Hoi Malletje,
allereerst wordt een HSG gedaan in de eerste helft van de cyclus, voor de eisprong. Je moet dan, meestal, op de eerste dag van je menstruatie bellen voor eenafspraak, je kan dan dus niet zwanger zijn!
En het is waar dat ze zeggen dat je daarna vruchtbaarder bent omdat de HSG "reinigt".Maar ze zeggen niet voor niets dat je de rontgenkamer niet in mag als je zwanger bent (herinner mij een sticker op de deur). Maar volg het advies van je gyn.
En wat betreft het onderzoek, het is geen prettig onderzoek, het voelde bij mij als heftige menstruatiepijn. (wel op het verkeerde moment inde cyclus,dan) Maar de pijn is kort durend (bij de meesten) meestal maar 10 min. en binnen een uur voelde ik er al bijna niets meer van. Ik zou bijna willen zeggen duurde mijn maandelijks menstruatiepijn maar zo kort.
Ik hoop je toch een beetje gerustgesteld te hebben en maak je niet gek voor het onderzoek. Dat is het niet waard (ik heb me nl wel gek gemaakt janken boos etc maar achteraf vond ik het dat niet waard).
Heel veel sterkte,
Groetjes Belle.
PS Vlinderjana, als jouw gyn niets over beschermd vrijen heeft gezegd zou ik me maar niet al te druk maken.