quote: gienie schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('23-05-2007 14:09:48'));
Hallo
Ik mijn mijn borstvoeding aan het afbouwen
Nu zijn zoals ik al eerder vermeld had, mijn borsten erg vol hard en pijnlijk
1. Ik vroeg me af hoe je je melk productie verminderd krijgt
Ik sla de vierde voeding over en daarvoor in de plaats krijgt hij kv
De andere voedingen kolf ik af en geef ik en een fles
2. Nu hoor ik dat kolven de melk productie bevordert. Wat kan ik beter doen kolven of eerst de druk eraf kolven en dan aan de borst laten om de productie te verminderen (afbouwen)
3. Want wat is het verschil wanneer je alleen kolft of wanneer je hem laat drinken
het kan toch niet zo zijn dat kolven de productie bevordert en drinken niet??
Groetjes gienie
Hoi Gienie,
Ik kan me voorstellen dat mijn reacties op jouw eerdere draadje deze vragen bij je oproepen. Ik heb je punten even genummerd, dat antwoordt wat gemakkelijker:
1. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod; je lichaam is gewend geraakt om een bepaalde hoeveelheid melk aan te maken. Naar aanleiding van wat je in je vorige draadje vertelde, vermoed ik dat er bij jou zelfs sprake is van overproductie; het aanbod is bij jou dus groter dan de vraag. Als je gaat afbouwen, ga je de vraag geleidelijk aan verminderen. Je lichaam heeft tijd nodig om het aanbod hierop aan te passen, dat is vaak niet in een paar dagen bekeken. Normaal gesproken wordt aangeraden om één voeding per week te laten vallen, dat is vaak goed te doen. Maar in geval van overproductie kan ik me indenken dat je lichaam dat tempo niet kan bijbenen, want je bouwt dan een voeding af maar tegelijkertijd ook die overproductie. Dat is volgens mij behoorlijk heftig en ik ben bang dat het misschien wel eens té heftig zou kunnen zijn, waardoor de kans op verstopte melkkanaaltjes of zelfs een borstontsteking groter wordt. En dat wil ik je graag besparen, want daar kun je je behoorlijk ziek van voelen
. Maar goed, ik voel niet wat jij voelt. Ik kan aan de hand van je berichten slechts informatie geven waarvan ik denk dat die het beste van toepassing zou kunnen zijn op jouw situatie.
2. Wanneer er naast het voeden/vlak voor het voeden ook wordt gekolfd, is dat inderdaad een extra stimulans voor je melkproductie. Er is meer vraag, dus zal er uiteindelijk ook meer aanbod zijn. Een heftige toeschietreflex is een vervelend probleem. Dit kun je het beste temperen door je baby aan te leggen en hem, zodra je voelt dat de melk toeschiet, even weer van de borst te halen. Laat de ergste stroom melk weglopen (bijvoorbeeld in een hydrofiel luier) en leg je baby rustig weer aan zodra je borst is uitgedruppeld.
3. Een baby kan de borst, als hij goed is aangelegd, effectiever legen dan je met een kolf ooit zou kunnen evenaren. Ik kan jouw redenatie goed volgen; omdat kolven minder effectief is, zal de melkproductie sneller teruglopen en kan het afbouwen sneller verlopen. Maar kan jouw lichaam dat wel bijbenen? Je geeft aan, dat je borsten erg vol, hard en pijnlijk zijn. Daarmee geeft je lichaam mijns inziens een duidelijk signaal af, het afbouwen gaat te snel. Om de kans op problemen zoals verstopte melkkanaaltjes of zelfs een borstontsteking zo klein mogelijk te houden, gaf ik daarom in je vorige draadje aan dat het waarschijnlijk verstandiger is om je baby eerst nog wel aan de borst te laten drinken. Dan worden je borsten in ieder geval zo effectief mogelijk geleegd en blijft de doorstroming zo optimaal mogelijk. Daarnaast zou je het kolven dan eerst in een rustig tempo kunnen afbouwen.
Als je alleen nog maar kolft en niet meer live voedt, is de kans groter dat de borst niet voldoende wordt geleegd en is de kans op eventuele problemen dus ook weer groter.
Het belangrijkste is denk ik, dat je goed luistert naar je lichaam en het de tijd gunt om rustig aan de minderende vraag te wennen. En jij bent de enige die kan bepalen welk tempo en welke methode van afbouwen het beste bij jou past….
Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk