Dit klinkt als de hunault score. Dat is wel wat anders dan de gemiddelden over grote groepen mensen waarnaar hierboven gerefereerd wordt. Dat 80% van de stellen binnen een jaar zwanger is, betekent niet dat al die stellen individueel ook 80% procent kans over een jaar hadden.
In de hunault berekening wordt onder andere jouw leeftijd, de beweeglijkheid van het zaad, of je al eens zwanger geweest bent en hoe lang je het al probeert meegenomen. Ik ga er dan ook vanuit dat je al een tijdje probeert zwanger te worden en daarmee bij een gynaecoloog terecht bent gekomen?
Volgens mij is 40% niet zo laag hoor. Ter vergelijking: bij ons waren alle uitslagen ‘goed’ en toch was onze score maar 30%. In Nederland wordt bij een percentage van >30% doorgaans inderdaad nog niet meteen behandeling aangegaan, omdat de kans op zwangerschap na een traject (bijv. IUI) ongeveer op 30% ligt.
Uiteindelijk blijft het kansberekening, er zijn mensen met hogere percentages die niet zwanger worden en mensen met lagere percentages bij wie het wel lukt.
Zeker even met je gynaecoloog checken als deze terug is van vakantie maar ik denk dus dat je je niet zoveel zorgen hoeft te maken over dit percentage.