Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.

295205 Foliumzuurvraagje

• Auteur

hallo allemaal,

Sinds kort weet ik dat ik 7 weken zwanger ben. Het kwam nogal onverwacht maar is zeker niet ongewensd! Het was behoorlijk wennen maar ik en mijn vriend zijn er erg blij mee!

Nu ben ik ook gelijk begonnen foliumzuur te slikken. Deze heb ik gewoon gekocht bij de drogist (speciale vitaminen en foliumzuur  voor zwangere vrouwen) Nu lees ik hier allemaal berichten over speciaal foliumzuur bij de huisarts vragen. Nu vraag ik me dus af of die anders is dan die ik heb en of ik het dus ook spciaal bij de huisarst moet vragen.

Wie weet het?

Alvast bedankt!

groetjes dametje83

#3163876 Quote

Hoi,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap.
    Ik ben al begonnen met foliumzuur slikken voor ik zwanger was en dat potje kwam gewoon bij de drogist vandaan. Volgens mij maakt dat geen verschil hoor. Foliumzuur is foliumzuur.

Groetjes van Corina
    22+2weken zwanger van de 2e

#3163877 Quote

hoi,

ik ben al begonnen met foliumzuur toen ik met de pil stopte en die heb ik bij de apotheek gehaald. Die weten ook wel wat je nodig hebt, je kunt het daar altijd nog navragen als je twijfelt. ik heb het geslikt tot ik 10 weken zwanger was.

oh ja en natuurlijk van harte gefeliciteerd!!!!

groetjes moeke

#3163883 Quote

Ik weet ook sinds een weekje of 2 dat ik zwanger ben. Nu 7 wk en 3 dg.
    Ik heb een pot van VSM puur mama.. Zijn tabltetten met zwangerschaps vitamines en  foliumzuur. Gewoon bij de kruidvat vandaan. Je hoeft daar niet voor naar de huisarts…

Groetjes daphne

#3163885 Quote

Hoi,

Ten eerste van harte gefeliciteerd!

Nu nog even je vraag beantwoorden:

In zowel zwangerschapsvitamine als de foliumzuur die je bij de drogist kunt kopen zit ongeveer 0,4 gram foliumzuur in. Dit is een paar keer de dagelijkse hoeveelheid die je behoort binnen te krijgen. De rest die je lichaam niet gebruikt, plas je weer uit :-).

Bij de huisarts kan je vragen voor een foliumzuur recept van 5 mg. Een goede rede om dit te doen is om een aangeboren afwijking als bijvoorbeeld  een open ruggetje maximaal te verkleinen. Baat het niet dan schaad het niet zal ik maar zeggen.

Zelf heb ik gekozen om 5 mg te slikken; er komt een open ruggetje voor+waterhoofd in de familie. Ondanks dat dit in de eerste lijn alleen erfelijk is, vond ik het wel een prettige gedachte om meteen maar voor de 5 mg te gaan. Daarnaast slikte ik de zwangerschaps vitamine van VSM, omdat dat een van de weinige was waar b carrogeen ( geen idee hoe je dat schrijft!) i.p.v. vitamine a in zat. Je lichaam kan zelf van b carrogeen vitamine a maken wanneer nodig, teveel vitamine a is schadelijk!

Dus het is heel persoonlijk waar je voor kiest. Je huisarts zal er in ieder geval geen probleem mee hebben om het voor te schrijven.

#3163891 Quote

In gewone situaties is het foliumzuur van de drogist prima! Ik heb zelf Femnatal van Davitamon geslikt (heet nu iets anders, weet even niet hoe), dat zijn multi-vitamines speciaal voor zwangere vrouwen. Daar zit ook de juiste hoeveelheid foliumzuur in. Ben nu ruim over de 20 weken en slik deze vitamines nog steeds (helemaal omdat mijn eetlust de laatste tijd niet echt heel geweldig is…)

read more image Lees ook: Zwanger, en nu?
    #3163892 Quote

ten eerste van harte gefeliciteerd!

Ik ben zodra ik het wist naar de kruidvat gegaan en heb daar een potje genaamd puur mama gehaald. Hier zitten alle vitaminen in die je nodig hebt en foliumzuur.
    Foliumzuur van de huisarts of apotheek of winkel.. volgens mij is het allemaal hetzelfde!
    Het is in ieder geval wel goed dat je het gaat innemen!

Geniet ervan!

Sammy-Jo 5wkn en 6 dgn.

#3163895 Quote

Ik heb beide zwangerschappen Gravitamon geslikt, daar zit ook alles in. Voordeel van deze vind ik dat je die ook later tijdens de borstvoeding kan gebruiken. Volgens mij zit hier ook voldoende foliumzuur in.

Ik ken eigenlijk maar weinig vrouwen die bij de huisarts extra 'zware' foliumzuur krijgen, maar bij een van mijn voorgangsters kan ik het  zeker begrijpen, als het in de familie zit. Drogisterij-foliumzuur is verder prima, maar als jij je er beter door voelt kun je natuurlijk altijd naar de huisarts gaan. In de zwangerschapboeken staat ook dat je het 'gewoon'  bij de drogisterij kan kopen, dus je moet maar even bedenken wat je wilt.

Groetjes, Marisa

#3163900 Quote

Hallo,

Ik had nog foliumzuur over van de vorige zwangerschap (de datum was nog goed en het was goed en donker bewaard) dus dat heb ik eerst opgemaakt, daarna heb ik ook gewoon de foliumzuur gehaald bij de drogist,  bij de etos. Ik heb het ook wat langer geslikt dan strikt noodzakelijk is voor de vitamientjes. Omdat ik best lang misselijk en moe was ben ik op een gegeven moment floradix gaan nemen en ben ik na een tijdje gestopt met het foliumzuur. De floradix neem ik nu nog steeds voor de maaltijd. Voel ik me echt veel fitter door. Kun je ook gewoon bij de drogist halen en is een natuurlijk ijzersupplement. Wel een aanrader hoor.

Groetjes, Sara

Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen