Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Meepraten op het forum? Maak een account aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen.

602629 Bostvoeding Afkolven

• Auteur

Hallo

Ik geef volledige borstvoeding.
    Onze dochter krijgt iedere voeding uit elke borst, maar als zij een keer te moe is om aan de andere borst  te beginnen, moet ik die dan afkolven. Wie helpt mij?
    Wanneer moet je precies afkolven?

Groetjes,

Ien

#3384771 Quote

Hoi,

Waarom wil je kolven? Omdat je weer aan het werk moet?

Ik zelf kolf alleen maar op mijn werk, en heel soms als mijn zoontje 's avonds zo snel in slaap valt bij een voeding…zodat ik dus niet met een 'volle borst' hoef te gaan slapen.

Ik kolf op mijn werk op de tijden wanneer hij normaliter gevoed zou worden door mij.
    Ik heb ook een voorraadje aangemaakt voor in de vriezer, toen kolfde ik 1,5 uur na dat ik gevoed had, zodat je lichaam weer wat heeft aangemaakt.

Volgens mij kun je altijd kolven, maar niet te vaak. Want je maakt dan ook weer meer melk aan. Ik heb bijv. een overactief toeschietreflex, ik moet voor elke voeding 30cc afkolven met de hand!! (normaal gebruik ik de electrische kolf medela swing) als ik het met de kolf zou doen word er meer melk aangemaakt en das niet de bedoeling, maar das weer een heel ander onderwerp 🙂

Groetjes!

#3384781 Quote

Nee hoor. Daar laat je je kindje gewoon de volgende voeding uit drinken. Het is inderdaad zo dat je de andere borst als toetje kunt geven maar als je kindje dat niet meer wil houdt het op. Mijn zoon heeft ruim 9 maanden steeds maar aan 1 borst gedronken, kreeg nooit een toetje uit de andere borst. Bij de volgende voeding kreeg hij dan weer de andere borst. En als dat een keer toch weer de ene borst was dan gaf dat nog niks. (ik kon me soms na 2 uur al niet meer herinneren welke borst die gekregen had haha)

#3384787 Quote

Hoi,

de 2e borst is het "toetje": je kindje mag die drinken, maar het hoeft niet. Ik kolfde die borst dan in het begin ook niet af als mijn zoontje er niet uit dronk, omdat hij toch om de 3 uur gevoed werd en die ene borst dus hooguit om de 6 uur werd leeggedronken. Dit deed niets af aan de melkproductie. Toen er meer tijd tussen de voedingen ging zitten werd die ene borst dus om de 8 uur geleegd en ik merkte dat mijn melkproductie daarmee terugliep en dus deed ik soms wel die ene borst afkolven als hij er niet uit dronk, om de productie op peil te houden. Verde heb ik 3 maanden op mijn werk gekolfd, op de tijden dat mijn zoontje normaal gesproken aan de borst zou drinken.
    Nu ben ik weer aan het afbouwen en kolf ik die niet gedronken borst  niet meer. Alleen ik echt veel stuwing heb, bv. 's ochtends, dan kolf ik soms even voordat mijn zoontje eet, om de spanning eraf te halen.

groetjes Mie

Meepraten op het forum? Meld je aan bij Ouders van Nu. Heb je al een account dan kun je direct inloggen