Hoi Brootje,
Kevin heeft eerst BV gehad maar al snel ging hij over naar FV. Hij drinkt nu Nutrilon 1 en gebruikt avent flesjes. In het begin maakte ik ook flesjes klaar voor 24 uur. Dat had ik van de kraamzorg geleerd. Dat ging goed tot dat hij meer ging drinken. Ik ging van 100 cc naar 135 cc en kwam niet uit over de hele dag (ik gebruikte een 1 liter kan). Daarnaast duurde het te lang voor dat de melk opgewarmd is (10 min). Ik gebruikte een flessenwarmer omdat ik mijn eigen magnetron niet vertrouwde.
Toen ben ik flesjes per keer gaan maken. Elke ochtend kook ik water, deze doe ik in een kan in de koelkast.
Voorbeiding flesje:
1. afgekoeld water in flesje doen
2. water in de waterkoker en deze heel even aanzetten (10 – 15 sec ligt eraan hoeveel water je erin hebt)
3. water weer in de fles
4. poeder erbij ( ik vul 's ochtends poeder in de containers)
5. schudden en klaar is mama
Voor mij is dit het aller snelste manier. Binnen 30 sec heb ik een vers flesje voor Kevin (30 sec voor 200 ml voeding)
Wat betreft het steriliseren van de flesjes:
Ik gebruik de elektrische sterilisator van avent. Hij is super fijn en gaat op de oudewedse manier…met de stekker in het stopcontact. Elke ochtend de flesjes met warmwater en een flessenborstel schoonmaken en dan in de elektrische sterilisator doen. Knopje aanzetten en 9 min later is ie klaar. Eens in zoveel tijd doe ik de flesjes in de vaatwasser. De elektrische sterilisator van Avent is heel duur, zo'n 90 euro (op MP goedkoper). De reden dat ik hem gebruik, is dat ik geen magnetron sterilisator wil gebruiken omdat ik mijn combi magnetron niet vertrouwd, dus een persoonlijke reden.
Daarna vul ik de containers (voedings bakjes) met poeder. Op de verpakking staat hoeveel schepjes moet hebben bij hoeveelheid voeding. Je zult merken dat je nooit uitkomt wanneer je je dochtertje 120 cc moet geven. Je maakt dan een flesje aan van 135 cc voeding en je giet ietsjes weg. Zo heb je een vers flesje van precies 120 cc.
Dus elke ochend ben ik hooguit 10 min kwijt voor: flesjes schoonmaken, flesjes steriliseren en poeder vullen.
Hoe lang moet je de flessen uitkoken? Kevin is nu 16 weken en ik doe het nog steeds elke dag. Gewoon omdat het mij geen moeite kost en ik doe het ook voor de hygiene. Maar ik geloof dat je na 3 maanden, 1 keer per week mag uit koken.
Wat betreft flesjes mee nemen naar buiten:
– Als ik de hele dag op pad ga, dan neem ik een thermoskan met heet water, klein flesje spa blauw en een bakje containers met poeder. Als ik het flesje moet klaar maken dan doe ik 1/3 heet water en 2/3 spa blauw in het flesje. Poeder erbij en klaar is mama.
– Als ik maar even weg ga (bijvoorbeeld net voor een voeding) dan neem ik afgekoeld water in het flesje mee en een bakje container. Flesje water in de magnetron opwarmen en dan poeder erbij. Indien je geen magnetron in de buurt heb kun je ook het flesje vullen met net iets te warm water, tegen die tijd is het handwarm en je kunt dan poeder erbij doen.
Zo heel verhaal geworden. Maar deze manier vind ik echt fijn en het kost mij elke ochtend hooguit 10 min en per fles ben ik hooguit 30 sec kwijt (jij misschien minder omdat jij nog een klein flesje maakt).
Succes en ik hoop dat je iets aan mij tips heb…..
Liefs, Loekie & Kevin 16 weken