Hoi,
Ten eerste van harte gefeliciteerd!
Nu nog even je vraag beantwoorden:
In zowel zwangerschapsvitamine als de foliumzuur die je bij de drogist kunt kopen zit ongeveer 0,4 gram foliumzuur in. Dit is een paar keer de dagelijkse hoeveelheid die je behoort binnen te krijgen. De rest die je lichaam niet gebruikt, plas je weer uit :-).
Bij de huisarts kan je vragen voor een foliumzuur recept van 5 mg. Een goede rede om dit te doen is om een aangeboren afwijking als bijvoorbeeld een open ruggetje maximaal te verkleinen. Baat het niet dan schaad het niet zal ik maar zeggen.
Zelf heb ik gekozen om 5 mg te slikken; er komt een open ruggetje voor+waterhoofd in de familie. Ondanks dat dit in de eerste lijn alleen erfelijk is, vond ik het wel een prettige gedachte om meteen maar voor de 5 mg te gaan. Daarnaast slikte ik de zwangerschaps vitamine van VSM, omdat dat een van de weinige was waar b carrogeen ( geen idee hoe je dat schrijft!) i.p.v. vitamine a in zat. Je lichaam kan zelf van b carrogeen vitamine a maken wanneer nodig, teveel vitamine a is schadelijk!
Dus het is heel persoonlijk waar je voor kiest. Je huisarts zal er in ieder geval geen probleem mee hebben om het voor te schrijven.