Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.

602540 Hellup

• Auteur

ik heb me nog nooit zo onzeker gevoeld!!! Mijn zoontje is toevallig vandaag precies 6 maanden. Tot een week geleden kreeg hij alleen nog maar bv. Ik heb bij het cb gevraagd hoe ik vast voedsel moet introduceren, hoeveel, wat, wanneer, etc. Ik kreeg toen een vaag antwoord van 2 eetlepels fruit per dag en werd verder verwezen naar de folder "babyvoeding". Volgens die folder kan ik dus met 6mnd het volgende geven: 3 bv, 1 warme maaltijd, 1 fruithap. Mijn zoontje zit nog steeds op 5 bv per dag. Ik kan toch niet zomaar een bv laten vallen? Hij heeft nu 1 week per dag 1 fruithapje gekregen. Hoe moet ik dat uitbouwen? Gewoon ineens een voeding laten vallen voor de warme maaltijd? En wat lees ik allemaal over tussen nog "diksap" geven (k weet niet eens wat dat is…….). Bovendien wil ook nog een bv afbouwen. Hoe gaat dat dan? Een bv vervangen door flesvoeding? En welke flesvoeding moet ik dan gebruiken? Opvolgmelk neem ik aan? Ik zie zoveel verschillende schema's, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Wat een vragen!! Ik weet het, maar ik zit er echt vol van. Ik wil niet dat mijn manneke iets tekort komt. Gatverdamme, ben er echt heeeeel onzeker van. Alvast bedankt!!

groetjes Mie

#3384294 Quote

Ik zat ook met al die vragen!!geef geen borstvoeding maar toch…ik heb het boekje koken voor je baby gekocht…staat ook op deze site(het boekje)  en daar staat heel precies een schema in…wat je moet proberen is…je geeft waarschijnlijk om 7 uur 11uur 15 uur 7 uur en 11 uur..bijvoorbeeld 1 borstvoeding afkolven en deze dikker maken met rijstebloem..hierdoor zal hij waarschijnlijk de nacht doorslapen…die dan bv om 7 uur sávonds geven..overdag   tussen door een paar happen groente proberen…ik zou hier eerst mee beginnen..ivm darmpjes..dit is nl voorgekookt..als dat goed bevalt hetzelfde met fruit..als het goed is vind je zoontje dit erg lekker en zal je binnen de kortste keren merken dat hij minder zin heeft in teveel borstvoeding, want hij zit vol..je schema gaat dan heel snel naar…7 uur bv     9uur paar lepels fruit of naar behoefte…11uur bv..15 uur bv…1630uur paar lepels groente of naar behoefte…1900uur laatste bv (afgekolft met rijstebloem…) hij krijgt dan echt voldoende!!Met 7 maanden mag je brood intoduceren en dan zit hij zomaar op 3 borstvoedingen…..7 uur bv, 9 uur sap +babyrijstewafel(van bambix bevat geen natrium)..11uur brood + borst…1400 fruit 1700 groente 1900bv +rijsteboem..gebruik inderdaad nummer 2 vanf 6 maanden als je kunstvoeding gaat bijgeven en niet meer dan 600ml per dag van de opvolgmelk..Dit is even moeilijk en maakt je onzeker..geloof me ik was het ook!!Maar dit gaat vast goed!!Succes!!

Groetjes carolien

#3384295 Quote

Hoi,
    gewoon rustig blijven, er is niks aan de hand hoor. Je geeft je kindje echt niks te weinig. Je kunt gewoon op je gemak het e.e.a. gaan introduceren. Beginnen met een paar hapjes fruit en een paar hapjes groente naast de borstvoeding en als dat goed gaat dan daar meer van geven en 1 borstvoeding laten vervallen, daarna een tweede borstvoeding laten vervallen. Om en om.
    Dit moet je rustig aan afbouwen anders kun je last krijgen van stuwing.
    Met 6 maanden mag je kindje opvolgmelk, dus die zou ik idd dan gaan geven. Maar je kunt ook nog borstvoeding doorgeven als je dat zelf wilt. Ook beginnen ze op deze leeftijd vaak met het geven van pap of rijstebloem door de fles.
    Groetjes Veerle

#3384297 Quote

hoi hoi,

Vooral….blijven ademen!

Geen paniek!

Fruit en groente vervangen pas echt een borst/flesvoeding als ze het goed eten en dat kan je gewoon rustig opbouwen.
    Als je nou bijvoorbeeld voor de 11:00 voeding fruit geeft, dat zal misschien nog niet veel zijn en daar gelijk achteraan een borstvoeding. Hoe meer fruit ze eet, hoe minder ze aan de borst zal drinken.
    Als ze fruit echt elke dag eet en een normale hoeveelheid kan je die voeding laten vallen.
    (geeft niks als dit weken duurt en misschien is het binnen een week)Dan kan je een nieuw ritme gaan ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld:
    7:00 bv
    10:30 fruithapje
    12:00 bv
    16:00 bv
    20:00 bv

De tijden zijn natuurlijk maar een voorbeeld.

Dan als ze hier goed op reageerd ga je groente geven, dit zal ze misschien niet gelijk lusten, dus dan kan je gewoon 3 dagen hetzelfde geven in het begin, zodat ze aan de smaak went. Ik weet niet of je potjes geeft of vers, maar ik gaf groente elke keer voor de 16:00 fles aan. Ik bood daarna gewoon een hele fles aan en keek hoevel hij ervan dronk. Toen hij meer groente ging eten dronk hij nog maar een half flesje erachteraan en nu hij een heel potje eet (hij is bijna 8 maanden)krijgt hij die fles helemaal niet meer.zo zal je dochter aan de borst ook steeds minder drinken.

Dan kan je weer een nieuw ritme bedenken zoals bijvoorbeeld:
    7:00 bv
    10:30 fruit met sap (diksap is beetje sap die je dan vermengt met water, zit geen suiker in geloof ik)
    12:00/12:30 bv
    15:00 liga/rijstewafel/fruit en sap
    17:00/17:30 warm eten met yoghurt
    19:30/20:00 bv

Dit zijn voorbeelden en ik hoop dat je er wat aan hebt, onthoud 1 ding, ze raden tegenwoordig aan om inderdaad net als jij pas met 6 maanden met hapjes te beginnen en er zullen niet veel kinderen zijn die daar gelijk een enorme hoeveelheid van eten. Het is dus helemaal niet erg als je rustig aan de tijd neemt.
    Ik weet niet hoe laat je je laatste voeding geeft, maar die zou je misschien ook kunne vervroegen stapje voor stapje.Ik zelf ben niet zo van de tijden, het hangt er van af hoe laat hij wakker wordt en hoe lang hij overdag slaapt, ik zie het wel per dag.
    Het is trouwens met bv wel wat anders soms dan met flesvoeding, dus het kan best zijn dat je dochter nog een tijdje behoefte heeft aan 4 of 5 bv, is ook niet erg!

dus gewoon op je gevoel en de behofte van je kind af gaan

groetjes leetje 1981

#3384298 Quote

oeps…ik heb het altijd over je dochter, maar het is een zoon zie ik nu, sorry!

Wil je een bv vervangen door de fles omdat je helemaal van de bv af wil?

#3384299 Quote

altijd=aldoor nu hou ikop haha

read more image Lees ook: Voedingsschema baby: het eerste jaar
    #3384300 Quote

Bedankt voor de reacties (ik heb meteen het boek koken voor baby's besteld…..). Ja, ik wil de bv afbouwen, ben d'r wel klaar mee. Ik vind het toch een heel gedoe, kolven, invriezen, op tijd eruit halen en zeker op mijn werk heb ik niet altijd tijd om te kolven ivm afspraken. Kortom, een heel geregel. Ben blij dat ik het 6mnd heb gedaan, dat was mijn streven. Ik vond het ook heel mooi om te doen, maar nu is het welletjes geweest.

Inderdaad zou bv  's ochtends tussendoor een fruithapje en in de late middag een groentehap best logisch zijn. Maar, mijn zoontje gaat 1dg in de week naar het kdv. Volgens mij doen ze daar alleen 's ochtends rond 11 uur fruit geven, maar niet een groentehap 's middags? Hebben jullie hier ervaringen mee?

groetjes
    Mie

#3384305 Quote

Hoi,
    in principe moet het KDV gewoon jouw tijden en schema's aanhouden. Dus als jij je kind om 16 uur een groentehap geeft, dan zouden hun dat ook moeten doen.
    Gewoon even met ze overleggen.
    Groetjes Veerle

#3384334 Quote

Hoi!!

Leuk dat je het boekje hebt besteld..!!
    Maar eh toevallig werk ik op een kdv..en bij ons is het zo dat wij ons aanpassen aan het schema van de ouders…wij geven tot en met 1 jaar groente aan de baby als ouders dit vragen..ze moeten het wel zelf meenemen…dus het lijkt me vrij reeel dat als jij rond 4 uur half 5 groente geeft ze dit daar ook doen….bij mijn dochter duurde dit een aantal weken en toen kon ze rond 17.30 warm eten en toen was het niet meer nodig.

succes!!
    Groetjes Carolien

Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen