Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

snap niks meer van de tellingen van week / maand

• Auteur

hallo allemaal even snel een vraagje tussendoor… een kennis van mijzegt dat je met 18 weken pas 4 maandenbent. terwijl mijn vk zegt dat ik met 16 weken 4 maanden ben…. ik snap er nu niks meer van ik kreeg bij mijn dochter 5 en half jaar geleden een echo met 4 maanden en toen was ik 16 weken…………………… iemand hier een antwoord op???

#3151590 Quote

Velen rekenen 'makkelijk', dus 4 weken = 1 maand, 16 weken = 4 maand.
    Maar officieel is een kwartaal (3 maand) = 13 weken (52 : 4)

Als je op de helft van je zwangerschap bent, dus 20 weken, = 4 1/2 maand.

Ik denk dat je gewoon het makkelijkste kunt rekenen in weken.

#3151591 Quote

Hoi,

Het probleem is dat 'maanden' en 'weken' twee verschillende manieren van rekenen zijn die moeilijk met elkaar te vergelijken zijn, omdat een zwangerschap negen maanden én 40 weken zou moeten duren, en die twee termijnen kloppen gewoon niet helemaal met elkaar.
    Zo zou je kunnen zeggen dat je bij 28 weken 7 maanden bent (7×4 weken), maar ook bij 32 weken, want dan moet je immers nog 8 weken (= twee maanden).
    Omdat ik zelf medisch geschoold ben reken ik altijd in weken, maar als iemand dan vraagt hoeveel maanden ik ben weet ik nooit precies wat ik moet zeggen. Van de andere kant kunnen (vooral oudere) mensen vaak niets met het aantal weken dat ik dan noem.
    (Meestal zeg ik dan maar gewoon wanneer ik ben uitgerekend, dat begrijpt iedereen.)

Groetjes,
    Betje.

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct