Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

borstvoeding vraagje

• Auteur

Hoi allemaal,

Graag jullie reactie op het volgende.

Ik wil graag borstvoeding gaan geven, nu vind mijn iets te bemoeizuchtige schoonmoeder dit uberhaupt onzin.
    Maar zo zei ze vandaag dat het ook te omslachtig is, omdat je het nooit uit handen kan geven en je de kleine voor de borstvoeding en na de borstvoeding elke keer moet wegen om te kijken hoeveel die kleine gedronken heeft.
    Ik heb hier echt nog nooit van gehoord. Iemand anders wel???
    Wie oh wie kan mij daar iets over vertellen…?

Ik heb haar al honderden keren uitgelegd waarom ik het wel wil, maar ga die discussie echt niet meer aan…
    Kortom omdat ze het volgens mij niet wil horen, maar ja daar heeft ze wel vaker last van haha oostindische doof wordt dat ookwel is genoemd haha…

Groetjes

#3151389 Quote

@ Inge

Bedankt voor de tip om de kraamhulp er over in te lichten, dat zal ookwel schelen. Nu maar hopen dat ik een kraamhulp met wat pit heb.
    Ook heb ik mijn familie ingelicht en gevraagt aan hun of ze voor mij wel wat dingen langs hun heen willen laten gaan, zodat ik me geen zorgen hoef te maken dat er een conflict tussen hun is.

groetjes

#3151357 Quote

hallo
    ik zou zeggen als jij bortsvoeding wilt geven lekker doen!
    Ik heb mijn zoontje tot 5 1/2 maand borstvoeding gegeven maar moet eerlijk zeggen dat ik er toen ook helemaal klaar mee was   Maar denk wel dat het aan zijn goede weerstand heeft meegeholpen want hij is nu 2 en heeft nog geen kinderziekte gehad
    Ik vondt het ook heerlijk om gewoon even rustig ergens anders mijn zoontje te voeden als we ergens  op visite waren
    Ik heb ook nog nooit gehoord van na elke voeding wegen in de kraamweek worden ze elke ochtend gewogen door de kraamverzorgster en toen die weg was ben ik gewoon elke week even gaan wegen bij het consultatie bureau die hebben vaak weeguurtjes
    en dat je het nooit uit handen kan geven is ook onzin want je kunt het toch afkolven Dit heb ik overgens meer voor papa gedaan als voor schoonmoeders die perse een flesje willen geven!
    Ik ga dit keer als het allemaal weer zo gemakkelijk gaat gezellig weer doen maar weet nog niet hoe lang!
    veel plezier straks   met borstvoeding geven!
    groetje mira

#3151360 Quote

Hallo,

Mijn bv liep alles behalve goed maar toch ga ik het   deze keer weer proberen. Alleen al om de krampen die bij fv komen kijken te voorkomen, mijn kindje een goede start te geven qua weerstand en gewoon omdat het heel bijzonder is om te doen. Om eerlijk te zijn snap ik je schoonmoeder niet hoor. Bv is hartstikke goed voor je kindje en het is als mama fantastisch om dit momentje samen te hebben. Fv is niet  per definitie makkelijker. Het heeft allebei voor en nadelen. Als je moeder wordt veranderd zowiezo je hele leven en daar is dit onderdeel van.

Ik hoop dat je bv lukt en dat je er veel van kan genieten! Enne als het goed loopt kun je alsnog wat afkolven zodat je man ook een flesje kan geven hoor.

gr.ing

#3151364 Quote

Borst of fles is helemaal jouw keuze. Als jij liever borstvoeding geeft heeft jouw schoonmoeder daar niets mee te maken.

Over dat wegen. Als je precies wilt weten hoeveel je kleine heeft gedronken dan kun je inderdaad voor en na de voeding gaan wegen. Maar als je wilt weten of hij genoeg heeft gedronken dan hoef je alleen maar te kijken of ie lekker verzadigd in slaap valt (of wakker blijft) en zich pas na een bepaalde tijd weer meld. Zolang je kind goed groeit en gezond is heb je voldoende voeding. Bij het consultatiebureau wordt dit goed in de gaten gehouden. Borstvoeding geef je meestal ook op verzoek en niet volgens een vast schema.

Succes en laat je schoonmoeder lekker zichzelf de fles geven.

#3151366 Quote

Onzin wat je schoonmoeder zegt.
    Ik ben drie weken terug zelf bevallen, geef ook borstvoeding.
    Het wegen voor en na een voeding deden ze vroeger wel, nu wordt er gekeken naar de hoeveelheid plasluiers en Eva werd maar 1 keer per dag gewogen door de kraamverzorging.
    Als de borstvoeding eenmaal goed loopt, dan kan je er voor kiezen om te gaan kolven, dan kan iemand anders dus ook een voeding geven, hoef je dus niet altijd thuis te zijn of in de buurt van je kind te blijven. Zo ben ik afgelopen vrijdag gewoon naar de kapper gegaan en in tussentijd heeft mijn man toen Eva zich meldde haar een voeding gegeven.
    Niet te vroeg mee beginnen, want anders kan het zijn dat je kindje de borst niet meer wil, aangezien drinken uit een fles makkelijker is.

Als jij dus borstvoeding wil geven, gewoon lekker doen, ik vind het een heel bijzonder iets en echt even een moment voor mij en mijn dochter.

Alice
    mv Eva 27-9-08

Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3151369 Quote

Hoi,

Wat jammer dat je schoonmoeder je niet lijkt te steunen in je voornemen om je kindje borstvoeding te gaan geven
    Op bv.com zijn de volgende overzichten te vinden van motivaties om borstvoeding te gaan geven: Bv.com-101 redenen om bv te geven  en Bv.com-Wat als ik wil stoppen met bv geven. Wellicht kun je deze documenten een keer voor je schoonmoeder uitprinten?

Aan borstvoeding geven is in principe niets omslachtigs als je het mij vraagt; het enige wat je immers in principe nodig hebt is een baby en een borst

Persoonlijk vind ik het juist erg fijn dat ik de enige ben die de baby voedt; ik zou het niet eens uit handen wíllen geven
    Mocht je het voeden wel een keer uit handen willen geven, dan is er altijd nog de mogelijkheid om te kolven. Vanaf de leeftijd van vier tot zes weken kun je starten met het oefenen met een flesje. De meeste baby's hebben het drinken aan de borst op de leeftijd al dermate goed onder de knie, dat de kans op zuigverwarring nog maar uiterst klein is. Daarnaast staat een baby op die leeftijd nog open voor een andere manier van voeden. Om het drinken uit een flesje geaccepteerd te houden, is het wel belangrijk dat er vanaf dat punt regelmatig een flesje aan te bieden.

Het standaard wegen voor en na een voeding is iets wat vroeger (jaren 60/70) werd gedaan. Door de enorme opkomst van kunstmatige zuigelingenvoeding in die tijd is er ontzettend veel informatie over borstvoeding verloren gegaan. Kindjes werden strikt op schema gevoed, waardoor ze vaak te weinig binnenkregen en voor en na een voeding wegen was daar een soort controle op.
    Nu weten we gelukkig, dat een borstgevoede baby zeer frequent voedingen nodig heeft en dat borstvoeding het beste tot haar recht komt als er op verzoek wordt gevoed en als er een goed borstvoedingsmanagement wordt ingezet (goed aanleggen, vaak genoeg voeden, lang genoeg laten drinken). Bij een gezonde, op tijd geboren baby is het dus niet nodig om voor en na iedere voeding te wegen. Zo als hierboven al door iemand werd aangegeven, is het in de kraamtijd gebruikelijk om het kindje één keer per dag (liefst op ongeveer hetzelfde tijdstip) te wegen om goed zicht te houden op de groei.
    Toch  kan het voor  een pasbevallen moeder onzekerheden opleveren om niet precies te weten hoeveel haar kindje binnenkrijgt. Daarvoor kun je de volgende richtlijnen aanhouden: een baby krijgt voldoende binnen als hij minimaal acht voedingen per etmaal krijgt (aan borstvoeding is geen maximum gebonden,  10-12 voedingen  is voor een jonge baby heel normaal), 100-200 gram per week groeit (een pasgeboren baby mag  tot ongeveer 7% afvallen, de   meeste baby's zijn zo rond de leeftijd van twee weken weer op hun geboortegewicht), regelmatig flinke plasluiers maakt (op dag  één is  één plasluier normaal,  op dag  twee meestal  twee plasluiers, op dag  drie ongeveer  drie plasluiers en vanaf dag  vier in ieder geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal, de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken),  regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting heeft (de eerste dagen zal dit zwart/groene plakkerige meconium zijn, wat zo rond dag drie/vier geleidelijk aan verandert in zachte  borstvoedingspoep) en tevreden en  alert is.  

Zo valt er nog veel meer te vertellen over borstvoeding
    Je zou kunnen overwegen om ter voorbereiding op je borstvoedingsperiode de informatiebijeenkomsten bij te wonen die door de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en Borstvoedingorganisatie LLL in heel Nederland worden georganiseerd? Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl en op http://www.lalecheleague.nl .

Kun je hiermee uit de voeten?

Groetjes van Yvonne

#3151371 Quote

Kan me alleen maar aansluiten bij de rest: gewoon lekker doen wat je zelf wil en je schoonmoeder lekker laten praten…

Mijn dochter is nu 23 maanden en krijgt nog steeds borstvoeding (ok, niet veel meer, ca 1x per week nog maar, maar is nog niet helemaal gestopt). Toen ik van haar zwanger was was eerst m'n instellen om het gewoon te gaan proberen en wel zien hoe lang, maar met als doel de 6 maanden halen. Al snel vond ik het zo makkelijk en fijn dat ik dat doel uit het oog verloor en voor 1 jaar ging. En nu hoop ik de 2 jaar te gaan halen…maar heb geen enkel einddoel meer in zicht. Ik denk dat m'n dochter zelf bijna gaat stoppen, zij bepaald nu of ze nog wil en niet ik!

Het is zooooo makkelijk. De eerste weken kunnen wel zwaar zijn, maar als je daar doorheen bent is het echt super makkelijk!
    Wegen is echt niet nodig hoor. Heb ik nooit gedaan.
    De kraamhulp heeft een weegschaal en weegt je kindje. Hannah is niet eens elke dag gewogen, dat had volgens haar toch geen zin.

Ik ben nu zwanger van de tweede en die gaat ook weer borstvoeding krijgen. Hopelijk weer net zo lang!

Groetjes,
    Karin mv Hannah (20-11-2006) en 15 weken zwanger (ETA 8-4-2009)

#3151374 Quote

Hoi allemaal,

Ontzettend bedankt voor jullie reactie!

Mijn man en ik staan volledig achter de keuze om borstvoeding te gaan geven! En we laten ons echt niet door haar van ons pad af brengen met wat voor een "bang makers" ze ook aan komt.

Maar ik ga de discussie niet meer met haar aan en dat vind ze volgens mij niks want oh… ze krijgt haar zin niet en tja dat ik het anders doe dan dat zei het vroeger gedaan heeft tja dat is toch wel heel moeilijk om te verwerken voor haar. En dat zei geen flesje kan geven vind ze volgens mij ook moeilijk, volgens mij ook dat ik me ff zal terug trekken als ik ga voeden en niet in de woonkamer vol familie/vrienden zal blijven zitten. Ik denk dat zei het jammer vind dat ik dit zo bijzonderen niet met haar wil delen.

Ik heb haar al uitgelegd dat het zeker voor ons kindje een extra belang heeft omdat er Astma en allergien  voor komt in de familie, het mij 1 van de mooiste dingen lijkt die er is (zeg ik al vanaf mijn 13e ofzo), het de natuurlijke weg is en ik de overtuiging hebt dat dat niet zo maar is, ik geloof dat je lichaam er ook sneller van heelt etc etc.
    Voor een ieder die geen borstvoeding wil geven, dat respecteer ik.
    En als het echt niet lukt en ik mijn uiterste best gedaan heb en prof hulp gehad heb etc dan tja heb ik pech en lukt het niet.

Laat ik mijn schoonmoeder niet als een of ander monster afschilderen want ze is ook een schat en ik houd veel van haar en we hebben een goede band met haar.
    Helaas, kan ze ook een verschikkelijke bemoeial zijn en ontzettend overheersend zijn.
    Als ze een mening heeft dan laat ze weinig tot geen ruimte voor een ander en zijn mening en dan zal ze ook keer op keer terug komen op het onderwerp totdat ze bij wijze van spreken haar zin krijgt. Helaas is er dan maar 1 manier om het te stoppen en dat is door heel bot te reageren en omdat het ook zo een geweldig mens is die het niet zo lelijk bedoeld als dat het soms overkomt hebben wij daar niet altijd zin in. En kiezen wij er ook in deze situatie voor om er maar niet meer op te reageren.
    Maar dat is wel moeilijk en toen ze gister met dat verhaal aankwam moest ik dat ff checken.

Ik maak me er eerlijk gezegd ook best zorgen over dat overheersende, beter wetende gedrag van mijn schoonmoeder als ik straks op mijn kraambed lig (en last heb van de kraam tranen) en nee dat ligt niet aan mijn hormonen want mijn vent ziet het net zo.
    Ik zie het dus al gebeuren dat ze hier alles wel ff wilt gaat runnen en bij wijze van spreken de kraamhulp, bezoek en mijn familie  wel ff gaat vertellen wat ze moeten doen.
    Snappen jullie dat?

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct