Er ging iets mis.
Als je rond de 37 weken komt, geeft je verloskundige een formulier mee wanneer je moet bellen als de bevalling is begonnen.
Als je bezig bent en ze komt kijken, toucheert ze een keer om te zien hoever je bent. Hoever je bent is ook je enig interessegebied op dat moment. Geloof me maar dat het toucheren zelf je niet veel interesseert, als je maar opschiet richting de volledige ontsluiting.
Daarna kijkt ze nog wel af en toe. Meestal gewoon tussen de weeën door. Als ze wel tijdens een wee wil meevoelen, dan zegt ze dat vantevoren. Maar dit gebeurt echt niet veel, omdat je gevoelig bent voor infectie.
Voor het hechten moet je om een verdoving vragen. Niet alles valt te verdoven, maar het scheelt wel stukken.
Bij mijn eerste bevalling had ik een gyn die me had ingeknipt. Tijdens de bevalling was ik flink ingescheurd. Toen hij de knip zette had hij me verdoofd. Na de bevalling ging hij andere dingen doen en liet me zo een half uur liggen met m'n benen omhoog (echt waar), toen hij ging hechten heb ik een half uur zitten piepen, want die verdoving was allang uitgewerkt. Toen ik bij de tweede op het oude litteken inscheurde heb ik dat verhaal verteld aan de verloskundige en gezegd dat dit me geen tweede keer zou gebeuren, dus heeft ze me gewoon zoals het hoort verdoofd en dat scheelt echt.
Opkomen voor je rechten dus.