Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.

602588 Voedingschema Baby 10 Maand Hoe Zit Het Bij Jullie

• Auteur

Mijn zoontje is bijna tien maand. En nu ben ik benieuwd hoe jullie schema is.
    Weet niet zo goed wat ik kan veranderen. Hij is namelijk de laatste tijd nogal onrustig, en ik merk vaak dat meneer meer honger heeft. Terwijl ik vind dat hij genoeg krijgt.
    Wat vinden jullie, en wat doen jullie?
    Zijn schema ziet er ongerveer zo uit:

7.00/8.00 fles 200ml pap of bordje
    10.00 broodje met margarine en beleg
    11.00/11.30 fruithapje
    12.00 fles 150 ml met 2 eetlepels pap. en 1 half broodje
    14.00 fruithapje en verkruimelde liga.
    16.00 half broodje met margarine geen beleg
    18.00 warm eten (niet veel, dat eet hij slecht) half potje ongeveer en toetje.
    19.00 fles 150 ml of 200 ml met 3 eetlepels pap

Oja mijn zoontje krijgt meestal geen opvolgmelk maar magere melk of soja vannile melk. Het CB weet hiervan af en vind het prima als hij het er goed op doet.
    (hij groeit iets langer dan gemiddelde en is precies juiste gewicht)
    Dus volgens mij gaat het toch prima, alleen weet ik niet wat ik met zijn extra honger aanmoet. Ben geen fan van tussendoortjes. Heb liever dat hij een half broodje eet.
    Dan een liga ofzo.
    Tussendoor krijgt hij drinken zoveel hij zelf wil roosticee zonder suiker.
    Of thee zonder suiker,
    Groetjes Laura

#3384540 Quote

Oja en heb geprobeerd hem minder te geven voor het avond eten b.v. geen broodje of fruithap en gewoon wachtten. Hij wordt er alleen maar huilerig van, en weigerd dan vaak helemaal om te eten of eet dan twee happen en zet het op een brullen.
    Dus dat werkt niet om hem meer groente te laten eten.
    Misschien hebben jullie hier ook een truc voor. (afleiding, mengen met iets anders ook al geprobeerd.

#3384544 Quote

hij krijgt inderdaad genoeg.zo te zien eet hij de hele dag door.dat is niet goed hoor,ook niet voor de tandjes.net als een volwassenen horen kinderen 3 vaste maaltijden per dag te eten met niet meer dan 4 tussendoortjes(hierbij kun je de fruithap rekenen).
    je zegt dat hij gaat huilen als je iets overslaat.misschien even doorzetten en op de eetmomenten wat meer geven?
    de meeste kinderen rond 10 mnd op mn werk hebben het volgende schema:
    smorgens(7-8 uur)  pap of  1 a 2 boterhammen  met een fles melk
      om 10 uur fruithap/stukjes(1 a 2 stuks fruit)  en een flesje sap
    12 uur  1 a 2 boterhammen  en een fles melk
    15:30 tuitbeker yoghurt met roosvicee en  1  a 2  rijstwafel/liga of soepstengel
    17/18 uur warm eten en toetje,sommige een fles als toetje
    en voor het naar bed gaan een fles melk (evt pap)

je zegt dat hij geen opvolgmelk krijgt en dat het cb dat goed vind,maar ben je niet bang dat hij vitamines en ijzer misloopt?hebben ze daar niks van gezegt?dit zit nl in opvolgmelk toegevoegd en gewone en sojamelk worden afgeraden omdat daar veel te weinig vitamines en ijzer inzit voor ze.
    groetjes kari

#3384545 Quote

Om even te reageren op je berichtje.
    Ik denk niet dat hij de hele dag eet, dat valt best mee.
    Jij verteld zelf dat je dit normaal vind:
    een fles of bord pap.
    fruithap
    2 boterhammen en fles
    yogurt en 2 liga
    warm eten
    fles. (kort samengevat)
    Zoveel anders is dat niet als bij mij.
    Hij krijgt bij mij alleen meer brood. Omdat ik een hekel heb aan tussendoortjes.
    Dat is bij mij dus als tussendoortje. (dan eet hij ook niet de hele boterham op)
    Ik vind dat gezonder als bv die 2 liga die je als voorbeeld gaf.
    Dus hij krijgt bij mij ook 3 vaste voedingen en 4 tussendoortjes.
    Ik verdeel dit misschien wat anders over de dag waardoor het veel lijkt.
    Maar niet elk kind is hetzelfde. En aangezien mijn zoontje niet veel in 1 x wil eten verdeel ik dit. Zelf eet ik ook op die manier. Ik kan ook geen "grote" maaltijden op. En zoals ik al aangaf zit hij prima op gewicht (dit schema heeft hij al van 6 maand ongeveer) dus het werkt daarom volgens mij ook goed. En als je een kind veel zoetigheid geeft dus tussendoortjes dat is inderdaad een aanval op de tanden.
    Maar brood voor zo ver ik weet niet. Het klopt inderdaad wel wat je zij over dat er minder van bepaalde stoffen in melk zitten als in opvolgmelk. Maar de soja melk weer niet daar is het bij toegevoegd.

#3384546 Quote

sorry,ik wou je niet beledigen.
    maar als je het zo goed vind,wat is dan eigenlijk je vraag?

#3384547 Quote

Kari,je schrijft dat volwassenen 3 maaltijden per dag moeten eten en max. 4 tussendoortjes.Een baby van 10 maanden kan je niet vergelijken met een volwassenen,kindjes van deze leeftijd groeien anders en hebben andere behoeftes.
    Wat ik bij mijn kinderen steeds heb ervaren is dat zij naar behoefte eten en dat er op deze leeftijd niets mis is met tussendoortjes.In dit geval krijgt het kindje flesvoeding maar als je dan een kindje hebt dat borstvoeding krijgt en vaker tussendoor of  ´s nachts komt?Moet je dat dan ook "afleren" ?
    Naar mijn idee is er niet echt iets mis met het schema van The Lovely,haar kindje heeft dit blijkbaar nodig.Meestal neemt de behoefte naar eten wat af als ze groter worden.Uiteraard is het wel belangrijk om op te letten wat er gegeven wordt aan tussendoortjes.
    Enne is bij volwassenen het overigens ook niet beter om 6 keer per dag een kleinere maaltijd te nemen dan 3 keer een grote?

read more image Lees ook: Voedingsschema baby: het eerste jaar
    #3384561 Quote

Beste Kari
    Mijn vraag ging uit naar andere moeders die ook een 10 maand oud kindje hebben.
    En daarvan wou ik graag weten wat zij doen met hun kinderen.
    Om zo ideeen op te doen. Ik vind namelijk inderdaad dat mijn schema goed is, maar misschien heeft iemand anders een nog beter of handiger schema.
    Ik hoopte ook op suggesties en niet op commentaar.
    Natuurlijk mag je commentaar geven als je het er niet mee eens bent.
    Maar als dat commentaar volgens mij niet allemaal juist is, dan mag ik daar toch ook wel een uitleg over geven. Ik voelde me dus niet beledigd, maar eerder verkeerd begrepen door jou.   Vandaar mij weerwoord op jou commentaar.
    Hoop dat je dat kunt begrijpen,
    Vriendelijke groet Laura

Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen