Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

rugpijn

  • Auteur
    Berichten
  • #1300003

    Hallo dames,

    ik heb  sinds een paar weken rugpijn, onder in mijn rug, boven mijn billen zeg maar. Nu heb ik al wel wat gegoogeld en weet nu dat het bij een zwangerschap veel voorkomt, maar hoor het toch graag van jullie.
    Wat is dat nou precies? Als ik loop heb ik er vaak  minder last van ook als ik geslapen heb voel ik het bijna niet.

    Deze zwangerschap is nu al zo anders als die van mijn zoontje en ben pas 6 weken zwanger. Moe, bijna hele dag misselijk en dan die pijn in mijn onderrug. Wat je eral niet voor over hebt.
    Haha heb het gewoon veel te makkelijk gehad tijdens mijn eerste zwangerschap.

    Wie heeft ook last van de onderrug en wat doe je er tegen? Doe je bepaalde oefeningen?

    Ik wil graag wat advies. Ik moet nog 2 weken wachten voor de afspraak met de vk en wil het dan ook wel even op tafel gooien. Maar dat duurt nog zo lang.

    Liefs,

    #3151786 Quote

    hoi meid.
    ik ben nu ook 6 weken zwanger,en heb ook last van mijn onderrug.
    ik heb er de ene keer meer last van dan de andere x.
    ik doe er verder niet echt veel aan,omdat de pijn bij mij opzich nog wel meevalt.
    maar ik denk dat er wel oefeningen voor zijn,of misschien een warmte kruik.
    en als je er echt te veel last van blijft houden zou ik toch even naar je huisarts gaan,omdat het ook nog 2 weken duurt voordat je naar de vk kunt.
    en misschien heeft de huisarts een idee of wat oefeningen voor je.
    ik hoop dat je rugpijn snel overgaat.

    liefs,

    #3151807 Quote

    Hoi first mum,

    Ik heb zelf ook wel veel meer last van mijn rug en al bandenpijn. Vandaag bij de vk geweest voor een echo, maar ik ben nog maar 6 wk. en er was nog niet veel te zien dan alleen een vruchtzakje. Vk vond dat nog heel normaal. Kmoet over 2 wk terugkomen.
    Maar ik heb last in het midden van mijn rug en als ik wakker wordt een lage rugpijn net boven de billen. Ik heb het aan de vk gevraagd en die zei dat het zeker bij een 2e heel erg normaal is en dat je er zeker geen zorgen om moet maken. Ze zei dat het een soort van groeipijn was. Er is niet veel aan te doen, afwisselend bewegen, zwemmen schijnt ook goed te zijn….
    Sterkte met je rugklachten,

    Groetjes Brendi

    #3151814 Quote

    Dank jullie wel voor de reacties.

    Vandaag ging het toch wel aardig, zit nu wel met een warmwaterkruik, maar het valt mee.
    Brendi, wat jij zei stelt me wel gerust. Jammer om te horen dat dat bij een tweede hoort. Hoe zal een derde dan wel niet zijn?Hmm, niet aan denken.

    Liefs,

    #3151917 Quote

    hoi,
    ook hier een zwangere met last van haar rug.
    Nu heb ik ergens gelezen dat als je zo vroeg in je zwangerschap last hebt van je rug, het je baarmoeder kan zijn die iets naar achter gekanteld is en zo tegen een zenuw aandrukt ofzo. Dit moet vanzelf weer wegtrekken.
    Maar het is natuurlijk ook zo dat alles weker wordt tijdens je zwangerschap en daar kan het ook mee te maken hebben.
    Bij mijn vorige zwangerschap had ik er ook last van. Ik ben toen naar een fysio geweest. Daar kreeg ik het volgende mee:
    – Zorg dat je je bekken recht houdt bij het trappen lopen, dus niet met je heupen zwieren.
    – Zorg dat je goed zit, en niet meer hangen op een bank.
    – Probeer je bij het lopen en staan zo lang mogelijk te maken, dan heb je het minste gewicht op je onderrug/bekken.

    En verder de volgende oefeningen voor iedere dag:
    – ga op 1 been staan, zorg hierbij goed voor een recht bekken. Houdt dit enkele tellen vol en wissel van been.
    – Als ik op mijn rug lig, moest ik de spier die van heup naar heup loopt (volgens mij je dwarse buikspier) aanspannen op een uit-ademhaling en vasthouden. Bij iedere volgende ademhaling, de spier iets steviger aanspannen, dit tot zo'n 4x. Dan loslaten. Deze oefening meerdere keren herhalen.

    En wat ik dan als leefregel meekreeg was elke keer als ik opstond uit een stoel. Die spier aanspannen op een uitademing, de volgende uitademing een stuk naar voren schuiven met aangespannen spier en de volgende uitademing met aangespannen spier opstaan. Maar dit gold ook voor opstaan uit bed en eigenlijk ook als ik me omdraaide in bed.
    In het begin is het lastig en vergeet je het steeds, maar het wordt een automatisme en dan hoef je ook niet zoveel ademhalingen meer te wachten, dan kan het in 1.

    Misschien kan je ook eens naar de fysio bellen. Ik denk eigenlijk niet dat het slim is om zomaar oefeningen over te nemen van een ander (haha waarom schrijf ik ze dan op?)

    Sterkte ermee,
    groetjes
    Patricia mama van Bas* en uk 11w4d

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct