT NIKS! Op een gegeven moment riep ik: "als jullie gaan snijden, dan zeggen jullie het, he?" Toen begonnen vijf man om mij heen te gniffelen; bleek ik al half open te liggen.

Je voelt wat gerommel aan je lijf maar absoluut geen pijn. Daar kun je van op aan.

#3138224 Quote

Wat je zou kunnen doen i.v.m. je kindje van 2, is dat je man pas vrijneemt nadat de kraamhulp weg is. Ondanks dat er wat dagen afgaan van de kraamzorg doordat je een aantal dagen in het ziekenhuis ligt, blijven er nog een aantal dagen over (volgens mij krijg je ook weer wat extra dagen a.g.v. de keizersnee, hier zou ik z.s.m. het kraamhulpbureau even over bellen als ik jou was, dan weet je zeker waar je aan toe bent). Voor je man is het misschien iets minder leuk om pas bij jullie gezinnetje te zijn na de kraamtijd (al vinden sommige mannen het helemaal niet zo erg om hun eigen leventje weer een beetje op te pikken in de roerige tijden na de bevalling  ) maar stel dat de kraamhulp nog 5 dagen blijft (was bij mij het geval geloof ik) en je man in die periode werkt (eventueel ook als jij nog in het ziekenhuis ligt en je oudste naar de oppas/KDV is) dan kan hij zijn vrije dagen opsparen voor als je geen hulp meer hebt en hou je in totaal zo'n 4 weken hulp over.
    Gelukkig is je kindje al 2 en kan dus waarschijnlijk goed lopen, de trap op enz. Want jij mag gewoon (en ik had dat ook echt niet gekund de eerste weken) niet tillen. Je kunt je oudste eventueel een paar weken in het campingbedje laten slapen met een opening met rits in de kopse kant, waardoor je niet hoeft te tillen en hij/zij zelf het bedje in en uitkan.   Dat scheelt een hoop getil voor jou. Ik kon na een week of 5 weer zelf een beetje tillen maar een kind van 2 (ik heb er straks 1 van 1,5) kan best zwaar zijn natuurlijk.

Zelf heb ik omdat ik nog niet weet of ik deze keer weer een keizersnee moet krijgen (het kan namelijk aan de vorm van mijn baarmoeder gelegen hebben dat mijn zoontje in stuit lag en er niet uit kon, en de kans op een tweede ks is nu eenmaal groter) alvast extra dagen op het KDV geregeld. Hierdoor zou mijn zoontje 2 dagen in de week gaan, i.p.v. 1 en daarnaast ook nog 1 keer in de week naar mijn schoonmoeder kunnen. Zo heb ik me alvast een beetje ingedekt voor het geval het weer een keizersnee wordt. Misschien voor jou ook een idee om eens hier en daar te informeren.

Waarom weet je trouwens nu al met 18 weken dat je een keizersnee gaat krijgen? Ik ben nu 19 weken zwanger maar of het een keizersnee wordt of niet weten ze pas op het laatst als het weer een stuitligger zou blijken te zijn. Ben gewoon even benieuwd.

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct