Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Hoe vaak heb je recht op een echo?

• Auteur

Hoeveel echo's worden er eigenlijk vergoed door het ziekenfonds?

Ik dacht namelijk dat je met 11-13 weken een eerste echo krijgt en daarna met 20 weken een tweede echo (daarna geen idee eigenlijk, volgens mij verder niets). Maar als om medische redenen een eerdere echo hebt, dat je deze dus 'extra' krijgt?

Ik heb namelijk met 8 weken een echo gehad, omdat ik dwars door de pil heen zwanger ben geraakt en dus niet wist hoever ik was. We zouden stoppen met de pil en toen kwam er geen ongi, toen bleek dus dat ik al zwanger was. Toen ik met 13 weken een tweede afspraak had met de verloskundige, is mijn man trouw meegegaan, beiden met de gedachte dat we een echo zouden krijgen. Niet dus, deze verloskundige (invaller) had de papieren niet, dus alleen met de doptone hebben we het hartje gehoord.

Nu heb ik volgende week een nieuwe afspraak en eigenlijk ben ik wel benieuwd of we in ieder geval recht hebben op nog een echo (ben dan 17 weken). Of ik er dus een ophef over zou kunnen maken omdat ik er recht op zou hebben…

Als ik er geen recht op heb, dan had ik achteraf toch die van 8 weken willen afslaan en dan maar wat extra geduld moeten hebben tot de 13 weken. Met 8 weken zie je eigenlijk nog niets, geen armpjes of beentjes en alles is eigenlijk nog moeilijk te herkennen. Dus ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes Rixt

#3152030 Quote

Hoi Roxt,

Je kunt natuurlijk altijd ana je verloskundige vragen of ze nog ene echo wil maken. Vragen stata immers vrij. Maar dat klinkt anders dan "eisen".

Overigens denk ik niet dat je een "keus" hebt. Volgens mij bepaalt de verloskundige/gyn wanneer je een echo krijgt en heb je dar zelf niet heel veel in te kiezen!

Succes in ieder geval!

#3151996 Quote
    Hoi!

Ik weet niet precies waar je écht recht op hebt maar ik krijg de volgende echo's:
    – 8 weken, om te kijken of je echt zwanger bent
    – 12 weken, om te kijken hoever je zwanger bent
    – 20 weken, om te kijken of alles (wat mogelijk is dan) volgroeid is, hartje/kamers, nieren, lever etc. Volgens mij krijgt niet iedereen de 8 weken echo maar de rest wel.

Succes!

Groetjes

#3151997 Quote

Hoi,
    Ik heb bij beide meisjes ( 4 en 2 jaar) alleen een termijnecho gehad bij 12 weken.
    Bij mijn oudste wel bij 40 weken een paar omdat ik zwangerschapsvergiftiging had, maar dan is het medische noodzaak.
    Ik vind dat de mensen die extra echo's willen maar een pretecho moeten maken zodat de kosten niet op de nederlandse gezondheidszorg terecht komen.
    Een 20 weken echo lijkt leuk, maar vrienden van ons zagen dat het kindje een hazenlip heeft en een open gehemeltje en het enige wat ze nog hebben is heel veel zorgen.
    Ik persoonlijk hoef niet alles van tevoren te weten, maar dat is ieder voor zich.
    Gr Anita

#3152000 Quote

Hoi Rixt,

Ik weet niet precies hoeveel echo's je vergoed krijgt, maar ik heb een echo gehad met:

9wk, om te kijken of ik wel echt zwanger was
    12wk, om te kijken hoever ik was
    20wk, om te kijken of alles goed was

en nu krijg ik er 1tje met 30wk om te kijken of de kleine goed groeit.

Als ik jou was zou ik ff kijken voor een pretecho, ze zijn wel duur vind ik zelf maar oh zo de moeite waard.

Groetjes Patries 27+5wk

#3152003 Quote

Allereerst: het ziekenfonds bestaat al een paar jaar niet meer

Maar om een antwoord te geven op je vraag: je hebt in ieder geval "recht" op de 20 weken-echo. Die wordt voor iedereen vergoed. Verder wordt inderdaad meestal een echo gedaan om de termijn te bepalen. In sommige gevallen wordt al in een eerder stadium van  de zwangerschap een echo gedaan, bijvoorbeeld om te kijken of je echt zwanger bent. Ik heb met 7 weken een echo gehad omdat ik eerder een miskraam heb gehad. Dat was dus eigenlijk een echo ter geruststelling.

Als er in een vroeg stadium al een echo wordt gedaan, dan volgt vaak een paar weken later alsnog de "gewone" termijnecho. Zo heb ik dus inderdaad met 10 weken nogmaals een echo gekregen, die beschouwd werd als de termijnecho. Maar in sommige gevallen oordeelt men dat de eerste echo al als termijnecho geldt, of dat een echo een paar weken later niet meer nodig is. Ik denk dat dat sterk afhangt van de verloskundigepraktijk waar je bent. Of van de beschikbara echo-capaciteit in de omgeving. Ik vind het jammer voor je dat je geen termijnecho hebt gekregen rond 11 weken, maar ik ben bang dat je het niet af kunt dwingen. "Recht" op de echo zul je in ieder geval niet hebben.

Maar ik begrijp goed dat je het jammer vindt. Ik vond de echo met 10 weken ook veel bijzonderder dan die met 7 weken. Als je echt heel erg graag wil, dan is een pretecho in de tussentijd misschien een goede oplossing.

Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3152005 Quote

hoi hoi
    ik heb het toevallig nagevraagd bij verschillende, en allemaal is standaard 2

1 met 12 weken ( of eerder als je niet weet hoever) en dan met 20 weken… ik zelf heb er 1 gehad met 8 weken en zag wel al de armpjes… werelds   :-)))

Ik krijg er nu nog 1 met 20 weken, je krijgt ong na een jaar alsnog een rekening van de echo als je er 1 onder de 12 weken hebt gehad, en dan nog is met 12 weken, die kreeg mijn zus ook vandaar…

ik krijg misschien over 11 dagen een echo, alleen dat weet ik niet zeker… is de eerste keer bij de gyn ( liep eerst bij de vk)

We zien het wel bij mijn dochtertje van bijna 6 heb ik er 3 gekregen… zonder medishe lopen!

ik zou der sowieso geen 'ophef'over maken, lijkt me ook niet echt nodig!

#3152007 Quote

hallo meiden,

ik denk dat het verschillend is hoeveel echo's je krijgt.
    je krijgt er standaard 2.
    Maar ik loop vanwege medische redenen bij de gyn en ik krijg  ze vaker.

bij mijn vorige zwangerschap helaas een miskraam heb ik ze gehad

– 4 weken
    – 6 weken kijken of hartje klopt
    – 9 weken toen was het hartje helaas gestopt

en met deze wangerschap heb ik er vorige week 1 gehad met 4 en halve week

en mag donderdag as terugkomen

groetjes latifa

#3152015 Quote

medisch is inderdaad anders,…. ik krijg er nu ook veel meer dan als dat ik bij de vk was gebleven.. dat is dan weer een voordeel van medisch zijn,,, maar toch liever geen medisch ja toch
    x

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct