Roseliek,
allereerst heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies. Je gedachten dat je volgende keer net zo veel kans hebt als ieder ander dat het wel goed gaat is eengoede insteek, en zal je extra kracht geven.
Ik ben vorig jaar na een zwangerschap van een kleine 18 weken bevallen van een klein kindje. Een kindje zo groot als mijn hand. Wij hebben het kindje achtergelaten in het ziekenhuis, omdat we graag wilde dat het helemaal onderzocht werd. Wat er daarna mee gebeurd is wil ik niet over nadenken. We kunnen het natuurlijk wel bedenken, maar we maken het niet concreet.
Zo hebben wij ons kindje ook geen naam gegeven, en is er dus ook niet een soort van grafje. Begin april, 11 maanden na die bevalling, ben ik opnieuw bevallen, dit keer van onze zoon Jacco. Op zijn geboortekaartje hebben we naast de namen van de grote zussen, ook een sterretje gezet. Een sterretje met voor ons een speciale betekenis.
Bij eerdere miskramen (13 en 8 weken) was het toch anders. Van die miskramen is niets opgevangen, heb ik niets bekeken, heb ik ook nooit behoefte aan gehad. Ik verloor voor mijn gevoel geen kindje, maar een droom. Zeker bij mijn eerste miskraam was er de angst dat iknooit een levend kindje in mijn armen zou houden.
In ieder geval heel veel sterkte meis en blijf positief, want daar heb je het meeste aan.
Miep