Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.

602585 Voeding Tweeling 3 Maanden

• Auteur

Ik heb een tweeling van 3 maanden die 5 flessen van 180 ml drinken. De laatste fles is om een uur of 21:00 en slapen dan door tot 5:30 's morgens. Is deze voeding voldoende, vooral gezien ze 's nachts doorslapen?

#3384525 Quote

Hoi !!

Leuk dat jij ook een tweeling hebt !!

Ik zou zeggen: zolang ze zelf niet om méér vragen is het voor hen op dit moment goed, het kan best zijn dat ze opeens meer voeding willen, en dan kun je dat dus rustig geven. Zolang ze goed groeien en niet alles eruit spugen gaat het goed toch?!

Ik heb onze tweeling (nu 10 mnd) ook gevoed (fles) op verzoek, en dat is prima verlopen.

Groetjes Marasje

#3384538 Quote

Hoi! Heb je de eerste maanden ook zo moeilijk gevonden betreft een tweeling voeden? Vaak heeft mijn tweeling tegelijkertijd honger en dan moet de ene toch maar op de andere wachten en dat is dus huilen! Ik zo graag weten hoe jij dit hebt gedaan, dan hoef ik misschien niet steeds afhankelijk te zijn van m'n schoonmoeder!!

#3384551 Quote

Het is inderdaad soms even huilen…. niets aan te doen. Dat is ook voor hen een moment om te leren dat ze soms even moeten wachten.

Wat ik op een gegeven moment dus wel gedaan heb toen ik het even een gekkenhuis vond worden met het gehuil, is ze een ander schema op de dag geven, dus de een eerder naar bed dan de ander, zodat ze ook op andere tijden eten. Het voordeel is dat je ieder kind rustig kunt voeden, alleen het nadeel hiervan is dat je dus de hele dag niets anders aan het doen bent. Maar je moet voor jezelf gewoon even kijken wat je prettiger vindt.

Laat je ze nu tegelijk slapen en uit bed?

Ons zoontje was op een gegeven moment al snel bijdehand genoeg dat hij zijn eigen melkfles kon vasthouden, dus legde ik hem in de wipstoel met zijn fles, doekjes eronder en hij lag heerlijk te drinken en mijn dochtertje gaf ik dan de fles.

Het wordt met 6/7 maanden wel iets zwaarder vond ik (niet dat ik je iets wil aanpraten of bang wil maken hoor !!) want toen wilden ze dingen doen die ze nog niet konden, dus had ik vaak gefrustreerde kinderen.

Na de 8 maanden gaat het een stuk makkelijker (pfff… opluchting voor je !! hahaah!) Ze doen veel dingen zelf, spelen lekker, eten gaat ook makkelijk, je maakt 1 ding of 2 potjes van dezelfde smaak en geeft ze in de kinderstoel om en om een hapje, zitten ze samen rustig te eten en jij bent ook in 1x klaar !! (of je het erg vindt dat ze van hetzelfde lepeltje eten weet ik niet, anders kun je natuurlijk in elk potje of bordje een eigen lepeltje nemen). Brood eten ze zelf in de hand, dus daar heb je ook geen omkijken naar, behalve het opletten natuurlijk (tip: zet de kinderstoelen tegenover elkaar op een stuk plastic tafelkleed, te koop aan de meter bij bijv. Blokker) Kunnen ze knoeien en je kunt het brood weer bij ze neerleggen, want het kleedje is schoon.

Nou… als je nog iets wilt weten…. vraag het gerust hoor, maar je zult zien dat je in de loop der tijd zelf ook erg handig gaat worden in bepaalde dingen.

Groetjes Marasje

#3384553 Quote

Hoi!

Hier ook een tweelingmoeder alleen zijn mijn dochters inmiddels al 4. Ik kijk en schrijf af en toe op dit forum omdat ik ook nog een zoontje heb die over 1,5 week 1 wordt.

Over het voeden van een tweeling. Mijn dochters hadden hetzelfde ritme en ik vond dat wel prettig. Hierdoor was ik niet de hele dag bezig, al was het op de piekmomenten (luiers verschonen, fles, eten etc.) wel aardig aanpoten.
    Ik gaf mijn dochters vanaf ca. 3 maanden (heb 7 weken gekolfde melk gegeven) de fles in het wippertje (in het begin legde ik ze ook nog wel eens in een voedingskussen , had ik er ook twee van..). Ik zette de wippertjes voor de bank op de laagste stand. Legde de meiden allebei in een wippertje, maakte een rolletje van een handdoek en legde die onder hun kin. Daar steunde de fles dan op. Ik ging ervoor op de bank zitten zodat ik kon ingrijpen als het nodig was. De meiden konden vrij snel zelf hun fles vasthouden. (Mijn zoon geef ik altijd gewoon op de arm de fles en hij kan het nog steeds niet zelf. )
    Het contact wat je hebt als je op de arm de fles geeft is er niet, maar dat kun je met het boeren natuurlijk weer goedmaken en daarna lekker samen spelen! De eerste weken heb ik ook ontzettend veel hulp van mijn (schoon)moeder gehad. Hartstikke fijn, maar ik was ook blij toen ik het eindelijk zelf allemaal kon doen.
    Tja, het is druk, maar ook ontzettend leuk! Ik hoop dat je er ook een beetje van kunt genieten.

Veel geluk en succes met je tweeling en je weet dat er ook een tweelingmama forum is?

Groetjes,
    Marianne

#3384572 Quote

Bedankt voor de goede tips! Ik had het al eens geprobeerd in het wipstoeltje, maar ons zoontje kreeg last van terugvloeiing en dus ben ik er maar mee opgehouden. Inmiddels gaat het een stuk beter met hem en zal het nog eens op die manier proberen, want dat is toch wel een goede oplossing. Ik kan het gewoon niet aanhoren als de ene wanhopig huilt omdat hij/zij op de beurt moet wachten, ook omdat ze allebei vrij langzame drinkers zijn! Is het dus beter om het wipstoeltje op de laagste stand te zetten? Vrijwel helemaal plat dus?  

read more image Lees ook: Voedingsschema baby: het eerste jaar

Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen