Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.

602577 Dikke Baby En Altijd Het Gevoel Dat Je Je Moet Verantwoorden

• Auteur

Hoi Moeders,

Ik heb een kindje van 10maand en zoals jullie al aan de titel lazen is het een flinke baby. Hij is 10kilo en 72cm. Hij is altijd al een flinke baby geweest. Bij de geboorte niet toe woog hij 3500gr.

Maar nu krijg ik steeds commentaar van mensen dat hij zo ´n dikke baby is. En opmerkingen van, wat geef je hem…POKON?, Jeetje die ziet er ook flink uit? Zelfs jeetje: hij eet veel te veel.

Nou moet ik zeggen dat ik daar heel verdrietig van wordt. Ten eerste heeft het drie  jaar geduurd voordat ik eindelijk zwanger was en dat deze keer het ook goed af liep. En wat mankeert mensen om dat tegen me te zeggen. Ik zeg toch ook niet tegen hun zo maar dat ze te dik zijn??????????   Bha wat zijn mensen toch kwetsend.

Maar ik wordt er zo onderhand wel onzeker van en verdrietig.

Geef ik hem echt te veel.

Smorgens vroeg 180ml opvolgmelk met 6scheppen en 5scheppen Pap.
    10.00uur een verse appel en dergelijk fruit.
    12.30 boterham boter en Beetje smeerkaas light. + 90ml water opvolgmelk 3scheppen.
    15.00 koekje (rijstewafel, of soepstengel).
    17.30 potje warm eten en toetje kwark (3 eetlepels).
    20.00uur 90ml water+ 3scheppen opvolgmelk.

Wie kan me geruststellen of evt raad geven.

Bvd.   Groetjes Anne.  

#3384436 Quote

hoi
    ik begrijp precies wat je bedoeld.doe jezelf een lol en verdedig jezelf niet!steek geen energie in verontschuldigingen en verklaringen.
    ik heb wekenlang geworsteld met commentaar van iedereen inclusief het consultatiebureau.mijn kindje is niet echt dik en groot,maar mijn man wel.toen onze zoon geboren werd was het maar een smal ding.2880 gram en 51 cm.hij lag in   maatje 50 met de mouwtjes en broekspijpjes omgeslagen en droeg sokjes voor prematuurtjes.
    toen ik overstapte van borstvoeding naar flesvoeding begon hij een inhaalslag te maken.met 8 weken woog hij 4 kilo en met 12 weken bijna 6.hij heeft  nu dikke  bovenbeentjes(zit bij mijn man in de familie),armpjes,bolle wangetjes en een onderkinnetje gekregen.allemaal babyvet,zoals honderden baby's over de hele wereld.maar nee,de mijne eet teveel,net als papa.leve de vooroordelen!!!
    dat het een hongerige baby is en meer drinkt dan de gemiddelde baby van zijn leeftijd maakt het er ook niet makkelijker op.op dat punt krijg ik dus ook commentaar van het consultatiebureau.maar ik laat mijn kind geen honger lijden.
    ik werk op een kinderdagverblijf en zie al jaren mollige baby's binnenkomen die veranderen in dunne spinnetjes als ze 1 a 2 jaar zijn.en dan is t weer niet goed.
    ik leg alles naast me neer.als iemand zegt:je moet wel uitkijken hoor…overgewicht bij de jeugd van tegenwoordig….hij word net als zn vader…hij lust zeker graag wat BLABLABLA…ik zeg gewoon ja en amen.of ik ga heel overdreven met ze meepraten.dan weten ze vaak ook genoeg en binden wel in.of je zegt een keer;je moest eens weten hoevaak ik dat hoor.dan haken ze ook wel af.
    sterkte er mee.ik weet hoe het het plezier om kinderen te hebben kan vergallen.
    groetjes kari

#3384438 Quote

hoi hoi

ik ben het met kari eens laat de mensen lekker kletsen je weet zelf wel beter…
    en ik vind het echt niet veel wat je hem geef eerlijk gezegt een beetje weinig…
    Milan is nu 3 maand en weegt rond de 7 kilo was met de geboorte dan ook 4 kilo maar goed mijn andere zoon woog met de geboorte 3160gr en was met 10 maand ook 10 kilo..
    je moet gewoon je eigen gevoel volgen…
    als ze een maal gaan lopen gaat het er van zelf weer af…

succes mandy

#3384440 Quote

Hoi Anne,

Je baby is echt niet te zwaar hoor. Maar ik herken je ervaringen wel. Mijn zoontje van 9 maanden weegt 10130 gram en is 75 cm lang. Een flinke jongen dus… maar wat doe je eraan. Hij heeft al die tijd borstvoeding gekregen en gewoon de normale porties fruit, groente  en brood. Hij lust alles en eet goed maar niet meer dan ' toegestaan'   is.
    Ook ik krijg regelmatig te horen, geef hem maar minder groente en fruit anders wordt hij veel te dik. Of nog erger: Je wil toch niet dat hij later overgewicht krijgt?????? Nou ja zeg. Trek je er niks van aan! Als je laat merken dat het je niks doet houden ze vanzelf op, is mijn ervaring.

Groetjes,
    Noor mv Skip

#3384443 Quote

He meissie

Ik heb ook een lekkere jongen alleen was die van mij met de geboorte 3735 gr en 47 cm.Een lekker propje dus.Nu is hij 17 mnd en 11 kg niet dik dus maar aangezien hij lekkere dikke wangen heeft is het ook steeds zo zo jij lust ze wel he?of goh wat zie jij er lekker uit.Hij eet zeker wel goed.Het enigste wat ik hem geef is een meelkoekje en fruit en als drinken roosvicee geen suiker dus.Hij eet gewoon goed zijn pap en groente waar ik trots op ben.Ik heb liever zon lekker etertje dan een kindje die niets wil.

#3384448 Quote

Hoi Anne hier, trotse moeder van een lekkere mannetje!!

Dank je wel voor de peptalk. Ik had even een dipje naar de zoveelste opmerking. Jullie hebben me zeker weer een oppepper geven. Ik weet zelf ook wel dat ik hem niet vol stop met ongezonde vette dingen. Die bolle wangen zijn gewoon een gezond teken dat hij goed. eet.
    Soms heb je even weer een reactie nodig van jonge moeders die dit ook mee maken.
    Bedankt meiden!

Groetjes Annebeau.

read more image Lees ook: Voedingsschema baby: het eerste jaar
    #3384449 Quote
    #3384461 Quote

Je geeft je zoon echt niet veel en ga zeker niet minderen! En ook geen light producten geven lijkt me! (ik las dat je smeerkaas-light geeft) Een kindje heeft vetten nodig om te groeien en het is bijvoorbeeld belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen.
    gr,
    Sabine

#3384462 Quote

Beste Anne,

Maak je inderdaad geen zorgen. Je kindje heeft al deze voedingstoffen hard nodig!
    Je zult zien dat je kindje vanaf het moment dat hij gaat lopen een heel ander figuur krijgt. Ieder kindje is anders, kijk maar b.v. direct na de geboorte, het ene kindje weegt 6 pond en het andere kindje 9 pond.

Vriendelijke groet,

Mieke Beemsterboer
    (dietist Nestle baby- en kindervoeding)

Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen