Hallo allemaal,
Hierbij een verslag van het zeer spannende ziekenhuisbezoek van vandaag.
Beide kindjes leven nog. Het kindje met het vocht in en om zich heen loopt nu zelfs een dag voor op het andere kindje. Ik ben 11 weken 3 dagen en het 'slechte kindje is qua grootte 12 weken en het 'goede' kindje is 11 weken en 6 dagen. Het vocht was nog zichtbaar al leek het volgens de arts minder te zijn geworden. Beide kindjes hebben een prima hartslag en bewogen behoorlijk.
We hebben na de echo een uitgebreid gesprek gehad met de arts. Het feit dat er bij 1 kindje zoveel vocht te zien is duidt zowiezo op een afwijking. De kans dat het een chromosoomafwijking is is 70% dus die kans is erg groot. Als het een chromosoomafwijking is dan hebben ze het zowiezo allebei en is het in het meest 'gunstige' geval afwijking 21 dus Down. Er zijn 3 mogelijkheden van chromosoomafwijkingen, 21 is Down en 13 en 18 zijn niet levensvatbaar dus die overlijden tijdens of na de zwangerschap. Bij chromosoomafwijkingen komt down het meeste voor.
Er is nog een kans van 30% Dat het een andere afwijking is en dat het maar bij 1 kindje het geval is. In dit geval kan het bv een hartafwijking, nierafwijkingen, afwijkingen in het skelet enz. zijn. Dit zou eigenlijk het 'gunstigste' zijn aangezien er dan een kans is dat 1 kindje gezond ter wereld komt en het andere kindje wellicht geopereerd kan worden.
Heel veel informatie dus maar nog steeds veel onzekerheiden. Dinsdag hebben we een vlokkentest om te bepalen of er al dan niet sprake is van een chromosoomafwijking. Ook hier zijn risico's aan verbonden maar we hebben geen keus. Als er geen chromosoomafwijking is, is dat een soort van goed nieuws. Is het wel een chromosoomafwijking dan horen we meteen welke het is. Er moet zowiezo ook nog een vruchtwaterpunctie plaatsvinden in week 16. Dit omdat het in uitzonderlijke gevallen bij een eeneiige tweeling voorkomt dat 1 van de 2 de chromosoomafwijking heeft en de ander niet. Deze kans is echter nihil alleen willen we wel uitsluiten dat we eventueel een gezond kind laten aborteren. Als het geen chromosoomafwijking is dan wordt ook de vruchtwaterpunctie gedaan aangezien er dan gekeken moet worden welke afwijking het wel is (hart, nieren enz) aangezien daar naar gehandeld moet worden tijdens of na de geboorte. Dit wordt tevens onderzocht middels een uitgebreide echo in week 19.
We zijn dus flink in de war en nog steeds bang. Nu is het hopen weer op dat het geen chromosoomafwijking is hoe stom dit ook klinkt. Een kindje met Down is voor ons niet direct reden tot aborteren maar 2 met Down is een heel ander verhaal. Waar ik heel erg tegenop zie is dat ik al een flinke buik begin te krijgen en straks als ik 20 weken ben erbij loop als iemand die 40 weken zwanger is aangezien het er 2 zijn, ik de kindjes al voel en ze dan wellicht alsnog weg moet laten halen. Het is gewoon een horrorscenario.
…….blijf vooral duimen en kaarsjes branden!!!! Nogmaals bedankt voor jullie steun!
lfs ing