Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.

602547 Hongerlap

• Auteur

Ben vorige week vrijdag op advies van de kinderfysiotherapeut over gegaan van om de drie uur voeden naar om de vier uur voeden. Dit doe ik nu een week, maar meneer blijft nog steeds na drie uur vragen om nieuwe voeding. Ik had wel gedacht dat het na een week ingeburgerd zou zijn. Maar nee, zelfs 's nacht wilt hij nog na drie uur eten. Wat een hongerlap he…Ik hoop toch wel dat er snel een ritme in gaat komen nu…en dat hij snel gaat doorslapen…in ieder geval meer uren gaat maken…

Ben ook zo moe in de ochtend, voornamelijk omdat de kleine wakker is (slaapt bij ons op de kamer nog) en omdat manlief zo fijn snurkt hahaha…

Misschien toch eerdaags maar de kleine op zijn eigen kamer (en manlief op de logeerkamer ;-)hihi)

groetjes Diana

#3384319 Quote

hoi

ja die eerste weken zijn altijd even zoeken naar ritme.gebruik je toevallig al voeding voor hongerige baby"s misschien dat dat wel beter gaat en dat je dan om de 4 uur kan geven.succes gr wendy zw 10wk tweede

#3384322 Quote

Ik geef borstvoeding…dus dat is kan dus niet…ook volgens het CB is op deze leeftijd om de vier uur een goed uitgangspunt…dus een uur voor het etenstijd is heb ik al een huilend (lees brullend en soms krijsend)kind, die ik dan maar een beetje ga lopen rond lopen, om hem rustig te houden en vaak zwicht ik toch een half uur voor het etenstijd haha…maar ja dan is het toch al weer drie en een half uur verder…toch goed van hem. ben trots op mijn kleine man hihi

groetjes Diana

#3384325 Quote

Ben benieuwd waarom je om de 3 uur wil voeden en hoe oud je kleine man is.
    Mijn dochtertje kreeg de eerste 18 dagen in het ziekenhuis stipt iedere 3 uur een BV. Na thuiskomst was ze zwaar ontregeld en vroeg ze iedere 2 a 2 1/2 uur. Later om de kleine 3 uur. Dit duurde toch wel een aantal weken, paar maanden dat weet ik niet meer precies.
    Vanzelf schoof ze naar de 4 uur ertussen.
    Nu is ze ruim 6 maanden en heeft nu wisselende tijden maar voor haar iedere dag wel op de zelfde wisselende tijden (08:30 – 11:00 – 12:00 – 15:00 – 17:00 – 19:30) Natuurlijk krijgt tze nu niet alleen BV meer maar ook pap, fruit en groente.

#3384326 Quote
    quote: _in_diaantje schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-05-2007 19:52:52'));

Ben vorige week vrijdag op advies van de kinderfysiotherapeut over gegaan van om de drie uur voeden naar om de vier uur voeden. Dit doe ik nu een week, maar meneer blijft nog steeds na drie uur vragen om nieuwe voeding. Ik had wel gedacht dat het na een week ingeburgerd zou zijn. Maar nee, zelfs 's nacht wilt hij nog na drie uur eten. Wat een hongerlap he…Ik hoop toch wel dat er snel een ritme in gaat komen nu…en dat hij snel gaat doorslapen…in ieder geval meer uren gaat maken…

Ben ook zo moe in de ochtend, voornamelijk omdat de kleine wakker is (slaapt bij ons op de kamer nog) en omdat manlief zo fijn snurkt hahaha…

Misschien toch eerdaags maar de kleine op zijn eigen kamer (en manlief op de logeerkamer ;-)hihi)

groetjes Diana

Hoi Diana,

Kun je aangeven waarom de kinderfysiotherapeut met dit voorstel kwam?

Het is heel normaal dat een borstgevoede baby bijvoorbeeld elke drie uur of misschien wel iedere twee uur een voeding vraagt. Moedermelk is immers licht verteerbaar. Daar komt nog bij, dat de melk vetter blijft naarmate er minder tijd tussen twee voedingen zit. De minder vette voormelk ontstaat namelijk, doordat de vetten zich na een poosje gaan scheiden van de melk en aan de wanden van de melkkanaaltjes blijven plakken. Uiteindelijk worden die vetten weer door je lichaam opgenomen. Als er meer tijd tussen twee voedingen zit, zal er naar verhouding dus ook meer voormelk zijn. En je baby heeft nu juist de vette achtermelk nodig om verzadigd van te raken en om lekker te kunnen groeien. Een goede uitleg over voor- en achtermelk is te lezen op de site van lactatiekundige Nanny Gortzak: Ecoparents-voorachter. Bovendien is borstvoeding een kwestie van vraag en aanbod. Vraag en aanbod raken het beste op elkaar afgestemd wanneer er op verzoek wordt gevoed; op schema voeden kan vraag en aanbod uit evenwicht brengen en uiteindelijk een afname van de melkproductie tot gevolg hebben.

Het ritme van jouw kindje is ook een ritme. En zo zal het  de  ene baby langer een nachtvoeding vragen dan de andere baby. Maar borstvoeding kun je op verzoek blijven geven, ook als de baby al wat ouder is en ook als hij  langer een nachtvoeding blijft vragen. Je kunt er echt vanuit gaan dat je baby die nachtvoeding dan nog gewoon  nodig heeft. Verder zijn nachtvoedingen erg goed voor je melkproductie.  Doordat je adrenalinegehalte 's nachts erg laag is, kunnen de borstvoedingshormonen optimaal hun werk doen.  Verder is het denk ik goed om te beseffen dat borstvoeding zoveel meer is dan voeding. Je baby vindt aan de borst lichaamscontact,  troost, geborgenheid en veiligheid. Drinken aan de borst werkt rustgevend; het verlaagt de hartslag en de bloeddruk. Je baby heeft negen maanden lang veilig in jouw baarmoeder gezeten, met  voor hem  bekende geluiden zoals jouw hartslag en jouw stem. Geboren worden en dan verder moeten in een nieuwe omgeving is een hele overgang voor zo'n kleintje. Zeker op die momenten is zijn moeder voor hem the place to be, ook 's nachts. Het is voor jou misschien een schrale troost, maar je baby zal uiteindelijk een keer gaan doorslapen (waarbij de term doorslapen een ruim begrip is; 5 uur achter elkaar slapen is namelijk ook doorslapen ). Vaak helpt het om niet meer op de klok te kijken, zodat je je ook niet kunt gaan irriteren omdat je "alweer" moet voeden. Zo kun je meer ontspannen blijven en zul je gemakkelijker weer verder slapen. Het hormoon oxytocine, dat zorgt voor het toeschieten van de melk,  kan je hierin  trouwens ook een handje helpen. Een gunstige bijwerking van dit hormoon is namelijk dat je er wat loom van wordt.  Op zich is het erg praktisch dat je je baby nog bij je op de kamer hebt. Zo kun je hem met weinig moeite aanleggen. Bovendien kun je op die manier snel reageren op de eerste hongersignalen en hoeft je baby niet helemaal klaarwakker te zijn voor het voeden. Ook hij zal dan waarschijnlijk gemakkelijker weer verder kunnen slapen. Dat is ook de ervaring van veel voedende moeders; de rust is het snelst wedergekeerd als ze de baby even hebben gevoed.

Ben je op zoek naar meer ervaringsverhalen, kijk dan ook eens op http://www.borstvoedingsforum.nl , het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties. Je kunt bovenaan dat forum zoeken op trefwoord. Wellicht vind je daar meer tips waar je mee uit de voeten kunt?

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

#3384327 Quote
    quote: _in_diaantje reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-05-2007 22:12:22'));

ook volgens het CB is op deze leeftijd om de vier uur een goed uitgangspunt…dus een uur voor het etenstijd is heb ik al een huilend (lees brullend en soms krijsend)kind, die ik dan maar een beetje ga lopen rond lopen, om hem rustig te houden en vaak zwicht ik toch een half uur voor het etenstijd haha…maar ja dan is het toch al weer drie en een half uur verder…toch goed van hem. ben trots op mijn kleine man hihi

Helaas passen veel consultatiebureau's  de richtlijnen  voor kunstmatige zuigelingenvoeding ook toe op borstvoeding. Borstvoeding is echter niet te vergelijken met kunstmatige zuigelingenvoeding. Zo is kunstmatige zuigelingenvoeding moeilijker verteerbaar en worden de voedingsstoffen er moeilijker uit opgenomen. Om ervoor te zorgen dat de baby toch de benodigde hoeveelheid voedingsstoffen binnenkrijgt, is er een teveel aan toegevoegd. En daarom is er aan de dagelijkse hoeveelheid kunstmatige zuigelingenvoeding een limiet gesteld, om overbelasting van de niertjes te voorkomen. Daaruit zijn dan weer de voedingsschema's ontstaan (zoveel cc, om de vier uur, op een bepaalde leeftijd een voeding moeten laten vallen). Bij borstvoeding gelden al deze regeltjes niet, simpelweg omdat moedermelk een lichaamseigen stof is. Het bevat alles wat een baby nodig heeft voor een gezonde groei en ontwikkeling; de samenstelling van moedermelk is precies afgestemd op de behoeftes van  de baby. Borstvoeding kan dus echt gewoon op verzoek worden gegeven. Op verzoek houdt in, dat je ingaat op de eerste hongersignalen die je baby afgeeft, zoals wakker worden, (smak)geluidjes maken, zoeken, op vingertjes of knuistjes sabbelen. Als je deze signalen bij je kindje waarneemt, leg hem dan gerust aan. Huilen is een verlaat hongersignaal; sommige baby's huilen zelfs niet eens om een voeding om zo hun energie te sparen. De baby kan dan voedingen gaan uitstellen of zelfs overslaan en kan uiteindelijk aan stille ondervoeding gaan lijden.
    Bovendien is het vaak moeilijker om een baby die huilt en overstuur is aan te leggen.

Door al die regeltjes en richtlijnen wordt het geven van borstvoeding onnodig ingewikkeld gemaakt en dat is zo jammer, want het kan juist zo gemakkelijk zijn… de juiste voeding altijd bij de hand, op de juiste temperatuur en lekker voeden als de baby daarom vraagt!

De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft in 1999 een bulletin uitgebracht over de voeding van zuigelingen en peuters. Dit bulletin is bestemd voor werkers in de gezondheidszorg (dus ook voor consultatiebureau's red.)  die te maken hebben met de voeding van gezonde pasgeborenen, zuigelingen en peuters, met als doel eenduidige richtlijnen te hanteren. Dit jaar is er een vernieuwde versie van dit bulletin uitgekomen, waarin o.a. het volgende staat aangegeven (pagina 7, uitgangspunt 3):

"Voeden op verzoek het de voorkeur boven het volgen van een vast voedingsschema. Hierbij bepaalt het kind zelf het voedingsritme."

Ook jouw consultatiebureau hoort op de hoogte te zijn van deze richtlijnen… Het volledige IGZ-bulletin is te downloaden op Voedingscentrum-Informatie voor cb's.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

read more image Lees ook: Voedingsschema baby: het eerste jaar

Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen