Hoi Biate,
Ik was daar ook een beetje van in verwarring. Mijn huisarts zei dat ik meteen weer kon beginnen met zwanger proberen te worden, en in een boek dat ik heb over zwangerschap ("Veilig zwanger") staat dat je beter een cyclus af kunt wachten.
Ik heb besloten eerst een cyclus af te wachten, ook al was mijn eerste reactie anders. Ik heb op internet een aantal goeie redenen gevonden, maar die hebben geen medische aanleiding. Het is puur voor je psyche. Twee belangrijke redenen die bij mij de doorslag gaven om nog even te wachten:
– Als het wat langer duurt (tot 7 weken is heel normaal) voor je je eerste menstruatie hebt, ga je misschien al zitten denken dat je weer zwanger bent en dan is de teleurstelling wel heel groot. Dat kost een hoop dure clearblue tests! Bovendien is de kans groot dat je tussen je miskraam en je eerste ongesteldheid niet eens een eisprong hebt.
– Als je een gewone menstruatie hebt gehad, dan weet je ook zeker hoe ver je precies bent in een eventuele nieuwe zwangerschap. Dat kan weer een hoop spanning en ongerustheid schelen als je op de eerste echo een heel klein vruchtje ziet wat zowel 7 weken zou kunnen zijn als 3 weken. Als je zeker weet dat het 3 weken oud is, dan ben je toch een stuk minder onzeker over een eventuele miskraam. Je kunt natuurlijk ook 2 weken wachten en op een nieuwe echo zien of het vruchtje is gegroeid, maar dat worden dan 2 hele enge weken, die je jezelf kunt "besparen" door wat geduld uit te oefenen…
Maar zoals ik al zei: een medische reden is er niet. Ik heb alleen wel al aardig wat verhalen gelezen die volgens een van boven geschetste scenario's liepen, en daar heb ik persoonlijk helemaal geen zin in. Ik heb al veel zorgelijke ellende achter de rug, de afgelopen 7 weken, ik wil even wat rust. Dan maar wat later zwanger!
Ik ben benieuwd wat jouw beslissing zal zijn.
Liefs,
Marjon