Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.

602568 Borstvoeding Wie Kan Mij Helpen Met De Vragen

• Auteur

hallo allemaal,

mijn kleine jongen is nu bijna 4 weken oud en hij krijgt nu borstvoeding. alleen mijn vraag is…
    1. kan het zo zijn dat hij af en toe niks binnen krijgt met een voeding?
    2. kan ik mijn voeding ook vermeerderen? zo ja hoe??
    3. kan ik ook het combineren met kunstvoeding..(flesvoeding)

ik hoop dat jullie me kunnen helpen..

liefs nathalie

#3384394 Quote

1. Denk je dat hij niks uit je borsten krijgt?
    2. Wil je meer voeding krijgen dat moet je je knulletje een paar dagen vaker aanleggen. Bijvoorbeeld om de 2 uur. Je lichaam krijgt dan een seintje dat er meer melk nodig is.
    3. Je kunt BV en FV combineren. Wel maak je dan zelf (nog) minder melk aan. Dat zou zonde zijn.

Wacht anders op een antwoord van Yvonne of neem contact op met een lactatiekundige of met een borstvoedingsvereniging.

't Zou zonde zijn als je er mee stopt omdat je denkt te weinig voeding te hebben.

#3384397 Quote

hallo allemaal,

mijn kleine jongen is nu bijna 4 weken oud en hij krijgt nu borstvoeding. alleen mijn vraag is…

liefs nathalie

Hoi Nathalie,

1. de hoeveelheid die hij binnenkrijgt met een voeding kan wisselen, maar of het ook kan dat hij helemaal niks binnenkrijgt weet ik niet
    2. je bedoelt de hoeveelheid melk die je produceert verhogen? ja dat kan, je kindje regelt dit soms zelf. Als hij toe is aan meer drinken krijg je 'regeldagen'. Dit kan een dag zijn, maar ook meerdere dagen. Hij komt dan ineens veel vaker om een voeding. Na deze regeldagen zal je productie verhoogt zijn. Je kunt dit dus ook zelf op deze manier regelen: gewoon vaker aanleggen. Dat is de beste manier om je productie te verhogen.
    3. het kan vast wel, maar de kans is groot dat je borstvoeding dan juist terug gaat lopen omdat je kindje minder vraagt bij jou, met het risico dat het zo hard terug loopt dat je helemaal over 'moet' naar kv. Waarom wil je het combineren? Iedereen moet zelf de keuze maken uit kv of bv, maar als je graag nog een tijd bv wilt blijven geven kun je beter geen kv bij geven.

Stel je vragen ook eens op http://www.borstvoedingsforum.nl. Een erg handig forum waar je altijd snel antwoord krijgt op je vragen over borstvoeding. Heb ik ook veel aan gehad. Mijn dochter is nu bijna 6 maanden en krijgt nog steeds borstvoeding! Op het forum zijn ook een heleboel mensen te vinden die zelfs langer dan een jaar borstvoeding geven.

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

#3384398 Quote

Hoi,

Niet stoppen hoor, dat zou zonde zijn. Het is zo gezond voor je kindje.
    Leg je kindje gewoon een paar dagen lang zoveel mogelijk aan. Erg vermoeiend, maar daardoor krijg je een gigantische aanmaak van melk. Doe gewoon verder niks die paar dagen, alleen eten, drinken en je kindje voeden. Dan heb je na een paar dagen echt voldoende, zodat je kindje langere tijd tussen de voedingen kan gaan maken. Ik geef nu zelf 5 mnd bv, af en toe merk ik ook dat het terugloopt, door veel werk e.d. Dan kun je het op die manier weer opschroeven. Je krijgt er echt een goede band mee met je kind,het is gezond, goedkoop en makkelijk. Als de melk niet meteen toeschiet, moet je altijd een glas water bij de hand hebben. Als het kindje gaat zuigen en je neemt meteen wat te drinken, dan schiet de melk ook snel toe. Anders kun je ook vooraf je borsten wat masseren, zodat de klieren niet dicht zitten.Je kan ook wat proberen af te kolven om er zo wat meer gang in te krijgen. Dat helpt ook echt!

Succes en wacht op het advies van Yvonne,die weet echt heel veel!
    Groeten
    Lisanne

#3384399 Quote
    quote: lievenathalie schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('09-05-2007 12:18:04'));

hallo allemaal,

liefs nathalie

Hoi Nathalie,

Wellicht kun je met de volgende informatie uit de voeten?

1. Je kunt naar meerdere dingen kijken. Goed aanleggen is erg belangrijk voor een optimale melkinname; alleen als de baby goed is aangelegd, kan hij de borst ook goed leegdrinken. Voor meer informatie over aanleggen kun je kijken op Borstvoeding.com-Als je aanlegt. De baby zuigt de melk niet uit de borst, maar masseert de melk uit de borst. Maar daarvoor moet de melk eerst gaan stromen, je lichaam moet de melk echt loslaten. Dat is precies wat de toeschietreflex doet, de melk wordt dan vanuit de melkkliertjes door de melkkanaaltjes naar de tepel gestuwd. Sommige moeders kunnen de melk voelen toeschieten (van een soort  tinteling tot misschien zelfs wel een beetje pijnlijk), anderen voelen er eigenlijk niet veel of niets van. In de kraamtijd kun je aan je baarmoeder merken dat de melk toeschiet, want het hormoon die voor een toeschietreflex zorgt, zorgt er ook voor dat je baarmoeder samenkrimpt. Je baby wekt een toeschietreflex op door eerst korte zuigbewegingen te gaan maken. Zodra de melk begint te stromen, zal hij met lange halen ritmisch gaan drinken, zuigen-slikken-ademhalen, met af en toe een pauze. Je kunt dan de melk naar binnen horen klokken. Herken je dit?
    Als er goed uit de borst is gedronken, zal deze na het voeden soepeler aanvoelen dan ervoor.
    Gebruik je tepelhoedjes bij het voeden? Het gebruik van tepelhoedjes kent namelijk nogal wat nadelen, ook m.b.t. de melkinname.

2. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod; als er meer melk wordt gevraagd, zal er ook weer meer melk worden aangemaakt. Je kunt je melkproductie dus stimuleren door je baby vaker aan te leggen. Tussendoor kolven is ook een optie, maar een baby die goed is aangelegd werkt effectiever.

3. Je kunt borstvoeding en kunstmatige zuigelingenvoeding met elkaar combineren. Wel is gebleken, dat in geval van combineren de melkproductie het beste op peil blijft naarmate er langer alleen maar borstvoeding is gegeven.
    Verder is het goed om te bedenken dat door bij te voeden met kunstmatige zuigelingenvoeding de melkproductie zal afnemen. De baby zal immers minder vaak aan de borst drinken en je lichaam zal het aanbod dan weer afstemmen op de verminderde vraag.

Als je hier graag verder op in wilt gaan, reageer dan gerust. Heb je behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als bais, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

#3384400 Quote

Waar ik nog wel even nieuwsgierig naar ben, is hoe het op dit moment met je kindje gaat qua aantal voedingen per etmaal, groei en plas- en poepluiers? Je baby zal niet iedere voeding evenveel melk drinken, maar hoe ziet het er over het geheel genomen uit? Een baby krijgt voldoende binnen als hij ongeveer zeven voedingen per etmaal krijgt, 100-200 gram per week groeit, voldoende plasluiers produceert (in ieder geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal; de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting heeft en tevreden en alert is. De groei van je baby bereken je overigens vanaf het laagste gewicht na het geboortegewicht.

read more image Lees ook: Voedingsschema baby: het eerste jaar
    #3384406 Quote

Hoi hoi,

Een bruinbiertje (heineken) of rivella kan ook helpen om meer melk te krijgen. En venkel thee. Van die dingen krijg ik altijd stuwing…

Ik neem dan 's avonds wel eens een bruin biertje, want door de alcohol moet dan met mate, maar dat merk je 's ochtends echt heel goed… En ik weet van Friso melk dat je dat gewoon bij de bv kunt gebruiken. Zelfs door elkaar. Bij ons eerste dochter kolfde ik dan wel eens. en bij Friso moest je 1 schepje op 30 ml. Had ik dan bijvoorbeeld 50 gekolfd dan deed ik er 60 ml water bij en twee schepjes, en gaf het dan in 1 fles. Was een tip van CB, omdat je na de bv fles weer een flesje bij moet maken, en nu kun je aan één stuk door voeden. Dit kan je ook gewoon in combinatie gebruiken door bijvoorbeeld een bv te vervangen door de fles…

succes.

Groetjes Lyanneke

#3384409 Quote

Hallo,

Met mijn kleine gaat allemaal super. Zeker als ik kijk hoe het ging met hem toen met 4 weken terug. Hij is te vroeg geboren. In totaal is hij 4 en halve week te vroeg en zou hij nu eigenlijk 39 weken zijn. Onze held is een sterke kerel!! In het ziekenhuis dronk hij om de 3 uur. En dat heb ik thuis doorgezet. Toen ik hem mee kreeg naar huis was hij 2585 gram en een week later werd hij gewogen door de wijkverpleegkundige en toen woog hij al 2700 gram. Hij zat toen ook voor het eerst over zijn geboorte gewicht. Daar was ik zeer blij om. (een reden om een feestje te vieren) En een week later kwam de wijkverpleegkundige weer langs en toen gingen we hem weer wegen en toen woog hij 2940 gram. Ik geloof dat dat wel goed zit dan. De luiers zijn altijd goed nat en de ontlasting van mijn held ziet er ook wel goed uit. Gelig echte spuitpoep zoals mijn vriend dat zegt. Maar morgen ga ik naar het thuiszorg gebouw en daar ga ik de kleine even wegen. (een speciaal weeg uurtje)

Maar waarom ik dit eigenlijk allemaal vroeg is omdat mijn kleine 's nachts helemaal tot weinig slaapt. Ik weet dat bijna elk kind niet meteen door slaapt maar toch. De kleine meld zich om 1 uur en dan geef ik hem de voeding en dan slaapt hij ook wel aan mijn borst. Dan wil ik hem terug leggen en dan is hij weer klaar wakker. En dan krijst hij alles bij elkaar en wil hij weer aan de borst. Maar dan vraag ik mij af of ik wel genoeg in mijn borsten heb zitten. Vandaar die vragen. Al met al heeft mijn kleine kerel al heel wat mee gemaakt in het ziekenhuis enz.

Dank je wel!!!

Liefs Nathalie

#3384410 Quote
    quote: lievenathalie reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('09-05-2007 20:41:05'));

Maar morgen ga ik naar het thuiszorg gebouw en daar ga ik de kleine even wegen. (een speciaal weeg uurtje)

Maar waarom ik dit eigenlijk allemaal vroeg is omdat mijn kleine 's nachts helemaal tot weinig slaapt. Ik weet dat bijna elk kind niet meteen door slaapt maar toch. De kleine meld zich om 1 uur en dan geef ik hem de voeding en dan slaapt hij ook wel aan mijn borst. Dan wil ik hem terug leggen en dan is hij weer klaar wakker. En dan krijst hij alles bij elkaar en wil hij weer aan de borst. Maar dan vraag ik mij af of ik wel genoeg in mijn borsten heb zitten. Vandaar die vragen. Al met al heeft mijn kleine kerel al heel wat mee gemaakt in het ziekenhuis enz.

Dank je wel!!!

Liefs Nathalie

Hoi Nathalie,

Qua groei, plas- en poepluiers klinkt het eigenlijk allemaal heel goed hoor, super! En je kunt inderdaad altijd even naar het weeguurtje gaan om het beeld compleet te houden.
    Ik denk dat het vele wakker zijn 's nachts niet zozeer iets met voeding te maken heeft, maar meer met het feit dat je zoontje te vroeg is geboren. Je geeft het zelf al aan, je zoontje heeft in zijn korte leventje al heel veel meegemaakt. Daarbij komt nog, dat premature kindjes sowieso vaak onrustiger zijn. Hoe slaapt je zoontje overdag? Zou het misschien kunnen zijn, dat hij zijn dag- en nachtritme heeft omgedraaid? Ik kan me voorstellen dat dit zeker voor een kindje dat in het ziekenhuis heeft gelegen moeilijk is, omdat de afdeling volgens mij altijd wel verlicht is?

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen