Die keus kan ik natuurlijk niet voor je maken, maar wel mijn ervaring vertellen.
Mijn oudste was 10 mnd toen we voor een tweede gingen en ook ik was toen in 1 keer zwanger, terwijl ik op de eerste een half jaartje heb moeten wachten. Bij mij schelen ze 19 maanden. En achteraf vond ik dat te kort op elkaar. Kwam ook doordat ik veel bloed verloren had bij de bevalling, waardoor ik lang herstel tijd nodig had. En ik gaf 9 mnd borstvoeding, wat ook veel energie kostte.
Verder vond ik de eerste maanden rampzalig wat tijd voor mezelf betrof. Smorgens een slaapje van de kleine, dan tussen de middag de dut van de oudste, en dan smiddags weer de kleinste op bed. Ofwel; de hele dag wachten tot er een van tweeen wakker werd en we naar buiten konden. Voor de noodzakelijk boodschappen… zucht. Zo voelde het toen tenminste.
Maar als de kop eraf is; dat rampzalige eerste jaar voorbij is, dan is het wel erg leuk. Ik heb nu 2 peuters in huis, waarmee je gezellig een beetje dezelfde dingen kunt doen, 2 kids samen op de fiets, waardoor je veel vrijheid hebt. Nu vind ik het geweldig.
Nu hebben we er bewust wat meer tijd tussen laten zitten; de jongste is vorige week 2 geworden en nu zijn we bezig voor een derde kindje. En hoe dat bevalt? Ik weet niet.