295240 Borstvoeding In Combinatie Met Kunstvoeding
-
AuteurBerichten
-
Hallo medezwangeren,
Ik ben nu 26 weken zwanger van mijn derde kindje. Mijn eerste 2 kinderen heb ik flesvoeding gegeven omdat ik borstvoeding niet durfte, ik heb hele gevoelige en pijnlijke tepels.
Toch heb ik er spijt van dat ik het niet heb geprobeerd.
Ik zou het zo graag willen proberen en willen ervaren. Lijkt me heel mooi om je kindje zelf te kunnen voeden.
Maar, ik denk niet dat ik het aan kan om de late en de nachtvoeding zelf te moeten geven. Ik heb echt veel slaap nodig. En bij de flesvoeding, gaf mijn vriend de laatste voeding om 11 uur en deed ik de nachtvoeding. Ik gind dan al om 9 uur of half 10 naar bed, en kun je een lekkere ruk maken naar een uur of 3.Is het mogelijk om het kindje bijvoorbeeld 1 x per dag kunstvoeding te geven?
Het lijkt me ook ene hele opgave om alle voedingen zelf te moeten doen, dan moet je echt op de klok kijken om weer op tijd thuis bij je kindje te zijn.Ook zou ik graag ervaringen willen horen over de tijdsduur van voeden. Ik hoorde dat borstvoeding veel meer tijd in beslag neemt dan flesvoeding. Een flesje zouden ze dan eerder leeg hebben.
Ik wil het wel zo graag maar ben ook erg bang voor de pijn.
Hopelijk kunnen jullie ervaringen delen.
Liefs, Ris
hallo ris,
natuurlijk kan je de baby een fles melk(bv nutrilon)geven.
als ik een nachtje meer slaap nodig had maakte ik een mix van 2/3 afgekolfte bv en 1/3 fles,dat zette ik dan klaar en dan kon mijn vriend die s'nachts geven.
op die manier bouwde ik ook de borstvoeding af als ik merkte dat het terug liep.
op deze manier kan de baby langzaam wennen aan de andere melk.
ik begon dan met 2/3 bv-1/3 nutrilon,1/2 bv-1/2 nutrilon,1/3 bv-2/3 nutrilon en dan helemaal over naar de nutrilon.
misschien is dit ook een idee voor jou,op deze manier kan je het wat makkelijker uit handen geven aan je man.groetjes brie 39wkn1dag
Hoi Ris.
Ik werk op een kinderdagverblijf en er zijn bij ons meerdere moeders die de borstvoeding en kunstvoeding combineren. Sommige krijgen dan wel op een gegeven moment last van stuwing als ze de borst niet geven (helemaal als je 2 x borstvoeding achter elkaar gaat vervangen door de fles). Ik weet niet of je gaat werken na de bevalling maar misschien is het een idee om, stel dat de kleine naar een dagverblijf/familie gaat om dan de avond voeding af te kolven. Dit gaat vaak een stuk sneller dan de borst zelf geven.
Ik wil zelf graag na de bevalling (ben nu 1 dag overtijd) borstvoeding gaan geven, maar ben zelf ook nog even aan het denken over de nachten. Onze buurvrouw die doet er namelijk 's nachts een uur over moet voeden en luier verschonen enzo en laatst had haar man een fles gegeven 's nachts en die was binnen 10 minuten op. Dat klinkt toch een stuk prettiger. Dus ik denk dat ik dat zelf ook wil gaan doen. Ook leuk voor mijn man dat hij de kleine een fles kan geven…Groetjes Eva
(40 wkn 1 dag zwanger)Dat was ik ook van plan.
Ik heb veel voor een kindje over, maar ik heb altijd 8 uur slaap nodig gehad en zie er dus ook tegenop om er telkens uit te gaan om het kindje te voeden.
Dus ik wou mijn partner ook eens de ene nacht 's nachts en de andere nacht in de avond de fles laten geven, zodat je er om de beurt "last" van hebt.
En het lijkt me voor de man ook prettig dat je je kindje een keer mag voeden!Ik heb juist gehoord dat je vooral in het begin niet beide moet gaan doen, aangezien dit voor de baby verwarrend is, omdat een tepel anders is dan een speen.
Dus ik ben er nog wel over aan het nadenken, totdat ik zekerheid heb.Succes!
hoi,
Je kan t combineren, maar ik zou het wel pas gaan combineren als je bv goed op gang is gekomen en dat duurt wel een aantal dagen.
Het advies is dan om bv te combineren met hypo-allergene voeding.Succes!
groetjes, keesje
Ik heb ervaring met beide, inclusief fulltime kolven, dus ik kan goed vergelijken ;-).
Ik was/ben erg gemotiveerd om BV te geven, maar het is me een beetje tegengevallen hoeveel tijd daar in gaat zitten. Het is toch een investering die je doet en vraagt toch wat commitment van de moeder.
Mijn oudste heeft volledig afgekolfde moedermelk gehad en dat heb ik als intensief ervaren, want ik was alles 'dubbel' aan het doen, kolven en flesjes geven. Per voeding kostte dit mij ruim een uur, maar hij ging al snel over op een 'flessenschema', van 5-6 voedingen en doorslapen. Toen hij 10 weken oud was ging hij over op FV. Op dat moment was dat een verademing, want nu waren flesjes zo klaar, duurde een voeding ca 20 minuten, zat ik niet vast aan kolf en ik had mijn vrijheid terug.
Mijn jongste heeft BV gehad live aan de borst en zat op 8-9 voedingen a 45 minuten (later werd dit 30 minuten), kostte me dus bijna net zoveel tijd als het kolven. Dat vond ik dus een beetje tegenvallen. Ook waren er wat opstart problemen, zoals tepelkloven, tepel-speenverwarring, slecht aanhappen… Heb dus echt moeten doorzetten. De nachtvoedingen vond ik daarentegen zo meevallen! Het voordeel van BV is dat je kindje in je bed kunt pakken, en meteen aanleggen, dan kun je lekker soezelen tot je kindje voldaan is, geen gedoe met boertjes e.d. en dan snel weer slapen. Beter dan echt je bed uit moeten, bij magnetron rommelen, etc. Bovendien (denk ik) kun je de gebroken nachten veel beter hebben door de hormonen die bij BV aanwezig zijn.
Helaas is het nu met 4 maanden 'spaak' gelopen, door haar matige drinktechniek (wellicht door de fopspeen…) en ben ik weer fulltime aan het kolven, aangevuld met 1-2 flesjes FV, omdat ik niet genoeg melk heb. Dit kost natuurlijk ook aardig wat tijd (FV zou een stuk makkelijker zijn), maar ik ben gemotiveerd genoeg om voorlopig zo door te gaan. Ik vind wel de gebondenheid (je kunt nergens heen zonder kind of kolf) soms wel vervelend. Daar heb je met FV dan weer geen last van…
Maar goed, dit zijn mijn ervaringen. De combi kan natuurlijk prima, maar ik zou ook wachten tot je melkproductie goed op gang gekomen is en lekker loopt (meestal >6 weken). En wie weet valt het je allemaal zo mee, dat je er geen behoefte meer aan hebt!
(mijn schoonzusje heeft namelijk een vlekkeloze BV periode gehad, doorslapen, 6 voedingen, klaar binnen 15 minuten etc. Zo kan het dus ook…)Veel succes met je keuze!
Lees ook: Zwanger, en nu?
Hoi Ris,
natuurlijk kan je borstvoeding en kunstvoeding combineren. Maar ik wil ook even een ander geluid laten horen over nachtvoedingen en hoe lang je met borstvoeding bezig bent.
Onze zoon is nu 4 en halve maand(ik lees stiekem hier nog mee) en krijgt volledig borstvoeding. Hijdronk eigenlijk gelijk vanaf het begin om de drie uur waar ik ongeveer elke keer een half uur mee bezig was. Het was best een beetje zwaar die eerste nachten, maar ik vond het ook heel mooi, wij met zn tweetjes midden in de nacht in alle stilte en rust. Al gauw zat er s nachts 6 uur tussen de voeding en nu zo nu en dan zelfs 10 uur! Ook nu ben ik binnen 15 min tot een half uur klaar.
Ik denk ook dat wat hier al eerder is gezegd, dat je voor het goed opgang komen van de borstvoeding de eerste week wel alle voedingen borstvoed.
Kijk voor meer informatie ook eens op borstvoeding.com en misschien is er ook een borstvoedingscursus bij jou in de buurt, daar heb ik heel veel aangehad!Hoi,
Ik heb twee keer lang borstvoeding gegeven en dit is me goed bevallen. Wel dronk mijn eerste zoon heel snel en veel in korte tijd, dus er zat steeds best veel tijd tussen. Mijn tweede zoon dronk kort, kleine beetjes, dus ik moest veel vaker voeden…. en inderdaad ook 's nachts.
Wel wil ik je echt aanraden om zeker de eerste weken/maanden volledig te voeden.Dit brengt een regelmatige en goede voeding op gang, daarna kan je meestal ook veel makkelijker kolven.
Hoe beter je voeding op gang is, hoe makkelijker je eens kunt afwijken van je normale ritme, bv. door te kolven.
Ik heb het voeden als een heel intiem moment ervaren… daarbij ben jij met verlof en je man niet, ik had vaak overdag best even de tijd om te gaan liggen… dus vond het eerlijker dat ik de voeding 's nachts deed.
Hoe het gaat lopen weet je nu nog niet, maar laat het lekker over je heen komen… in het begin is er meestal toch nog niet echt een ritme, als je precies op de klok wilt voeden…. is flesvoeding misschien meer iets voor je.
Succes!
Groetjes, Noor mv Skip, Bo en 33 weken zwanger van de derdeHoi,
Je weet nooit van te voren hoe het gaat lopen en wat voor kindje je gaat krijgen. Ondanks fles- of borstvoeding kunnen je nachten grillig verlopen. Garantie voor goede nachtrust is er helaas nooit.
Ik heb destijds een cursus gevolgd via Borstvoeding Natuurlijk. Deze organisatie is erg pro-borstvoeding, maar er zit veel bruikbare info. Als je kindje is geboren kun je altijd dag en nacht bellen als je met vragen zit. Het zijn allemaal ervaringsdeskundigen, die minstens een jaar borstvoeding hebben gegeven.
Er zijn meerdere oprganisaties die van die cursussen geven o.a. thuiszorginstellingen.
Ik ben nu zwanger van de 4e en heb mijn andere 3 kinderen 1,5-2 jaar borstvoeding gegeven. Dit is ook wel met ups en down gegaan, maar uiteindelijk is het jouw lijf en ben jij degene die het beste kan aanvoelen wat je prettig vindt of niet.
Succes er mee!!
groetjes, mam_van_3 -
AuteurBerichten
Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen