Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

Vaak harde buik.. rustig aan doen..?

• Auteur

Ik las in de zwangerschapskalender dat als je meerdere keren per uur last hebt van een harde buik, dat dit dan een seintje van je lichaam is dat je het rustig aan moet doen. Ik heb het behoorlijk vaak. Heb ik een harde buik, leg ik mn warme handen er op en dan ontspant het langzaamaan weer. Maar gelijk als ik me dan weer beweeg is de harde buik terug. En dit heb ik met name 's nachts op bed, of 's avonds als ik op de bank lig. Op dat moment doe ik het dus al heel rustig aan.

Maar ook overdag heb ik regelmatig een harde buik. Net bijvoorbeeld.. wil ik hier in huis wat doen. Ik heb al wat achterstand in mn huishouding, omdat ik vaak zo moe ben.   (door ijzertekort en lage bloeddruk). Ik begin eerst wat op te ruimen. Pak een paar dingen van de grond af… en ja hoor… weer een harde buik. Ga ik ff zitten tot mn buik weer ontspannen is. En dan ga ik weer verder. Ik pak de stofzuiger en terwijl ik die naar de keuken sleep…. ja hoor, weer een harde buik…

Ik begrijp het niet zo goed, zoveel doe ik toch nog niet? Is dit voor mij dan al teveel? In dat geval kan ik niet veel meer doen. En dat terwijl ik zover nog niet ben met mn zwangerschap.  En die harde buiken had ik al heel vroeg in mn zwangerschap. Al met iets van 15 weken. Dit heb ik toen ook al eens verteld aan de huisarts, maar die ging er toen niet zoveel op in. Kon geen kwaad werd gezegd.

Hoe is jullie ervaring hierin? Kan het wel of geen kwaad om zovaak een harde buik te krijgen? En moet ik nu zelfs het opruimen in huis al laten zitten als ik er een harde buik van krijg? Dat hoop ik toch niet.

(ter informatie: dit is mn 1e zwangerschap, ben nu ruim 25 weken zwanger, 12 febr. uitgerekend en mn huisarts begeleid de zwangerschap i.p.v. een verloskundige)

Groetjes Myrheila

#3152026 Quote

Ik zou morgen even met je huisarts bellen
    En even helemaal niets doen

#3152027 Quote

Hoi Myrheila,

Ik ben nu bijna 33 weken zwanger. Vooral rond 16 weken had ik veel last van harde buiken. Net als bij jou kwamen ze al op als ik op mijn werk wat speelgoed van de grond opraapte, als ik tegen de wind in fietste, twee trappen op liep,  etc. Het schijnt niet zoveel kwaad te kunnen voor de baby, maar ik vond het gevoel zelf gewoon erg vervelend.
    Ik heb ook een hele tijd zoiets gehad van 'maar ik dóe toch eigelijk niks bijzonders', en vond het erg vervelend dat ik zo op mijn nummer werd  gezet. Ik werd er zelfs erg opstandig en chagrijnig van, maar uiteindelijk heb ik toch maar 'gewoon' geaccepteerd dat het zo is. Fietsen doe ik niet of nauwelijks meer (wat wel lastig is omdat ik inmiddels ook wat  last van mijn bekken krijg en langer lopen dus ook niet lekker meer is), en als er iets te tillen of te dragen valt laat ik dat toch zoveel mogelijk over aan anderen. Ik heb daarmee een stuk minder harde buiken, al  heb ik ook het idee dat  mijn baarmoeder wat minder gevoelig is geworden. Ik kan nu bv. weer wél een wasmand  de trap op dragen zonder meteen op mijn donder te krijgen. Ergens bij gaan zitten doet bij mij trouwens ook wonderen, zo staat er nu een krukje voor de koelkast voor het opruimen van de boodschappen en ga ik regelmatig op de grond zitten bij het in- en uitladen van  de wasmachine (enige nadeel daarvan is dat je daarna wel weer op moet staan ;-)!).
    Mijn advies is dus toch om te proberen een evenwicht te vinden waarin je zoveel mogelijk nog zelf kunt doen, en verder maar te accepteren dat bepaalde dingen op dit moment 'even' niet lukken. Al  weet ik  dus héél goed hoe lastig dat laatste is!

Sterkte!
    Elsbeth.

#3152031 Quote

Hoi,

Toevallig had het laatst met mijn verloskundige over het fenomeen "harde buikenA". Zei vertelde dat je daar pas vanaf een week of 24 a 25 last van kan hebben.

Ik vraag me dan ook bij jou af of het wel harde buiken zijn. Je baarmoeder is een spier die suwieso af en toe samentrekt. Dat hoeft niet direct een harde buik te zijn.

Ik zou het op je volgende controle eens bespreken met je verloskundige en je er verder niet te druk om maken.

Succes

#3152201 Quote

Het zijn inderdaad wel harde buiken waar ik last van heb en ik moet het rustiger aan gaan doen. Maar wat ik ook heb is een bandenpijn, omdat ik nogal tenger ben wordt alles nogal opgerekt. En dat geeft dan het strakke/gespannen gevoel. Die plotseling opkomende harde buik dat zijn wel de harde buiken.

Mn bloeddruk was weer te laag en ondanks dat ik staaltabletten slik is mn ijzergehalte nog meer achteruit gegaan. Heb een vitamine B12 injectie gekregen.
    Gelukkig groeit het kindje wel goed. Dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken.
    Met mn werk moet ik het rustiger aan doen. Geen dingen doen die niet nodig zijn. Ik werk bij een gastgezin van 3 kinderen en ik vind het veels te leuk om gezellige dingen met hun te gaan doen. Maar ik zal ze meer zelfstandig moeten laten spelen.

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct