Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.

602619 Borstvoeding Afbouwen Auw

• Auteur

Hallo

Ik heb mijn zoon nu 11 wk bv gegeven. Ik ben sinds zaterdag begonnen met afbouwen (de reden is eigenlijk omdat ik vaak ruim een uur aan het voeden was. Dit is vooral overdag erg lastig en kost me veel tijd. Heb namelijk nog een van twee rondlopen)

Maar nu heb ik erg pijnlijke borsten en overvol (vaak twee uur voor ik moet voeden zijn ze erg vol en pijnlijk)

Ik kolf voor ik ga voeden de ergste druk eraf anders verslikt hij zich en drinkt hij onrustig.

Heeft iemand hier ook last of ervaring mee.
    En is er ook iets tegen te doen zodat ik hier niet meer last van heb. Ik probeer al niet te veel te drinken.

groetjes gienie

#3384741 Quote

hai,
    mijn dochter is nu 16 weken, en omdat ik weer ben gaan werken ben ik ook gaan afbouwen wat bv betreft. Ook ik had, heb pijnlijke harde borsten maar ik kolf meestal een beetje af. Steeds als ik denk, nu doet het zeer dan kolf ik, een heel klein beetje.
    Ze krijgt nu 3x per dag borst en voor de rest fles. Het gaat eigenlijk best goed zo.

#3384743 Quote

Hoi Gienie,

Je geeft aan, dat je vaak ruim een uur aan het voeden was. Wanneer een voeding zo lang duurt, is dat toch vaak een teken dat er iets niet helemaal goed gaat. Meestal is er dan met het aanleggen iets niet helemaal goed gegaan, waardoor de baby de borst niet goed leeg kan drinken. Ook het gebruik van tepelhoedjes kan het voeden bemoeilijken. Kun je aangeven hoe de voedingen verlopen? Kan je baby goed aanhappen (dus tepel,  maar ook een groot gedeelte van de tepelhof)? Kun je zien/horen dat hij  een tijdje effectief aan de borst drinkt? Je baby zal dan eerst korte zuigbewegingen maken om een toeschietreflex op te wekken; zodra de melk begint te stromen, zal hij ritmisch  met lange halen beginnen te drinken  -zuigen, slikken, ademhalen- met af en toe een pauze.  De wangetjes zijn bol, de kaakjes bewegen tot en met de oortjes en je kunt de melk dan naar binnen horen klokken. Als de borst leeg raakt, zal de baby meerdere keren zuigen en dan nog eens een slokje melk doorslikken. Hoe voelt je borst na het voeden; is deze dan soepeler dan ervoor? Hoe ziet je tepel eruit direct nadat deze uit het mondje van je baby komt: mooi rond en roze, of wit/afgeplat/met een randje erover?
    Op de volgende sites kun je meer informatie vinden over aanleggen: Eurolac-Borstvoeding Basis  (lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen) en Borstvoeding.com-Als je aanlegt. Wellicht kun je nog iets aan het aanleggen verbeteren, zodat je kindje effectiever aan de borst gaat drinken?

Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. Jouw lichaam is er op ingesteld om een bepaalde hoeveelheid melk te produceren en daarom heeft het afbouwen ervan tijd nodig. Te snel afbouwen kan  leiden tot een borstontsteking.  Als je toch graag wilt afbouwen, probeer dit dan rustig aan te doen; meer informatie hierover kun je vinden op Bv.com-Afbouwen van bv.

Als je behoefte hebt aan een persoonlijk gesprek, kun je ook altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun  eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). De schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

#3384744 Quote

Hallo

Bedankt voor de reacties

Nou het voeden gaat zeer goed hij hapt goed en drinkt de eerste 20 minuten actief en je ziet hem goed slikken. Ik weet zeker dat het annleggen en de rest goed gaat.

Maar na die 20 minuten zit hij rustig te zuigen (heb al een speentje geprobeerd maar weigert hij absoluut) af en toe drinkt hij nog actief maar het is meer lekker sabbelen bij mama. Als ik hem eraf haal wordt het brullen.

Ik moet zeggen dat mijn borsten zeer vol zijn want hij heeft ze nog nooit leeggedronken.

Ook na die 20 minuten spuit het er met gemak nog uit en ook naar ruim een uur.

Hij is ook eigenlijk weinig afgevallen na de geboorte en was na 3 dagen al 400 gram boven geboorte gewicht dus de productie en drinken gaan zeer goed. Als ik ga kolven kolf ik 140c en daar heeft hij echt te weinig aan. Hij drinkt met gemak 200cc of meer

verder ziet te tepel er na het voeden prima uit!!

groetjes gienie[

#3384749 Quote

Hoi Gienie,

Zou het misschien een combinatie van teveel melk en een heftige toeschietreflex kunnen zijn? Ik vermoed teveel melk, omdat je aangeeft dat je borst eigenlijk nooit goed wordt leeggedronken. Door vlak voor het voeden ook nog te kolven is er waarschijnlijk (een behoorlijke) overproductie ontstaan. Je geeft aan, dat de melk uit je borst spuit. Dat is kenmerkend voor een heftige toeschietreflex. Vaak zal de baby daardoor onrustig zijn aan de borst, vaak loslaten en misschien liggen te hoesten en te proesten aan de borst. Omdat de melk eruit spuit, hoeft je kindje maar heel weinig moeite te doen om iets binnen te krijgen. Ik kan me voorstellen dat er daardoor niet aan de zuigbehoefte van je zoontje wordt voldaan en dat hij daarom zo lang aan de borst wil blijven liggen. De hoeveelheid melk die je kolft, zegt overigens niets over de hoeveelheid melk die je werkelijk produceert; je baby kan, als hij goed is aangelegd, de borst namelijk veel efficiënter legen dan je met een kolf ooit zou kunnen evenaren.

Lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen besteedt op haar site uitgebreid aandacht aan overproductie en geeft tips om vraag en aanbod weer op elkaar afgestemd te krijgen: Eurolac-Teveel melk. De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk geeft 14 brochures uit over uiteenlopende borstvoedingsinhoudelijke onderwerpen. Deze brochures zijn voor € 0,85 per stuk te downloaden via http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl . Brochure nummer 11 gaat over teveel melk; wellicht kun je daarmee uit de voeten?

Wanneer je het afbouwen toch wilt doorzetten, is het aan te raden om dit i.v.m. overproductie extra zorgvuldig aan te pakken.

#3384750 Quote

Hoi Yvonne

Wanneer ik toch wil afbouwen wat is dan de verstandigste manier.
    Want wanneer ik een voeding weglaat zijn ze de volgende overvol.

Is het verstandig om dan te kolven en dat aan hem geven in een flesje. En dan niet aan de borst te laten drinken, anders wordt de productie niet minder, toch?
    Want ik moet eerst kolven anders spuit het naar binnen met inderdaad onrustig drinken en hoesten. En hij heeft ook reflux. Hij spuugde inderdaad veel. En wanneer ik kolf en hem laat drinken gaat het afbouwen toch niet echt lukken.
    Ik heb ook een flinke voorraad in de vriezer. Dus die kan ik er ook bij geven.

Wat ik de laaste 2 dagen heb gedaan:

5.30 uur Beetje kolven + aan de borst drinken

9.00 uur kolven (redelijk leeg) aanvullen met reserves en uit een flesje drinken

13.00 uur   niet kolven en de reserve voorraad drinken + kv

16.30 uur              hetzelfde als 9.00 uur

20.00 uur                                  best veel kolven en dan uit borst laten drinken

Ik  doe per voeding een borst    

Groetjes gienie

read more image Lees ook: Voedingsschema baby: het eerste jaar
    #3384753 Quote

Hoi Gienie,

Ik denk dat het even zoeken is naar een middenweg; om de kans op verstopte melkkanaaltjes of een borstontsteking zo klein mogelijk te maken  zul je eerst de overproductie moeten afbouwen, voordat je echt een voeding kunt laten vallen. Tegelijkertijd moeten je borsten ook geregeld goed worden geleegd (wederom i.v.m. de kans op verstopte melkkanaaltjes of een borstontsteking). Ik denk dat het daarom verstandig is om gewoon wel de borst aan te bieden (een baby die goed is aangelegd, kan je borst immers heel effectief legen) en daarnaast proberen om eerst het kolven langzaam af te bouwen. In plaats van vlak voor het voeden te kolven, kun je zodra je voelt dat de melk toeschiet je kindje even van de borst halen en de ergste stroom melk laten weglopen. Laat je borst goed uitdruppelen en leg je zoontje daarna weer aan. Zo zal hij rustiger kunnen drinken. Je vertelt dat je één borst per voeding geeft en dat is prima. Als je zoontje binnen drie uur weer graag aan de borst wil, leg hem dan aan die "lege" borst; zo krijgt hij  uiteindelijk  voldoende van de vette achtermelk binnen.  Bied na drie uur pas de andere borst aan en handel vervolgens op dezelfde manier (dus binnen drie uur weer willen drinken, dan diezelfde borst aanbieden). Dit  wordt ook wel blokvoeden genoemd. Je kunt eventueel één keer je borsten helemaal leeg kolven en vanaf dat punt met een schone lei beginnen met voeden. Maar probeer dan heel langzaam steeds meer tijd tussen de kolfbeurten te laten.

Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen