Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

bortsvoeding/flesvoeding/bortskolven… eh….??

• Auteur

Ik ben nu 30 weken zwanger en hard bezig  om alle baby-benodigdheden in te slaan! Ik ben wel van plan om borstvoeding te gaan geven, maar wil voor de zekerheid ook al flesjes enzo hebben staan.
    Nu heb ik al (4) flesjes en een magnetron-sterilisator van Tommee Tippee gekocht, maar welke borstkolf werkt fijn??? En wat is handig? En heb ik dat uberhaupt wel al nodig? Ik dacht zelf dat het wel handig zou zijn voor als ik een avondje weg ben ofzo, dat m'n vriend dan de fles met gekolfde moedermelk kan geven, maar eigenlijk heb ik nog geen idee hoe dat allemaal in z'n werk gaat.
    Ik hoop van jullie te horen wat jullie vinden en doen!

Groetjes,

Elly

#3142379 Quote

Het hangt er een beetje van af hoe je hem gebruikt en wat je er aan uit wil geven.

Ik heb de mini-electric van Medela. Euro of 80, ben er wel tevreden over, maar maakt best veel geluid. Bovendien is het al wel mijn 2de want het motortje is kapot gegaan.  Mijn schoonzusje heeft de Swing van medela en is daar heel tevreden over. Die maakt ook veel minder geluid.  Maar die  is wel een stukje duurder (geloof iets van € 150,-).  

Een handkolf heb ik ook gehad, maar dat vond ik niks. Als de borstvoeding al op gang is, kan het wel, maar je kolft je een ongeluk vind ik. Als de bostvoeding niet iop gang is, is het helemaal erg.

Het beste vond ik trouwens de kolf die ze bij de thuiszorg hebben en in het ziekenhuis. Die kun je geloof ik alleen niet kopen en dat wil je ook niet, want die kun je niet meenemen naar je werk ofzo. Veel te zwaar en te groot. Bij mijn oudste heb ik die toen wel gehuurd, omdat hij de borst niet snapte in het begin en ik nog geen kolf had.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Groetjes
    Mienetje
    (mama van  2 knullen)

#3142380 Quote

Hoi elly,

Ik zou als ik jou was nog even wachten om een kolf te kopen.
    Ik zou eerst proberen of het lukt om borstvoeding te geven, ik heb vorig jaar bij mijn dochtertje 3 maanden borstvoeding gegeven. Toen bij mij de voeding goed op gang was heb ik pas een kolf gekocht, als je het toch meteen wil proberen kun je ook eerst een huren, bij ons kon dat via het ziekenhuis. Toen ik mijn dochtertje zelf voede was ik soms bijna een uur bezig en daarom had ik toen die kolf gekocht zodat ik haar een flesje kon geven dat ging sneller. Ik heb de swing van medela dat is een electrische en daar ben ik heel erg tevreden over, ze zijn best prijzig dus daarom zou ik pas een kopen als je zeker weet dat het goed gaat met de borstvoeding. Ik hoop dat je wat aan mijn berichtje hebt.

Groetjes Nancy(mamma v Fenna 26-07-07) en 23 wk zwanger van spruit nr 2.

#3142382 Quote

Haai,

ik zou niet direct een borstkolf kopen hoor. Die dingen zijn best prijzig en de eerste paar weken ga je toch niet zonder kleintje de deur uit. Althans: ikke niet. Daar komt nog bij dat je niet weet of de BV wel lukt…

Lise is op 2 april geboren en ik geef volledige BV. Had 1 flesje en FV achter de hand, geen sterilisator enzo omdat ik toch BV wilde geven. Tot nu toe loopt het prima. Zit nog ruim 2 maanden thuis en ik ga pas over 1 maand beginnen met kolven en flesjes enzo, zodat ze eraan gewend is uit een fles te drinken voor als ik weer ga werken.

Sterkte met je beslissing.

Ukkie26

#3142385 Quote

Hoi Elly,

Ik had bij de 1e en 2e geen borstkolf in huis en ben toen binnen 2 weken overgegaan op flesvoeding.
    Omdat ik bij de 3e toch wel graag wilde dat het hele bv verhaal zou slagen heb ik meteen een kolf in huis gehaald. En ik ben blij dat ik  'm had. Mocht het namelijk zo zijn dat je twijfelt of je wel genoeg voeding hebt, dan kun je altijd mbv de kolf eens kijken wat je produktie is. Ook kun je dmv kolven de produktie stimuleren waardoor je bij eventuele opstartproblemen direct aktie kunt ondernemen.
    Mocht je er niet uitkomen welke kolf je wil hebben dan zou je altijd in je omgeving kunnen informeren of je een mag lenen. Als je de kolf minstens 10 minuten uitkookt is hij zo steriel als wat.

#3142467 Quote

Hoi Elly,

zoals anderen ook al zeiden; het is handig om eerst te zien of de borstvoeding gaat lukken. Mocht je kindje om de één of andere reden niet aan de borst kunnen drinken, dan is een kolf zo gehuurd bij de thuiszorgwinkel, zodat je je kindje borstvoeding uit de fles, of bijvoorbeeld d.m.v. fingerfeeding kan geven.

Als de borstvoeding goed op gang komt kan je altijd nog een eigen kolf aanschaffen. De bekendste merken zijn Medela en Avent. Beiden hebben verschillende soorten kolven. Wat je prettig vindt is heel persoonlijk en ook afhankelijk van hoe vaak je de kolf gaat gebruiken.

Zelf heb ik bijna een jaar gekolfd met de Avent Isis handkolf. Voor mij werkte dit prima. Ik kolfde 3 dagen per week, 2 keer per dag (later 1 keer) en af en toe tussendoor als ik b.v. uit was.

Nog even een reactie op zuster Suus; als je kolft kan je niet zien of je  'voldoende' melk produceert.  Als je kindje in staat is om goed uit de borst te drinken krijgt je kind er altijd meer uit dan jij kan kolven.

Kolven is trouwens wel iets wat je moet leren. Bij de één lukt dat sneller dan bij de ander. De eerste keer deed ik een half uur over 10 mililiter. Dat was op dat moment een enorme tegenvaller. Toch is het allemaal ruimschoots goed gekomen. Mocht het echt niet lukken, b.v. omdat je geen toeschietreflex krijgt, dan kan je via je huisarts een neusspray krijgen met oxytocine erin. Dit is een hormoon dat ervoor zorgt dat de melk toeschiet en het kolven dan wel lukt.

Veel succes!

Groetjes,
    Margrethe

Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3142468 Quote

p.s.: Voor meer info over borstvoeding en kolven zou je ook eens kunnen kijken op http://www.borstvoeding.com.

Groetjes,
    Margrethe

#3142562 Quote

Hai,

Ik kreeg de bv niet volledig op gang en moest gaan kolven. We hebben toen de kolf gehuurd bij de thuiszorgwinkel. Medela Symfony heet hij. Errug prettig apparaat omdat ie 2 fasen kent. (scheelt een hoop pijn). De thuis en handkolfen zijn bedoeld voor als het al op gang is en niet om het op gang te brengen. Ik zou het in 1e instantie niet kopen. eerst even kijken hoe het loopt. Een kolf is binnen een uur gehaald bij de thuiszorgwinkel. Als je het op gang hebt en je wil af en toe eens afkolven dan kun je in de winkel bv prenatal altijd nog een goedkopere pomp kopen.

gr,Ing

#3142589 Quote

Kolven kan ook gewoon met de hand. Mocht je dus nog geen keuze hebben kunnen maken dan is dat een alternatief.
    Ik heb 20 maanden BV gegeven en ik heb geen kolf nodig gehad.

Petra

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct