Meepraten op het forum? aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct .

geen hartje gehoord bij 12 weken

• Auteur

Hallo, ik ben nu 12 weken zwanger en verloskundige kon met de doptone geen hartje horen. Ze zei dat alles er verder goed uitzag en dat mijn baarmoeder al flink gegroeid was. Met 6 en een halve week heb ik al een echo gehad en wel een hartje zien kloppen.   Ik moest me dus echt geen zorgen maken. Maar…dat doe ik dus wel.
    Iemand ervaring hiermee??
    Groetjes Maud.

#3152165 Quote

Hoi Maud,

Waarom mocht je niet gelijk een echo gaan maken? Dat lijkt me wel op z'n plaats in dit geval.
    Het kan twee kanten op denk ik. Ik heb beide kanten meegemaakt. Vorig jaar december hoorde de vk met bijna 12 weken ook ineens geen hartje meer, terwijl het een paar dagen daarvoor nog wel te horen was, Uiteindelijk bleek de baby dus niet meer te leven.

Vorige week kreeg ik de schrik van mijn leven, toen was er ook ineens met 12.2 geen hartje meer te horen, terwijl ik de week ervoor nog een echo had gehad. Met spoed naar het ziekenhuis: en gelukkig nog een stevig kloppend hartje. En 2 dagen later hoorde de vk wel weer een hartje.

Ik zou morgen bellen en een extra echo vragen, je kunt moeilijk gaan zitten wachten tot de volgende controle.

Sterkte!
    Keesje

#3152167 Quote

Bij mij konden ze met 13 weken ook geen hartje vinden met doptone, maar gelukkig heeft mijn VK een eigen echo apparaat, dus heeft ze snel even gespiekt en alles was in orde, hartje klopte mooi, maar ik heb het dus pas echt gehoord met 17 weken, bij de volgende controle.

Ik zou ook als je je ongerust voelt, vragen of VK het nog een keer probeert of dat misschien een echo gemaakt kan worden.

Succes!

Groetjes, Karin
    26+1 wkn

#3152171 Quote

kan me voosrtellen dat je niet echt gerust bent hoor. En zou ook niet zomaar over m'n kant laten gaan. Kijk of je deze week terug mag komen voor nieuwe doppler en anders vraag/eis je toch een echo? Zou duidelijkheid willen!
    Veel sterkte ermee, hopelijk is onzekerheid en toch ook wat angst helemaal voor niets en was jullie uk gewoon al wat eigenwijs en had ie geen zin om zich te laten vangen.
    Mira

#3152178 Quote

raar dat ze niet een echo heeft laten maken.
    Begin dit jaar was ik 12 weken en ze kon geen hartje vinden ondanks dat het goed voelde. Toch voor zekerheid naar ziekenhuis en helaas was het hartje met 9 weken gestopt. Met 6 weken had ik het nog gehoord. Doordat ik dit heb meegemaakt mag ik volgende week vrijdag nog een x voor een echo, dan ben ik 9,5 week.
    Succes en ik zou dus gewoon bellen of je een echo kan krijgen.

#3152181 Quote

hoi,
    ik wil hier toch even op reageren en dan met name op de recaties en niet op het berichtje zelf.
    De gezondheidskosten lopen in Nederland echt uit de hand. Mede dus omdat de patiënten steeds meer gaan ''eisen''.
    Niet alleen op het gebied van verloskunde hoor. Ook in de ziekehuizen, eisen de mensen bijvoorbeeld een rontgenfoto bij een pijnlijk been en zijn pisnijdig als dat dan niet gebeurt, omdat de deskundige oordeelt dat het niet nodig is.
    Het zou eigenlijk niet zo moeten zijn dat wij iets ''eisen'' tenzij de rekening volledig naar de patiënt zelf gaat.
    Verder is het aan de deskundige om te oordelen.
    Waarom er lang niet altijd een echo gemaakt wordt in dit geval: omdat er 2 mogelijkheden zijn: of er klopt geen hartje of er klopt wel een hartje. Het gaat voor een behandeling op dat moment  geen verschil maken.

Nu over het berichtje zelf: ik snap dat je je zorgen maakt. Bij mij was bij beide zwangerschappen het hartje nog niet te horen met 12 weken. De baarmoeder zat blijkbaar vesrtopt nog achter mijn schaambeen.  Ook al zeggen ze dat het normaal is dan maak je je tpch een beetje zorgen.  Inmiddels heb ik een gezonde dochter van 2 en ben ik 29 weken zwanger van de tweede.

groetjes Elke

Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3152187 Quote

Elke wat is dit voor een belachelijk berichtje. De kosten rijzen de pan uit? Ja de ziektenkostenverzekering ook. Dus hoezo mogen we niets eisen hebben artsen dan altijd gelijk. Vroeger zei men altijd ja en amen maar die tijd is gelukkig voorbij. En dan die opmerking over het wel of niet horen van een hartje dat het voor de behandeling niet uitmaakt. Misschien medisch niet maar, voor de as moeder/vader wel. Denk na voor je wat schrijft wat met de los vliegende hormonen hier.

Linda,

#3152188 Quote

@Maud, ik snap dat je je ongerust maakt maar, het is nog wel heel klein hoor om gelijk een hartje te horen. Waarom bel je je vk niet gewoon en legt haar uit dat je verschrikkelijk ongerust maakt misschien mag je eerder weer komen om naar het hartje te luisteren.

Liefs Linda,

#3152192 Quote

@ elke: dat de kosten van de gezondheidszorg de pan uitrijzen, ok. Daar heb je een punt. Maar pak dan eerst de onnodige medicatievoorschriftenetc aan (en dan de dure versie omdat apotheek/ arts meer bonus krijgt). Of inderdaad een röntgenfoto bij een verstuikte enkel.

In dit soort gevallen -wel/ geen hartje horen- speelt de onzekerheid/ psychisch ongemak een grote rol. En om daaraan voorbij te lopen door te zeggen dat kosten gez.zorg pan uitrijzen, behandeling toch niet anders is  en dat je alleen echo  mag eisen als je die zelf betaalt, vind ik wel erg kort door de bocht. Stress in de zwangerschap is niet goed. Je kan daar door een simpele actie (en bijna alke vk-praktijk heeft tegenwoordig een echo-app dus extra geregel valt wel mee) veel duidelijkheid scheppen. Minder stress dus voor de aanstaande ouders!
    En geen andere behandeling bij wel/ geen hartje: lijkt me toch van wel!

Ik hoop dat de schrijfster van 1e stukje (sorry, ben ff je naam kwijt), snel duidelijkheid en minder stress heeft! Sterkte ermee,
    Mira

Meepraten op het forum? bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct