hoi hoi,
Vooral….blijven ademen!
Geen paniek!
Fruit en groente vervangen pas echt een borst/flesvoeding als ze het goed eten en dat kan je gewoon rustig opbouwen.
Als je nou bijvoorbeeld voor de 11:00 voeding fruit geeft, dat zal misschien nog niet veel zijn en daar gelijk achteraan een borstvoeding. Hoe meer fruit ze eet, hoe minder ze aan de borst zal drinken.
Als ze fruit echt elke dag eet en een normale hoeveelheid kan je die voeding laten vallen.
(geeft niks als dit weken duurt en misschien is het binnen een week)Dan kan je een nieuw ritme gaan ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld:
7:00 bv
10:30 fruithapje
12:00 bv
16:00 bv
20:00 bv
De tijden zijn natuurlijk maar een voorbeeld.
Dan als ze hier goed op reageerd ga je groente geven, dit zal ze misschien niet gelijk lusten, dus dan kan je gewoon 3 dagen hetzelfde geven in het begin, zodat ze aan de smaak went. Ik weet niet of je potjes geeft of vers, maar ik gaf groente elke keer voor de 16:00 fles aan. Ik bood daarna gewoon een hele fles aan en keek hoevel hij ervan dronk. Toen hij meer groente ging eten dronk hij nog maar een half flesje erachteraan en nu hij een heel potje eet (hij is bijna 8 maanden)krijgt hij die fles helemaal niet meer.zo zal je dochter aan de borst ook steeds minder drinken.
Dan kan je weer een nieuw ritme bedenken zoals bijvoorbeeld:
7:00 bv
10:30 fruit met sap (diksap is beetje sap die je dan vermengt met water, zit geen suiker in geloof ik)
12:00/12:30 bv
15:00 liga/rijstewafel/fruit en sap
17:00/17:30 warm eten met yoghurt
19:30/20:00 bv
Dit zijn voorbeelden en ik hoop dat je er wat aan hebt, onthoud 1 ding, ze raden tegenwoordig aan om inderdaad net als jij pas met 6 maanden met hapjes te beginnen en er zullen niet veel kinderen zijn die daar gelijk een enorme hoeveelheid van eten. Het is dus helemaal niet erg als je rustig aan de tijd neemt.
Ik weet niet hoe laat je je laatste voeding geeft, maar die zou je misschien ook kunne vervroegen stapje voor stapje.Ik zelf ben niet zo van de tijden, het hangt er van af hoe laat hij wakker wordt en hoe lang hij overdag slaapt, ik zie het wel per dag.
Het is trouwens met bv wel wat anders soms dan met flesvoeding, dus het kan best zijn dat je dochter nog een tijdje behoefte heeft aan 4 of 5 bv, is ook niet erg!
dus gewoon op je gevoel en de behofte van je kind af gaan
groetjes leetje 1981